Conform legii, valabila din 2007, firmele primesc anual, din bugetul de stat, fonduri pentru acoperirea, partiala sau totala, a cheltuielilor generate de participarea la targuri si expozitii internationale organizate in strainatate, organizarea de misiuni economice si actiuni de promovare a exporturilor in strainatate, realizarea de studii de piata si pe produse, realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general pe piete de interes pentru exportul romanesc.

Banii sunt acordati prin Programul de promovare a exportului, gestionat de Ministerul Economiei, cu acordul Consiliului de Export, si acopera 50% din cheltuielile cu transportul extern si cazarea pentru un delegat de la fiecare firma participanta la misiunile economice si actiunile de promovare a exportului organizate in afara spatiului european si 100% cheltuielile cu transportul in interiorul tarii de destinatie a cate unui delegat al firmei, precum si cele pentru inchirierea salilor aferente intalnirilor de afaceri si a dotarilor necesare desfasurarii acestora, cheltuielile pentru mediatizarea actiunii, cheltuielile de reprezentare si protocol, precum si alte cheltuieli, scrie Mediafax.

Legislatia in vigoare interzice insa acordarea unor astfel de fonduri acelor firme care se confrunta cu dificultati financiare si defineste o astfel de firma ca fiind acea societate cu raspundere limitata pentru care se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social, din care mai mult de un sfert pierdut in ultimele 12 luni, sau pentru care cel putin o parte dintre asociati sunt tinuti responsabili pentru datoriile rezultate din pierderea capitalului, precum si pentru orice firma care indeplineste conditiile sa intre intr-o procedura de reorganizare judiciara si faliment.
In baza unui nou regulament al Comisiei Europene, care elimina restrictia de a acorda ajutoare firmelor care se confrunta cu dificultati financiare, Guvernul va modifica sistemul actual si va introduce noi criterii de selectare a firmelor beneficiare, valabile pentru perioada 2014-2020.

Astfel, banii vor fi acordati acelor firme romanesti care indeplinesc, cumulativ, o serie de conditii de eligibilitate, respectiv sunt inregistrate si au in obiectul de activitate operatiuni de export, iar oferta de export corespunde cu profilul actiunii promotionale la care solicita participarea, sunt infiintate cu cel putin 18 luni inainte de data manifestarii optiunii de participare la actiunea promotionala si au desfasurat activitati comerciale in ultimul an, produsele sau serviciile pe care le promoveaza la export sunt realizate in Romania, au valoare adaugata ridicata si indeplinesc conditiile de comercializare pe pietele externe, in ultimii 2 ani fiscali si in anul fiscal in curs nu au beneficiat de ajutoare de minimis, din sursele statului, ale autoritatilor locale sau din surse comunitare, care, cumulat, sa depasesca echivalentul in lei a 200.000 euro, nu au ca activitate de baza cercetarea-dezvoltarea, activitati educationale si diseminarea rezultatelor cercetarii, care nu fac obiectul normelor in materie de ajutoare de stat, cu exceptia cazurilor in care organizatiile in cauza dispun de unitati separate pentru activitati de productie si export ale caror costuri sunt contabilizate distinct fata de activitatea de baza, impotriva sa nu a fost emisa o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, daca aceasta decizie de recuperare nu a fost deja executata, la data depunerii cererii de inscriere nu inregistreaza debite la bugetul de stat si la bugetele locale si respecta regulile de participare.

Citeste si:

In prezent, conditiile de eligibilitate, valabile din 2007, sunt ca firmele sa fie inregistrate si sa isi desfasoara activitatea in Romania, sa nu fi beneficiat in ultimii 2 ani fiscali si in anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat, sa depaseasca echivalentul in lei a 200.000 euro, sa nu se afle in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere operationala, dizolvare, lichidare, sa nu aiba datorii bugetare, inclusiv provenind din neplata contributiilor de asigurari sociale, a contributiilor de asigurari pentru somaj, a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si a contributiilor pentru asigurari sociale de sanatate, sa nu fie considerate firme in dificultate, sa nu fi fost emisa impotriva sa o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, daca aceasta decizie de recuperare nu a fost deja executata, sa aiba in obiectul de activitate operatiuni de export, nomenclatorul de export sa corespunda cu profilul targului la care se solicita participarea, produsele sa fie de conceptie si/sau marca proprie, de calitate si cu valoare adaugata ridicata, sa aiba rezultate pozitive privind eficienta participarii la targuri si expozitii cu sprijin de la bugetul de stat, in cazul prezentei la astfel de actiuni anterioare, numarul de participari la targuri internationale cu sprijin de la bugetul de stat sa fie de maximum 4 pe an si sa respecte regulile de participare.

Guvernul arata in document ca, prin noile masuri, se urmareste cresterea numarului de firme participante la actiuni din programul de promovare a exportului si, implicit, a numarului exportatorilor, cu efect in cresterea productiei pentru export si cresterea numarului de salariati si a veniturilor acestora.

In acelasi document, insa, se arata ca pentru acest an au fost alocate credite bugetare de 28 milioane lei, cu mult sub nivelul fondurilor necesare pentru finantarea programului de promovare a exportului, iar pentru urmatorii 6 ani sunt estimate credite bugetare de 50 milioane lei (pentru 2015), 60 milioane lei (pentru 2016), 65 milioane lei (pentru 2017), 70 milioane lei (pentru 2018), 75 milioane lei (pentru 2019) si 80 milioane lei (pentru 2020), rezultand astfel o medie pe sase ani de 66,7 milioane lei.