Klaus Iohannis a fost intrebat ce parere are despre introducerea accizei la carburanti, el raspunzand ca aceasta "ar fi putut fi evitata", scrie Mediafax.

"Eu cred ca ar fi putut fi evitata. Discutia a pornit de la un program pe care l-a prezentat PNL, care a propus introducerea unui cuantum suplimentar in acciza, dar cu destinatie clara si precisa: autostrazi. Treaba cu autostrazile nu stiu in ce masura mai este de actualitate, dar vad ca treaba cu acciza a fost preluata si, cu siguranta, va duce la cresterea multor preturi in lant", a declarat Iohannis.

Acesta a mentionat ca in propunerea PNL de majorare a accizei la carburanti "exista o corelare intre aceasta acciza suplimentara si lucrarile prevazute foarte clar pentru dezvoltarea retelei de autostrazi, evident, acelea care nu pot fi finantate din bani europeni".

Intrebat unde considera ca se vor duce acesti bani, Iohannis a raspuns ca "nimeni nu poate spune", ceea ce se afirma in spatiul public fiind doar "discutii la televizor".

"Sunt doar discutii la televizor. Multi nu stiu cum sa gestioneze un buget. Nimeni nu poate spune unde se duc, fiindca tot ce se colecteaza ajunge in buget, care este partea de colectare, si tot ce se cheltuie este pe cu totul alt capitol. Nu exista o corelare intre un venit si o cheltuiala decat daca se stabileste aceasta corelare prin lege speciala or, asa ceva nu s-a facut si se pare ca nu s-a dorit, de accea, nu va poate spune nimeni si nu poate sa dea nimeni raspuns la treaba asta", a explicat Iohannis.

Acesta a precizat ca rareori sunt dorite corelarile intre venituri si cheltuieli.

"Aceste corelari sunt relativ complicate si, de regula, nu sunt agreate fiindca daca colectezi o suma mare pentru autostrazi si nu o cheltui acolo, atunci oamenii vor veni si vor intreba ce s-a intamplat. Asa, intra in oala mare si... asta e", a spus Ioahannis.

Citeste si:

Iohannis a mai afirmat ca "romanii vor fi foarte nemultumiti si pe buna dreptate", odata cu scumpirile de la 1 aprilie.

Majorarea accizei pentru carburanti, de 7 eurocenti pe litru, a intrat marti in vigoare, avand ca efect cresterea cu 0,41 lei/litru a pretului la benzina cu plumb si fara plumb, motorina si petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimarilor Ministerului Finantelor.

Potrivit calculelor anuntate anterior, acciza pe carburanti va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.
Initial, Guvernul intentiona sa aplice acciza de 7 eurocenti la inceputul anului, modificarea fiind insa amanata pentru 1 aprilie.

Aceasta masura a generat controverse aprinse intre premier si presedintele Traian Basescu, acesta din urma refuzand sa promulge bugetul pe 2014 cu majorarea accizei la carburant si sa semneze memorandumul cu Fondul Monetar International (FMI), document care incheia evaluarea derulata la finele anului trecut de finantatorul extern. Ulterior, dupa diverse variante discutate si negociate, prim-ministrul a anuntat ca va amana cu trei luni, pana la 31 martie 2014, majorarea accizei la benzina si motorina, iar seful statului a acceptat sa promulge bugetul in aceste conditii.

Guvernul a adoptat, in sedinta miercuri, ordonanta de urgenta privind returnarea transportatorilor a 4 centi din acciza de 7 eurocenti la carburanti, a anuntat premierul Victor Ponta, care a solicitat ca Ministerul Finantelor impreuna cu ANAF sa elaboreze o procedura transparenta in acest sens.
De asemenea, reducerea este aplicata si pentru transporturi postale efectuate in cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului postal si cu o greutate bruta autorizata de cel putin 3,5 tone.

Conditiile, procedura si termenele de restituire vor fi stabilite prin hotarare a guvernului.
Tot miercuri, presedintele Traian Basescu a transmis deputatilor si presedintelui Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, o scrisoare deschisa in care le cere sa respinga ordonanta care introduce acciza suplimentara pe combustibil si a facut un apel catre acestia sa puna interesul romanilor mai presus de interesul baronilor locali.

Presedintele arata in scrisoare ca "aceasta taxa este abuziva si profund nociva pentru o mare parte a mediului economic si populatie", iar "odata cu intrarea in vigoare a ordonantei privind compensarea partiala in cazul transportatorilor rutieri, aceasta taxa devine si discriminatorie".