"In 2012, primele 20 de proiecte de investitii publice au totalizat in executie 4,7 miliarde lei, dintr-un total de 11 miliarde lei investitii de la bugetul de stat, primul proiect fiind autostrada Orastie-Sibiu. In 2013, desi retorica publica spune ca s-au taiat banii de investitii, au fost sase miliarde lei in executie (pentru primele 20 de proiecte - n.r.) , dintr-un total de aproape 12 miliarde lei de la bugetul de stat, primele trei obiective reprezentand autostrazi. Sunt cifre in premiera, pentru ca nu s-a prezentat pana acum cat si pe ce s-a cheltuit", a declarat joi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, la sedinta Comisiei de Dialog Social (CDS), organizata pentru dezbaterea proiectului de hotarare de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice privind prioritizarea proiectelor de investitii publice, relateaza Mediafax.
El a explicat ca sumele de anul trecut sunt legate si de plata arieratelor, fiind platite si lucrari din anii precedenti care nu fusesera receptionate.
"Asadar, 50% din banii de investitii s-au dus pentru primele 20 de proiecte, ceea ce este un lucru bun", a spus Voinea.
Pentru 2014, cel mai mare proiect de investitii publice de la bugetul de stat este magistrala 5 de metrou Drumul Taberei - Universitate, cu 436 milioane lei alocati. Printre primele 20 de proiecte se mai numara Teantrul National Bucuresti, cu aproape 200 milioane lei alocati, astfel finalizandu-se investitia, dar si terminarea digului in larg din portul Constanta, cu o suma similara. Totusi, cele mai multe proiecte sunt de infrastructura rutiera.
Pentru obiective noi, termenul de executie este de 12 ani.
"Motivul necesar pentru prioritizarea proiectelor de investitii publice este urmatorul: 25% din proiecte au 90% din bani, dar in urmatorii ani este nevoie de 70 miliarde lei pentru a finaliza aceste proiecte. In cati ani poate bugetul sa puna 70 miliarde lei? Ne putem permite sa stam noua ani cu proiecte de infrastructura de transport? Nu ne putem permite. Si atunci ce facem? In conditiile veniturilor actuale trebuie sa terminam niste proiecte, nu putem sa avem 30%-50% din toate proiectele si nimic terminat, scopul este sa avem macar 10%-20% din proiecte terminate. Iar alta parte din proiecte sa fie sistate sau trecute pe o alta forma de finantare", a explicat Voinea.
El a aratat ca trebuie mutati banii pentru proiectele prioritare care se justifica din punct de vedere economic si social.
Voinea si-a asumat in decembrie 2012, cand a venit la guvernare, proiectul pentru prioritizarea investitiilor publice.
Rapoartele anterioare ale Bancii Mondiale au identificat managementul ineficient al proiectelor de investitii publice ca fiind principala cauza care impiedica cresterea substantiala a absorbtiei fondurilor structurale si de coeziune in Romania.
"Una dintre problemele identificate se refera la existenta unui portofoliu larg de proiecte de investitii publice aflate in derulare, unele cu impact economic si social redus si care nu sunt in concordanta cu actualele prioritati strategice nationale. In plus, unele dintre aceste proiecte se afla in implementare de foarte mult timp, cu o alocare bugetara minima, suficienta doar pentru acoperirea unor obligatii contractuale de baza, aglomerand in acest fel spatiul fiscal care ar putea fi folosit mult mai eficient la finantarea proiectelor de dezvoltare prioritare, precum si la cofinantarea proiectelor de investitii sustinute din instrumente structurale", se aratã in nota de fundamentare a proiectului de act normativ pentru aprobarea normelor metodologice.
Totodata, documentul releva ca in bugetul pe anul 2014 sunt incluse 104 investitii publice semnificative care indeplinesc conditiile de analiza conform OUG 88/2013. Timpul necesar estimat pentru finalizarea acestor investitii in absenta oricaror altor proiecte noi de investitii publice semnificative ar fi de 12 ani, durata care depaseste cu mult orizontul mediu de timp estimat initial pentru finalizarea proiectelor de acest tip, respectiv trei - cinci ani.
Prin acest act normativ se propune detalierea aplicarii legislatiei deja existente la nivel primar, in scopul aplicarii ei uniforme si coerente de catre toate partile implicate, respectiv Ministerul Finantelor Publice, si ordonatorii principali de credite, in procesele respective si atingerii obiectivelor generale si specifice din OUG 88/2013.