Piata americana a Halloweenului a fost in anul 2013 de aproape 7 miliarde de USD, conform altor estimari cheltuielile s-au ridicat la peste 10 miliarde USD. Ceea ce inseamna in medie un cos de cumparaturi de 75 de USD pentru fiecare consumator. Iar tendinta este semnificativ in crestere, avand in vedere ca in 2005 media de consum era de 30 de USD. Anul acesta, in mod special, consumul de Halloween este estimat sa creasca pentru ca 31 octombrie este vineri, la debutul weekendului.

Cresterea vine mai ales din transformarea sarbatorii dintr-una exclusiv a copiilor, intr-o sarbatoare a adultilor. De exemplu, petrecerile elaborate in care adultii se costumeaza specific incep sa devina o traditie. Si nu doar adultii. Conform unor estimari, americanii au cheltuit, in anul 2011, 300 milioane USD pentru costumatia animalelor de companie, fata de 1 miliard USD pentru costumele copiilor si 1,2 miliarde USD pentru adulti. The National Retail Federation a descoperit intr-un sondaj din 2013 ca 70% dintre adultii intre 18-24 de ani vor sa sarbatoreasca Halloweenul, dar si adultii intre 24-33 de ani (in proportie de 65%) si cei intre 35-44 de ani (in proportie de 60%).

In general toate businessurile din retail sunt fericite de Halloween. Cele mai cumparate produse: dulciurile si dovlecii, iar pe locul al treilea si al patrulea sunt decoratiunile si costumele. Halloweenul este a doua sarbatoare a anului in America dupa nivelul cheltuielilor pentru decoratiuni, depasita bineinteles de Craciun. Surprizator insa, cheltuielilele cu dulciurile sunt mai mari pentru Halloween decat pentru Craciun, conform National Confectioners Association, reprezentand 8% din valoarea cifrei anuale de afaceri a producatorilor de dulciuri.

Dar nu doar atat. La acest tip de consum ar trebui sa se adauge si consumul de produse media (filme horror, carti de suspans), reclame, alcool, cheltuieli de transport si, o tendinta mai noua, vizitarea de case bantuite. Dar si reclame si asigurari. Mai toate barurile si cluburile vor avea petreceri organizate special cu aceasta ocazie, unele incepute deja din weekendul trecut sau de la inceputul acestei saptamani. Nu doar barurile profita de Halloween, ci multe business-uri B2C.

Citeste si:

Cat despre agricultura, in SUA in 2013, primele 6 state cu productie de dovleci au agregat o valoare de 113 milioane USD, in mare parte dovleci consumati in preajma Halloweenului. In Romania, productia este greu de estimat, dar poate fi un business cu potential, din nou, daca Halloweenul va capata amploare si in Romania.

Marii retaileri speculeaza si ei Halloweenul, cu rafturi intregi dedicate numai produselor pentru aceasta sarbatoare. In Marea Britanie, de exemplu, Tesco a declarat ca Halloweenul a depasit in incasari Valentine’s Day si a intrat in top 3, dupa cheltuielile de Craciun si Paste.

Asadar, potentialul este foarte mare pentru a da un impuls consumului, pe care analistii mizeaza in urmatorii ani pentru a sustine cresterea economica. Din acest motiv, dincolo de alienarea specificului romanesc prin asimilarea unor sarbatori straine, Halloweenul e bun pentru economie.

Dincolo de economie, din perspectiva costumatiilor, Yahoo spune ca testoasele Ninja si printesele inspirate de filmul de animatie Disney, Frozen, sunt cele mai cautate costume in acest an.