Oficialii Bancii Mondiale, cei ai Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si cei ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au convenit, saptamina trecuta, angajarea unui imprumut multianual, destinat lucrarilor de intretinere a drumurilor nationale.

Suma va fi defalcata pe doua perioade, respectiv 2006-2007 si 2008-2010, finantarea pentru prima dintre acestea urmind sa faca obiectul unui memorandum care va fi semnat in perioada imediat urmatoare. Celalalt document, aferent urmatorilor ani, va fi negociat anul viitor.

Pe baza memorandumurilor, Romania va primi anual, in medie, 115 milioane de dolari, imprumuturi rambursabile, suma care va fi completata cu resurse proprii, cifrate la 20% din valoarea lucrarilor de intretinere. Pentru anul curent va fi trasa suma de 90 de milioane de dolari, din care se vor efectua lucrari de intretinere pentru 2.400 km, in urmatorii trei ani.

„Imprumutul ne este foarte util si ne va permite sa efectuam lucrari de tratamente pentru 20% din lungimea totala a retelei administrate“, spune Elena Manolache, responsabil in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

Banii de la buget nu ajung

Desi banii sint strict destinati lucrarilor de intretinere curenta, si nu reparatiilor majore ale soselelor (asternere de covor asfaltic, ranforsari etc.), responsabilii CNADNR sint bucurosi de primirea acestor bani, deoarece acestia vor micsora presiunile pe alocatiile companiei primite de la buget si pe veniturile proprii obtinute din incasarea rovignetei. Lucru deloc lipsit de importanta in conditiile in care an de an se aloca pentru reparatii si intretinerea drumurilor nationale jumatate din totalul necesar.

Fara a lua in calcul construirea de autostrazi, capitol separat in bugetul CNADNR, intretinerea curenta a celor 15.700 km de drumuri nationale costa anual 16.464,17 milarde de lei, adica aproximativ 470 de milioane de euro. An de an, statul asigura sub 100 de milioane de euro de la buget, iar o alta suta de milioane de euro este alocata de CNADNR din banii colectati din rovigneta.

Din aceste fonduri, CNADNR trebuie sa efectueze si lucrarile de deszapezire, care costa anual aproximativ 70 de milioane de euro. Daca mai are si de reparat ceva drumuri nationale distruse de inundatii, cum au fost cele din perioada 2005-2006, bugetul companiei este dat total peste cap.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=6351&art=15833&cHash=698b8be830