Editia de luni, 15 septembrie, a emisiunii WALL-STREET 360 a fost centrata pe tema culturii antreprenoriale la romani, ca parte a temei saptamanii: Antreprenoriatul la 360 de grade. Prima parte a discutiei s-a concentrat pe ecosistemul antreprenorial romanesc si pe relatia stat-antreprenori in ceea priveste sursele de finantare si educatia din mediul antreprenorial.

WALL-STREET 360 este un format interactiv cu focus pe analiza de business. De luni pana vineri, timp de 45 de minute, invitatii WALL-STREET 360 vor aborda din diverse unghiuri subiecte fierbinti din anumite industrii. Saptamana 15-19 septembrie, dedicata antreprenoriatului, este sustinuta de compania de consultanta EY.

Mihai Pop, manager EY, a identificat trei generatii de business: 1. cei care incep antreprenoriatul acum, situandu-se in zona de startup, 2. antreprenorii care au prins boom-ul dinaintea crizei si 3. cei care avanseaza acum si cei care au venit la inceputul anilor '90.

Dragos Anastasiu, presedintele Eurolines si TUI Travel Center, sustine ca face parte din "noua generatie" de business si ca apartine zonei antreprenoriatului "cu seva din comunism", avand in vedere ca s-a intors din Germania in Romania in 1995. "Fac antreprenoriatul constient de vreo 4-5 ani, pana atunci il faceam pe un val. Am constientizat apoi care sunt lucrurile care conteaza: ce inseamna focusare, prioritizare sau resursa umana". Dragos Anastasiu a punctat importanta pregatirii profesionale continue, a culturii organizationale, care sa alinieze oamenii in realizarea unor obiective cunoscute, asumate, dar si a viziunii si a unei misiuni asumate, pe care le-a inteles dupa anul 2007.

Ecosistemul antreprenoriatului romanesc si mizele din mediul de business

Dragos Anastasiu descrie mediul antreprenorial romanesc actual ca unul "efervescent". "Ministrul Florin Jianu a adus un suflu nou si tanar si de cu totul alta abordare", a precizat presedintele Eurolines. El observa o deschidere mai mare in ceea ce priveste finantarea, mai ales in zona de business angels (n.r. - investitori care investesc in startup-uri) si in cea de educatie antreprenoriala, prevestind o intrare in normalitate.

Mihai Pop spune ca antreprenorii au devenit mai educati in ultimii doi ani si pune acest lucru pe seama "maturizarii pietelor internationale". "Din punctul de vedere al accesului la capital, vedem o incalzire a pietei", puncteaza el. De asemenea, consultantul EY arata ca cei mai buni antreprenori vor avea primii acces la capital, pe principiul meritocratiei.

Probleme in mediul antreprenorial: discrepanta asteptari - implicare

Una dintre principalele obstacole din mediul de business autohton o reprezinta diferenta mare dintre asteptarile pe care antreprenorul le are de la stat, ceea ce statul si bancile directioneaza catre antreprenori si efortul pe care acestia din urma il depun, sustine Dragos Anastasiu, care este in mediul de afaceri de 20 de ani. "In primii 10 ani nu ma interesa relatia cu statul, insa pe masura ce m-am aplecat asupra temei am descoperit cat de mult incurca statul. Inainte de finantare, problema lor principala este simplificarea, hatisul acesta de birocratie combinata cu concurenta neloiala prin evaziune fiscala".

Dragos Anastasiu a vorbit si despre Romanian Business Leaders, fundatie care se adreseaza liderilor din mediul privat si din care face parte alaturi de 200 de antreprenori si sefi de companii din Romania. "Pe zona de antreprenoriat, cea mai importanta tema abordata impreuna cu Guvernul, este simplificarea". Un exemplu evocat de omul de afaceri este existenta Trezoreriei, mentionand ca banii statului ar putea fi tinuti intr-o banca comerciala, cum ar fi CEC Bank. Un alt deficit in ceea ce priveste relatia cu statul se refera la platile multiple, Dragos Anastasiu mentionand necesitatea digitalizarii.

Pe de alta parte, Mihai Pop noteaza ca relatia stat-antreprenor nu trebuie sa se bazeze neaparat pe sprijin, insa poate impune uneori bariere care devin obstacole pentru oamenii de afaceri. "Cred ca antreprenorii trebuie sa depune un efort ca sa creasca, insa statul nu trebuie sa-i incurce".

Apetitul antreprenorilor romani fata de risc

Cei doi invitati au puncte de vedere convergente in ceea ce priveste deschiderea fata de risc in mediul de afaceri din Romania, insa au identificat, pe de alta parte, o lipsa a capitalului, a surselor de finantare pentru antreprenori. Dragos Anastasiu arata ca exista un deficit in ceea ce priveste fondurile clasice si business angels pentru startup-uri. In contrast, exista un reviriment in zona birocratiei, care a scazut in ultimii ani, potrivit reprezentantului Ernst and Young.

Profesorii incep sa inteleaga ca rolul lor este sa creeze oameni de care piata sa aiba nevoie.

Abordand tema relevantei programelor academice, Dragos Anastasiu da exemplul programului "Vreau sa fiu Antreprenor" dezvoltat de Romanian Business Leaders, care va ajunge anul acesta la 6.000 de tineri din peste 20 de orase, insa sustine ca segmentul educatiei antreprenoriale este, in ansamblu, unul slab dezvoltat in Romania. "Profesorii incep sa inteleaga ca rolul lor este sa creeze oameni de care piata sa aiba nevoie, insa, cu toate ca antreprenoriatul se face in firme, profesorii nu au fost niciodata intr-o firma".

Cred in manualele de antreprenoriat, insa ele se adreseaza unei baze minime.

