Operatorii petrolieri isi vor putea transporta singuri carburantii, prevede un memorandum elaborat de Ministerul Economiei prin care sistemul de transport produse petroliere detinut in prezent de Petrotrans va fi concesionat, a declarat pentru NewsIn ministrul economiei, Codrut seres.

"La Petrotrans avem in vedere o restructurare a activitatii. Am inaintat spre aprobare, la Ministerul de Finante, un memorandum pe baza caruia vom concesiona sistemul national de transport conducte catre principalii operatori din sectorul petrolier. Pana in prezent, Rompetrol ne-a cerut sa-i concesionam conductele de pe litoral, Petrom a facut la randul sau o astfel de solicitare pentru zonele unde au ei rafinarii si Lukoil ne-a trimis o scrisoare de intentie exprimandu-si dorinta de a concesiona", a spus seres. Potrivit ministrului, numai in acest fel Ministerul Economiei si Comertului (MEC) poate investi sume importante in modernizarea sistemului de transport carburanti in conditiile in care "Petrotrans este falimentara din punct de vedere economic". seres a adaugat ca in ceea ce priveste transportul de produse petroliere pe calea ferata, "acesta urmeaza sa fie privatizat sau lichidat o data cu societatea (Petrotrans, n.red.)".

Ministrul Economiei a mai aratat ca datoriile Petrotrans la bugetul statului se ridica la aproximativ 400 de miliarde de lei vechi si tocmai de aceea el crede ca Petrom nu ar avea nimic de castigat daca intenteaza proces pentru recuperarea unei pagube de 45 milioane de euro, provocata de disparitia din conductele de transport a 54.500 tone de carburanti.

"Nu comentez intentia Petrom de a da in judecata Petrotrans sau Conpet. intai sa faca actiunea in instanta si apoi mai vedem. Societatea Petrotrans e falimentara si cel mai simplu ar fi ca Petrom sa ceara lichidarea Petrotrans, dar le vine randul la masa credala (adunarea creditorilor in functie de marimea creantei, n.red.) dupa stat si atunci nu ar avea prea mult de castigat. Sistemul de transport produse petroliere nu au cum sa-l preia pentru ca este in proprietatea publica a statului. De altfel, daca Petrom solicita Petrotrans sa-i acopere aceste pagube, in mod normal trebuie sa plateasca si TVA-ul pentru aceste produse si nu cred ca ii surade aceasta idee", a explicat seres. Potrivit oficialului MEC, pana in prezent Petrom nu a notificat MEC, actionarul majoritar al Conpet si Petrotrans, cu privire la pagubele pe care le reclama de la cele doua societati.

in a doua parte a lunii iulie, reprezentanti ai Petrom declarau pentru NewsIn ca societatea va incerca sa-si recupereze pagubele de 45 milioane de euro, provocate de disparitia din conductele de transport a 54.500 tone de carburanti inclusiv prin actionarea in instanta a celor doi transportatori de titei si produse petroliere Petrotrans si Conpet.

Potrivit surselor citate, Petrom a descoperit recent ca are pierderi totale de peste 54.000 de tone de produse petroliere dupa ce si-a pus ordine in contabilitate. "Pierderile de carburanti au fost constatate pentru prima data in 2004, dar nu stim foarte precis anii din care provin. O parte dintre ele sunt pierderi tehnologice rezultate prin evaporare, dar aceasta cantitate este infima in raport cu cea care nu mai exista fizic. Produsele au fost cel mai probabil furate din conductele Petrotrans si Conpet. Cele doua societati erau custode, deci au semnat pentru produsele respective, dar nu au recunoscut niciodata pierderea lor", spunea reprezentantii companiei. Acestia adaugau ca principalul responsabil pentru aceste furturi din conducte este Petrotrans.

"Trebuie spus ca niciodata Petrotrans si Conpet nu si-au asumat in scris pierderile din conducte. Aceasta, cu toate ca erau custode, deci sunt responsabili iar in contabilitatea noastra din ultimii ani se vede clar ca avem stocuri de produse rafinate lipsa. Vom lua toate masurile legale necesare pentru a ne recupera prejudiciile si asta inseamna si proces. Vom vedea. Daca sunt deschisi si vor sa discutam poate vom ajunge la o intelegere", mai aratau sursele citate. Potrivit acestora, dupa august 2004, Petrom nu a mai folosit conductele pentru transportul carburantilor, ci numai pentru transport de titei.

Sursele citate mai afirmau ca incepand din 2004 compania si-a constituit provizioane tocmai pentru a acoperi lipsa stocurilor de carburanti.