Potrivit lui Paun, o crestere cu 50 de lei aduce un plus de taxe pe munca de aproape 40 de lei. "Deci in realitate costul cu forta de munca agregat creste cu 90 de lei". Cele mai multe salarii din economie se apropie de remuneratia minima stabilita prin lege, iar statul interpreteaza acest lucru ca un semn de evaziune.

"Eu zic ca e, mai degraba, un semn al lipsei de concurenta pe piata fortei de munca (prea putini antreprenori care sa se bata pentru forta de munca neocupata) dar si un semn al valorii adaugate foarte scazute in economia romaneasca, ce face ca profitabilitatea sa fie redusa si de aici operarea cu costuri cat mai mici, incluzand si costurile cu forta de munca", apreciaza profesorul de economie. Paun considera ca o crestere prin lege a salariului minim nu reprezinta bunastare pentru nimeni si, dimpotriva, in perioada urmatoare am putea asista la si mai multe inchideri de firme (mai ales cele intensive in munca), la si mai multe relocari in alte tari care au o fiscalitate mai prietenoasa.

As fi curios sa aud argumentele guvernantilor contra unei cresteri a salariului minim nu cu 50 de lei ci cu 5000 de lei dintr-o data, daca tot pledam pentru bunastarea pe care ne-o aduce o astfel de masura - Cristian Paun, profesor de economie

Reducerea CAS, o masura buna care vine prea tarziu

Profesorul de economie Cristian Paun sustine ca reducerea CAS ea e o masura buna si asteptata de multa vreme, ea fiind o promisiune electorala, dar "vine prea tarziu si la pachet cu foarte multe alte restrictii fiscale si para-fiscale care nu au fost promise in campania electorala: taxa pe stalp, doua cresteri succesive de salariu minim, supra-acciza pe carburant, cresteri de accize etc".

"Nu m-ar mira ca, dupa ce vor face bugetul anului viitor, guvernantii actuali (incapabili de reforme si de redus cheltuielile de operare a statului pentru a obtine spatiul fiscal necesar) sa constate ca o astfel de masura nu este sustenabila si sa nu vina cu o propunere de majorare a cotei unice de impozitare", afirma Paun.

De altfel, Consiliul Fiscal a avertizat recent ca in urma reducerii CAS cu 5 pp, fara masuri de compensare a impactului financiar, exista riscul de inregistrare a unui derapaj major in politica fiscal-bugetara din 2015 si chiar apropierea deficitului bugetar de pragul de declansare a procedurii de deficit excesiv.

Risc de derapaj major: reducerea CAS, nesustenabila

Risc de derapaj major: reducerea CAS, nesustenabila