Mihai Pop mentioneaza relevanta unei culturi antreprenoriale, care lipseste in cea mai mare parte din mediul romanesc, intarind ideea ajutorului din partea oamenilor de afaceri prin programe de internship. "Eu cred in manualele de antreprenoriat, insa ele se adreseaza unei baze minime. Nu-mi dau seama daca televizorul poate rezolva asta, insa trebuie sa vorbim de ceva de masa".

Dragos Anastasiu se declara "in favor", in ceea ce priveste televiziune ca mijloc de educare in antreprenoriat, amintind proiectul "Arena Leilor", un reality show de business difuzat pe TVR1 timp de 7 ani, incepand din 2007, insa a fost apoi scoasa din grila. "N-avem emisiuni care sa stimuleze antreprenoriatul, in schimb avem emisiuni care sa stimuleze gatitul", spune el. In aceasta directie, Romanian Business Leaders va lansa in aceasta toamna proiectul "Startup Romania", dupa modelul "StartUp Britain", care are un buget initial de 35.000-40.000 de euro.

Banii pentru mine nu au reprezentat niciodata un target.

Despre parteneriatul dintre BVB si Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii (ANIS), prin care se urmareste educarea antreprenorilor din industria IT, invitatii cred ca este unul benefic. Dragos Anastasiu spune insa ca scopul sau de a face business nu a fost castigul. "Banii pentru mine nu au reprezentat niciodata un target, pentru mine banii sunt o consecinta a lucrului bine facut". In ceea ce priveste o posibila listare pe bursa a Eurolines, el spune ca nu a fost necesara pana acum o infuzie de capital, mentionand insa ca "bursa reprezinta o varianta". Pe de alta parte, el sustine ca o problema a antreprenoriatului romanesc legat de Bursa este obligativitatea la transparenta care vine odata cu listarea si a reiterat nevoia unui model de succes, evocand oportunitatea AdePlast de a se alatura industriei constructiilor din Orientul Mijlociu, care nu a fost insa incheiata cu succes.

Finantarea bancara, creditari si falimente

Despre noua tendinta a bancilor de vanzare a creditelor neperformante, de curatare a portofoliilor de aceste credite, invitatii spun ca este o masura buna. "E un semnal pozitiv, pentru ca vorbim de niste banci care pot azi sa treaca peste ce s-a intamplat in trecut", spune Mihai Pop, care estimeaza ca va dura cel mult un an pana cand bancile se vor curata total.

Incercand o radiografiere a pietei de turism din Romania, Dragos Anastasiu spune ca este surpasaturata. Acesta a evocat falimentul unor mari tour operatori din Rusia, precizand ca marele avantaj in Romania, prin comparatie, este acela ca nu este nici un operator de turism foarte mare. "Noi suntem lideri de piata cu 90 de milioane de euro rulaj pe toate companiile din grup. Sunt peste 2.000 de companii de turism pe o piata in care au loc 1.000, raportat la numarul de locitori si la puterea de cumparare". Falimentele si insolventele nu lipsesc din industria de turism din Romania, insa ele nu se simt, sustine presedintele Eurolines.

Investitiile de private equity, venture capital, business angels

Un alt semnal bun pe piata se observa in zona investitiilor de private equity, arata Mihai Pop, care observa o evolutie fata de ultimii doi-trei ani. "Sunt mai multe tranzactii, si cele publice, dar si cele in curs de operare".

Dragos Anastasiu spune ca in zona de business angels se simte nevoia unei reglementari intr-o forma stimulativa. Acesta crede ca cele doua elemente cheie pentru imbunatatirea situatiei sunt "role modelling" si "best practice" si puncteaza lipsa de proiecte bune pe piata, care sa fie "bancabile" si vandabile.

Numarul de IMM-uri in spatiul romanesc, un indicator in economie

Cifrele arata ca numarul de firme nou infiintate a scazut la noua luni in comparatie cu anii anteriori. Mihai Pop spune ca se asteapta ca numarul scazut de anul acesta sa fie compensat prin cel din anul viitor.

Vorbind de potentialul in aceasta zona, avand in vedere ca sunt 25 de intreprinderi mici si mijlocii la o mie de locuitori, Mihai Pop arata ca IMM-urile ar trebui sa reprezinte o cota mai mare din economia romaneasca. "In Romania, o firma care face pana in 10 milioane de euro e una mare, insa in Danemarca o firma de aceeasi talie ar face 80 de milioane de euro, insa nu ar fi considerata IMM acolo. Asta spune ceva despre locul in care este societatea si economia noastra in Europa".

Dragos Anastasiu aduce in discutie ideea schimbarii de mentalitate, precizand ca dupa 25 de capitalism, antreprenorul inca este considerat "hot" si "borfas". Principalul motor al schimbarii de care avem nevoie, sunt, in opinia omului de afaceri, firmele.

Sase ani de la falimentul Lehman Brothers - lectii pentru antreprenorii romani

Falimentul Lehman Brothers, care a avut loc acum sase ani, intr-o zi de luni, a fost o lectie pentru mediul de afaceri.

Daca Mihai Pop a urmarit cu atentie bursa in ziua in care Lehman Brothers se apropia de faliment, privind cum la fiecare click mai scadea cate 1% si afisand pe Messenger textul "traim timpuri istorice", Dragos Anastasiu nu se sfieste sa spuna ca in acel moment numara autocarele care plecau si era inca "la firul ierbii". "Nu am reusit sa percep atunci intregul context si mai ales consecintele acestei actiuni".

Principala lectie a crizei a fost pentru presedintele Eurolines sa nu mai arunce banii pe fereastra. "Am invatat sa fim pragmatici, sa investim in oameni, sa ne concentram si sa muncim. Ne-a indarjit, in sensul pozitiv".