Totodata, 19% aduc imbunatatiri locuintei, 17% se distreaza inafara casei, 16% merg in vacante si concedii si 13% achizitioneaza produse tehnologice noi, potrivit sondajului global privind increderea consumatorilor si intentia de a cheltui.

Cei mai putini dintre romani aloca din banii ramasi pentru fondul de pensii - 4% sau pentru investitii in actiuni la bursa - doar 1%.
Comparativ cu media europeana, romanii isi prioritizeaza in mod diferit banii ramasi. Astfel, cei mai multi europeni - 33% - spun ca ii folosesc pentru a economisi, 30% isi cumpara haine noi, 27% achizitioneaza vacante, 25% isi platesc din datorii si 23% cheltuie pe divertisment inafara casei. Media europenilor care raman fara bani dupa acoperirea cheltuielilor de baza este de 22%.
Potrivit sursei citate, rezultatele pentru Romania sunt in linie cu media europeana in ceea ce priveste amenajarea casei (20%) si achizitia de noi produse IT (15%).

"Rezultatele la nivelul tarii noastre dezvaluie intentia - raportata bineinteles la veniturile mai mici fata de alte tari europene - de a cheltui mai putin comparativ cu media europeana pentru divertisment in afara casei si vacante. Prioritizarea la nivelul cheltuielilor discretionare este foarte clara mai ales atunci cand observam ca rezultatele pentru Romania sunt in linie cu media europeana in special in ceea ce priveste amenajarea casei si noi produse IT, dezvaluind cei doi poli fundamentali ai societatii noastre in acest moment, anume segmentul de consumatori mai static, mai conservator si segmentul mai dinamic, care tinde din ce in ce mai mult spre modernitate", a declarat Catalina Laschon, director al departamentului de Cercetare a Consumatorului al Nielsen Romania.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), veniturile medii pe gospodarie au fost in trimestrul al treilea al anului trecut de 2.528 lei pe luna, iar cheltuielile au insumat 2.267 lei, aproape 90% din venituri.

Citeste si:

Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii si transferurile catre administratia publica si privata si catre bugetele asigurarilor sociale, sub forma impozitelor, contributiilor, cotizatiilor, precum si acoperirea unor nevoi legate de productia gospodariei (hrana animalelor si pasarilor, plata muncii pentru productia gospodariei, produse pentru insamantat, servicii veterinare). Cheltuielile pentru investitii, destinate cumpararii sau constructiei de locuinte, cumpararii de terenuri si echipament necesar productiei gospodariei, cumpararii de actiuni etc. detin o pondere foarte redusa in cheltuielile totale, de doar 0,8%.
In ceea ce priveste tendinta la nivel global, Nielsen arata ca intentia de cumparare a scazut in ultimul trimestru al anului trecut pentru toate categoriile de produse si activitati si a revenit la nivelul atins in trimestrul al patrulea din 2012.

"Atat la nivel global, european, cat si la nivel local, consumatorii sunt intr-un proces constant de a invata sa isi prioritizeze cheltuielile. Ca urmare, observam, la nivel global, o scadere a intentiei de a cheltui pe divertisment in afara casei, pentru articole de imbracaminte (31%), vacante (32%) si investitii in actiuni si fonduri mutuale (19%). In acelasi timp, la nivelul tarilor investigate in studiul nostru global, am observat ca intentia de a economisi (47%), cheltuielile pe tehnologiile nou aparute (24%) si cheltuielile pe proiectele de modernizare a casei (20%) au scazut cu cate 5 puncte procentuale, ajungind in linii mari la rezultatele de la finalul anului 2012", a mai spus Catalina Laschon.

In ceea ce priveste increderea consumatorilor la nivel mondial, aceasta s-a mentinut constanta, la un nivel de 94 de-a lungul a trei trimestre consecutive, crescand la finele lui 2013 cu un punct fata de primul trimestru al aceluiasi an si cu 3 puncte comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Indonezia a raportat cel mai mare indice al increderii consumatorilor (124) pentru al patrulea trimestru consecutiv, la polul opus situandu-se Portugalia, Italia, Croatia si Slovenia. Columbia a inregistrat cea mai mare crestere a indicelui de la un trimestru la altul.
Sondajul global al Nielsen masoara nivelul de incredere a consumatorilor, principalele ingrijorari ale acestora si intentia de cumparare in randul a peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari.