"Cand Bogdan (Bogdan Ciuca, presedintele Comisiei juridice a Camerei - n.r.) m-a intrebat de ce vreau sa promovez Legea lobby-ului si in ce forma, i-am zis in orice forma, important este sa dam acest semnal", a relatat Zgonea.

"Si de la opt dimineata pana la ora zece (orele de dinaintea sedintei de plen din 10 decembrie in care urma sa se supuna votului Camerei Legea lobby-ului - n.r.) am primit atatea telefoane - nu vreau sa spun de la cate ambasade si de la cate asociatii si grupuri de interese - incat am retras-o de pe ordinea de zi tocmai pentru ca noi ne-am atins scopul", a spus Zgonea.

El a aratat ca scopul sau a fost de a atrage atentia ca Romania are nevoie de o lege care sa reglementeze domeniul lobby-ului si ca parlamentarii nu pot face acest lucru singuri, fara asociatiile interesate.

In forma in care este promovata, ea ameteste lucrurile.

"Scopul nostru a fost acela de a atrega atentia ca Romania are nevoie azi de mai multa transparenta in zona procesului legislativ si ca o lege a lobby-ului, un registru de interese sunt importante, dar nu putem sa luam aceasta decizie singuri", a spus Zgonea.

Intrebat de ce a fost sunat de reprezentantii ambasadelor, Zgonea a precizat: "Pentru ca legea, bineinteles, in forma in care este promovata, ea ameteste lucrurile". El a spus ca Legea lobby-ului nu ar fi avut efecte, chiar daca ar fi fost votata in acea forma, intrucat procedura normativa nu era incheiata.

"Dar chiar daca era votata, procedura normativa nu este incheiata. Deci ea nu are efect pentru ca Inalta Curte, CSM poate sa o conteste la CC, presedintele poate sa o intoarca. Intotdeauna, cand vrei sa atragi atentia asupra ta si vrei sa faci o dezbatere intr-o anumita zona, folosesti aceste mecanisme. Dumneavoastra erati obisnuiti cu conferintele de presa ale presedintelui Traian Basescu. Eu folosesc alte mecanisme, tot democratice, fara sa afectez societatea romaneasca", a spus Zgonea.

Solicitat sa comenteze temerea ca o astfel de lege ar ingloba cazurile de trafic de influenta in randul politicenilor, Zgonea a raspuns: "Nu, eu cred ca un politician nu poate sa fie lobby-ist, asta sa fie foarte clar".

Laura Florea catre Bogdan Ciuca: Legea lobby-ului ne scoate din piata, nu ne mai ajutati!

Laura Florea, presedintele Asociatiei Registrul Roman de Lobby, i-a transmis presedintelui Comisiei juridice a Camerei Deputatilor, Bogdan Ciuca, sa nu ii ajute in domeniul lobby-ului si ca legea aflata in Parlament ii scoate din piata daca va fi mentinuta in actuala forma.

Laura Florea a declarat ca legea lobby-ului aflata la Comisia juridica a Camerei Deputatilor se refera la o categorie foarte restransa, cea a lobby-istilor de meserie, iar motivatia parlamentarilor este ca doresc sa aduca un sprijin, pentru ca oamenii sa isi faca mai bine datoria pe acest domeniu, insa de fapt nu este decat o reglementare a profesiei, fara a pune problema intereselor tuturor celor care se ocupa cu influentarea deciziiilor.

Noi disparem din piata ori intram in subteran.

"Domnule presedinte, cu tot respectul, va rugam, nu ne ajutati, ne descurcam singuri, nu avem nevoie de acest ajutor. Va marturisesc cu mana pe inima ca aceasta lege, in aceasta forma, in care definitia lobby-istilor este una restransa, carora le faceti un cod profesional, un Barou al lobby-istilor, pe noi ne scoate din piata. As vrea sa retineti aceasta concluzie foarte dura: noi, in cateva luni, noi disparem din piata ori intram in subteran", a spus aceasta.

Citeste si:

Laura Florea a continuat: "Eu nu vreau sa fac acest lucru, eu vreau sa imi desfasor activitatea cu integritate si transparenta, cum am facut-o si pana acum, prin autoreglementare. Haideti sa facem o lege a transparentelor intereselor si atunci veti vedea care este utilitatea sociala a unei astfel de reglementari".

Bogdan Ciuca i-a invitat pe toti cei interesati sa depuna amendamente la Comisia juridica pentru ca in lipsa acestora parlamentarii nu au ce analiza si nu pot lua o decizie in cunostinta de cauza. El a insistat insa pentru depunerea de amendamente la comisie, inclusiv propunerile de respingere a legii care au fost formulate de alti participanti la conferinta.

Laura Florea a precizat ca asociatia pe care o conduce are numeroase propuneri de imbunatatire a legii in sensul transformarii acesteia intr-o lege a transparentei intereselor si ca, dupa aceasta conferinta, le va inainta Comisiei juridice.

Ciuca a mai precizat ca legea nu are termen de finalizare 1 februarie in Comisia juridica, acest termen fiind legat mai mult de inceperea sesiunii parlamentare de primavara si de reluarea dezbaterilor in Parlament. El a spus ca va mai dura pana cand Comisia juridica va finaliza un nou raport la aceata lege si vor fi purtate in continuare discutii cu cei care doresc si vor fi analizate toate propunerile si amendamentele depuse.

Legea lobby-ului a fost retrimisa la Comisia juridica in data de 10 decembrie de catre presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, pentru a fi reanalizata si repusa in discutie in sesiunea parlamentara de primavara.

Cadru european in activitatea de lobby?

Links Associates, companie de comunicare strategica si consultanta in Public Affairs si Public Relations, sustine crearea unui cadru european in desfasurarea activitatii de lobby in Romania care sa respecte principii precum transparenta, integritatea, concurenta loiala, accesul egal la decizia publica.

„Prin noua lege care ni se propune aceste principii nu par sa se regaseasca. Dorim sa le transmitem decidentilor ca o lege a lobby-ului care este ingusta in sensul in care se adreseaza unei singure categorii – consultantii – nu va eradica nici coruptia si nici nu va asigura un acces mai larg al publicului la decizia politica”, a declarat marti Corina Vintan, CEO Links Associates, cu ocazia dezbaterilor pe marginea proiectului de lege a lobby-ului aflat in Parlament generate de conferinta „Mediafax Talks About Lobby”.

Links Associates considera, prin urmare, ca inainte de a face pasul catre o lege a lobby-ului este necesar un proces amplu de consultare pentru a decide daca aceasta este necesara sau daca nu cumva exista resorturile de functionare in legea transparentei decizionale, care poate fi imbunatatita, daca nu cumva exista exemple mai fericite de unde ne putem inspira pentru a avea un cadru de reglementare european.