Firmele romanesti cu activitati de export-import vor avea mari dificultati dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana din cauza noilor proceduri si documente, care vor acoperi toate domeniile de activitate, avertizeaza expertii.
Un exemplu elocvent in acest sens il constituie situatia actuala din vamile autohtone creata de regulamentul de aplicare a Codului Vamal, intrat recent in vigoare, care a declansat deja mari nemultumiri printre comisionarii in vama, nepregatiti asupra a ceea ce ii asteapta, a declarat, marti, directorul firmei de consultanta Terra International Invest, prof. univ. dr. Andrei Dobrescu, cu prilejul unui seminar pe tema finantarii exporturilor.

Acesta a subliniat ca situatia din vami denota slaba pregatire a autoritatilor si a agentilor economici. In opinia sa, unul din domeniile in care ar trebui canalizate eforturile de pregatire a firmelor autohtone cu activitate de comert exterior este cunoasterea noilor conditii in care se vor incheia si derula contractele cu partenerii din interiorul si din afara UE, informeaza Rompres.

Spre exemplu, in UE comisionarii in vama pot efectua vamuirea si pentru firmele din afara comunitatii europene, lucru imposibil in prezent in Romania. De asemenea, facturile de export, in comertul intracomunitar, pe care vor fi inscrise codurile fiscale ale ambilor parteneri, nu vor contine TVA, ca in prezent, dar spre deosebire de situatia actuala nici importatorii de marfuri nu vor plati TVA in tranzactiile cu parteneri din UE.

La importul de servicii din tarile UE, situatia se schimba insa, importatorii fiind obligati sa se inscrie ca platitori de TVA. Pe de alta parte, nerespectarea prevederilor regimului fiscal, mai ales la TVA, poate duce la amenzi substantiale, existand chiar firme de renume, cum ar fi Siemens, care au platit amenzi de milioane de euro pentru aplicarea incorecta a procedurilor de deducere a TVA.

Specialistii atrag atentia totodata la problemele pe care le-ar putea crea asa-numitele tranzactii in lant, care implica trei sau mai multi parteneri, in ceea ce priveste incadrarea fiscala, precum si livrarea marfurilor exportate in statele UE cu autovehicule proprii, fara a apela la transportatori specializati si, deci, fara documente de transport international.

Un alt domeniu unde vor interveni modificari importante il constituie plata marfurilor exportate, recurgandu-se intr-o proportie tot mai mare la plati la termen, pe care in prezent agentii economici din Romania cauta sa le evite.

Alte aspecte delicate se refera la noul mod de completare a declaratiilor sumare si a formularelor de cerere privind autorizarea procedurilor simplificate de declarare a marfurilor, criteriile proprii UE de stabilire a originii marfurilor, modul concret in care firmele romanesti pot fi protejate prin masuri tarifare si netarifare impotriva concurentei neloiale a firmelor din afara UE, virarea taxelor vamale si a TVA-ului platit la import.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri