Piata farmaceutica romaneasca va incheia acest an cu o crestere de maximum 2% in valoare si stagnare in volum, estimeaza presedinte APMGR, Dragos Damian. El precizeaza, insa, ca, daca sunt luate in considerare exporturile paralele, industria inregistreaza de fapt o scadere cu pana la 10%, scrie Mediafax.

"Estimez o crestere de 1,5% maxim 2% in valoare si stagnare in unitati. De fapt este o scadere cu circa 8-10%, pentru ca analizele de piata arata ca o parte din exportul paralel, cel practicat prin farmacii, nu poate fi separat in calcul si apare ca vanzare pe piata locala, desi medicamentul pleaca in realitate la export", a declarat Dragos Damian, care detine si functia de director general al producatorului Terapia Ranbaxy.

El a enumerat printre alte cauze care afecteaza piata termenele lungi de plata si riscul de neincasare, lipsa de finantare pe zona medicamente, clawback, aparitia replicilor generice la o serie de blockbustere (medicamente cu vinzari de peste un miliard de dolari anual - n.r.), accesul precar la servicii medicale, scaderea disponibilului de co-plata al pacientilor si scumpirea necontrolata a medicamentele fara prescriptie.

"Punctele tari initiate in sistem in 2013 sunt reducerea termenelor de plata si anularea riscului aparitiei arieratelor, implementarea e-retetei, introducerea in dezbatere publica a pachetului de baza, demiterea managerilor de spital care administreaza deficitar disponibilul de fonduri, masurile de standarde de cost si de achizitii centralizate pentru materiale sanitare si alte servicii si repornirea Institutului Cantacuzino", a aratat Damian.

Potrivit datelor firmei de cercetare Cegedim, in perioada octombrie 2012 - septembrie 2013, valoarea totala a pietei farmaceutice a fost de 11,82 miliarde lei (2,66 miliarde euro), in urcare cu 1,9% fata de perioada corespunzatoare a anului precedent (octombrie 2011 - septembrie 2012).

De la inceputul anului, piata a inregistrat o crestere cu 4,3% in lei in primul trimestru fata de perioada similara din 2012 (+3,6% in euro), un avans de 2,7% (+3,4% in euro) in trimestrul al doilea si o scadere de 3,3% (-1,6% in euro) in trimestrul al treilea.

"Rezultatele recente confirma dificultatile din piata farmaceutica, disponibilitatea multor produse fiind semnificativ afectata. Prognoza ramane modesta, pentru anul 2013 mentinem rata de crestere anuala de 0,7%, insa pentru anul 2014, in conditiile neconfirmarii actualizarii listei de medicamente compensate, cresterea prognozata anterior (+2,7% in lei) ar putea fi ajustata suplimentar la incheierea anului curent", declara in ultimul raport directorul general al Cegedim Romania, Petru Craciun.

Topul companiilor farmaceutice din Romania este condus de grupul francez Sanofi (inclusiv Zentiva), cu o cota de piata de 7,4%, urmat de elvetienii de Hoffmann La Roche - 7,3% si Novartis - 6,1%. Clasamentul primilor zece jucatori este completat, in ordine, de Servier - 5,7%, Pfizer - 5,2%, GlaxoSmithKline - 4,8%, Merck & Co - 4,1%, AstraZeneca - 3,9%, Ranbaxy - 3,8% si Krka - 2,6%.

In esalonul 11-20, se regasesc in ordine companiile Antibiotice, Johnson&Johnson, Teva, Abbvie, Menarini, Bristol Myers Squibb, Alvogen, Bayer, Abbott si Eli Lilly, cotele de piata ale acestora variind intre 1,6% si 2,5%.

In 2012, piata farmaceutica romaneasca s-a situat la 2,63 miliarde euro, in crestere cu 3,1% fata de 2011. Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR) reprezinta principalele companii producatoare de medicamente generice din Romania: Actavis, AC Helcor, B. Braun, Biofarm, Dr. Reddy's, Egis, Gedeon Richter, Krka, Labormed, Medochemie, Sandoz, Sanofi-Aventis, Sintofarm, Terapia-Ranbaxy, Teva, Zentiva.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri