Presedintele Bancii Centrale Europene (BCE), Mario Draghi, a afirmat recent ca nu vede nicio paralela intre zona euro si Japonia in privinta deflatiei, iar unele ajustari ale preturilor sunt binevenite. BCE a redus in noiembrie dobanda de politica monetara cu 0,25 puncte procentuale, la 0,25%, un nou minim istoric.

Japonia este deseori invocata ca exemplu pentru efectele negative ale deflatiei. Dupa 15 ani de scadere continua a preturilor si stagnare a economiei, Japonia a avut nevoie de reformele agresive, controversate, ale premierului Shinzo Abe pentru a reveni pe crestere economica, iar inflatia din ultimele 5 luni este considerata un succes.
Economistii si analistii impartasesc opinia presedintelui BCE si considera ca situatia din zona euro nu poate fi comparata cu cea din Japonia, iar deflatia va aduce beneficii economiilor aflate in criza.

Nu sunt decat beneficii

Inflatia din zona euro a urcat usor in noiembrie, la 0,9%, aproape de cel mai redus nivel din ultimii patru ani. Populatia din statele care au fost afectate cel mai sever de criza si recesiune se bucura de scaderi ale preturilor, cererea pentru produse si servicii, de la electrocasnice la telecomunicatii, fiind in urcare.

"Nu sunt decat beneficii. In sfarsit, preturile reflecta veniturile mai mici si stimuleaza cererea", a declarat pentur Bloomberg Angel Laborda, fost director al institutului de prognoza al guvernului spaniol, in prezent economist-sef la Funcas, fundatia bancilor de economii din Spania.

BCE va anunta joi concluziile sedintei de politica monetara din luna decembrie, piata asteptand inclusiv comentarii privind deflatia si eventualele riscuri asociate. Draghi va prezenta o noua prognoza de inflatie, inclusiv prima estimare pentru anul 2015. Cei 60 de economisti intervievati intr-un sondaj Bloomberg anticipeaza ca BCE va mentine dobanzile la nivelurile actuale.

In luna octombrie, cand inflatia din zona euro a fost de 0,7%, uniunea monetara a avut pentru prima data de la introducerea monedei unice o rata de crestere a preturilor mai slaba fata de Japonia, care se lupta de 15 ani cu deflatia. Inflatia din Japonia a urcat in octombrie la 1,1%, dupa ce banca centrala de la Tokyo a lansat un program de achizitii de obligatiuni de 7.000 miliarde yeni pe luna (68 miliarde de dolari).

"Nu vorbim inca despre o deflatie de tipul celei din Japonia. Ceea ce avem in zona euro este dezinflatie, cu presiuni mult mai puternice in tarile de la periferie", comenteaza si Ludovic Subran, economist sef la Euler Hermes, companie de asigurare a creditului cu sediul la Paris.

Tarile in care au scazut preturile

In luna octombrie, Grecia, Cipru si Irlanda au inregistrat scaderi ale preturilor, iar Spania si Portugalia au avut inflatie zero. In tarile cu economii stabile, unde efectele crizei au fost mai putin dure, preturile au crescut. Astfel, Franta si Belgia au afisat inflatie de 0,7%, Germania de 1,2%, iar Austria 1,5%.

Preturile la imbracaminte au scazut cu 4,1% in Irlanda si cu 2,8% in Portugalia, dar au crescut cu 0,5% la nivelul zonei euro.

In Grecia, hotelierii se bucura de cresterea cererii din partea turistilor germani, dupa un sezon dificil anul trecut. Tarifele au scazut cu pana la 40% fata de 2011, iar veniturile au crescut in acest an datorita numarului mai mare de turisti straini. O camera de hotel cu un tarif de 70 de euro pe noapte in 2001, anul intrarii Greciei in zona euro, costa acum 65 euro pe noapte, spun hotelierii.

In pofida scaderii preturilor, retailul isi revine mai greu. La nivelul zonei euro, comertul cu amanuntul a coborat cu 2% fata de nivelul din 2010, cu scaderi de 21% in Grecia, 14% in Spania si 13% in Portugalia.

Citeste si:

"Presiunile asupra preturilor in tari ca Grecia si Spania reflecta o crestere economica slaba pentru o perioada prelungita, sau recesiunea. Ar putea exista un risc de deflatie. Exista multa capacitate neutilizata in economia zonei euro, iar revenirea este greoaie si neuniforma", a afirmat pentru Bloomberg Sarah Hewin, director de cercetare la banca Standard Chartered din Londra.

Laurent Freixe, vicepresedintele executiv al Nestle, cel mai mare producator de alimente la nivel mondial, a avertizat in octombrie, intr-o conferinta cu investitorii, ca grupul a remarcat "tensiuni deflationiste" in Europa, iar toate companiile "se bat" pe o piata care se micsoreaza.

Cu toate acestea, au aparut semne de stabilizare in statele de la periferia zonei euro. Vanzarile retail au crescut in Portugalia in luna octombrie pentru prima data din august 2010. In Irlanda, vanzarile au scazut usor, o mica ajustare dupa trei luni consecutive de crestere. In Spania, comertul cu amanuntul a crescut cu 2,1% in septembrie, prima evolutie pozitiva din iunie 2010.

Scaderea preturilor este determinata partial si de reducerea costului fortei de munca, cu o ajustare a productiei, potrivit economistului Francois Cabau de la Barclays. Potrivit datelor Eurostat, costul fortei de munca din Grecia a scazut cu 15% in perioada 2008-2012. In Portugalia, scaderea a fost de 7%, in timp ce Germania a inregistrat o crestere de 9%, iar Belgia de 13%.

In Spania, venitul mediu al gospodariilor a scazut in 2012 pentru cel de-al patrulea an consecutiv, la 23.123 euro, in contextul cresterii somajului la peste un sfert din forta de munca. Peste 20% din populatie traieste acum sub pragul saraciei. In 2008, la inceputul crizei, venitul mediu al gospodariilor spaniole era de 25.556 euro.

"Moderatia salariilor este buna pentru economia spaniola in acest moment. Spania reuseste o devalorizare interna, mult mai dura si mai complexa, care are insa avantajul de a fi permanenta, spre deosebire de o devalorizare a monedei", a afirmat recent Jaime Garcia-Legaz Ponce, vice-ministru al Comertului la Madrid.

In Grecia, venitul mediu discretionar a scazut cu 35% din 2009. Preturile au inceput sa scada abia in luna martie a acestui an, pentru prima data din 1968. Lantul de retail Veropoulos afiseaza discounturi de pana la 40% pentru a atrage clienti.

"Puterea de cumparare se imbunatateste, astfel ca populatia o duce ceva mai bine. Scaderea preturilor de consum imbunatateste competitivitatea sectoarelor orientate catre servicii", spune Tassos Anastasatos, economist la banca Eurobank Ergasias.
In Spania, un lant de cinematografe a reusit sa-si majoreze de peste doua ori numarul de clienti timp de trei zile, printr-un discount de peste 50%.