Producatorii romani de carne au inregistrat pentru al treilea an consecutiv o crestere a afacerilor la nivel de industrie, 2013 aducand pentru prima data si o restabilire a profitabilitatii, arata un studiu al Coface.

Industria carnii a inregistrat in 2013 o crestere de 7% si o rata neta a profitului de 1,71% din cifra de afaceri. Acest sector insemna la momentul respectiv 347 de companii cu o cifra de afaceri cumulata de 5,4 miliarde de lei si 20.000 de locuri de munca, ambii indicatori fiind in crestere cu 7%, respectiv 4% comparativ cu anul anterior.

Dintre acestea insa doar 50 de companii inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de 5 milioane de euro, ele fiind si cele care genereaza aproximativ 90% din veniturile inregistrate la nivelul intregului sector. Restul companiilor fie nu au desfasurat nicio activitate economica relevanta in 2013, fie inregistreaza o cifra de afaceri mai mica de 100.000 de euro pe an, nefiind elevante din punct de vedere valoric, mai arata analiza Coface.

Pe de alta parte, circa 40% dintre companiile ce activeaza in aceasta industrie au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri pe parcursul anului 2013 comparativ cu anul anterior, in conditile in care sectorul, la nivel consolidat, a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 7%.

Potrivit studiului, doar 25% dintre companiile din sectorul analizat au posibilitatea de a inregistra o autonomie financiara mai mare de un trimestru. Dintr-un total de 125 de companii analizate de Coface, 57% dintre ele prezinta un risc de insolventa peste medie, iar 1 din 4 companii incadrate in aceasta categorie inregistreaza un risc ridicat. Mai mult, 35% dintre companii efectueaza platile foarte lent, sau nu respecta conditiile contractuale.

“Spre deosebire de alte domenii de activitate, sectorul analizat a reusit sa absoarba rapid impactul negativ al crizei economico-financiare, iar acest lucru se reflecta in numarul firmelor active la sfarsitul anului 2013, care este cu doar 2% mai mic fata de 2008. Este surprinzator ca aceste firme au reusit sa genereze o cifra de afaceri consolidata cu 24% mai mare si o profitabilitate superioara comparativ cu cea inregistrata acum 5 ani, in conditiile in care au dispus de un efectiv identic de salariati. In ciuda acestui fapt, situatia de lichiditate a companiilor a ramas precara. Desi creantele se incaseaza mai rapid, iar stocurile sunt valorificate, furnizorii sunt platiti cu 25 de zile mai tarziu decat capacitatea intrinseca. Acest lucru ne determina sa concluzionam ca firmele din sector se folosesc de resursele financiare suplimentare atrase de la furnizori pentru a le redirectiona catre plata datoriilor pe termen lung, pentru optimizarea cheltuielilor financiare”, a declarat Constantin Coman, country manager Coface Romania.

Consumul de carne si produse din carne a scazut cu aproximativ 25% in ultimii cinci ani, din cauza diminuarii puterii de cumparare, si se afla pe un trend descendent si in prima parte a anului in curs.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, un roman consuma circa 58 de kilograme de carne in fiecare an, dintre care 18,5 kg reprezinta carnea de pui, 12,4 kg – preparate din carne, 11,8 kg – carne de porc, 7,57 kg – peste si produse din peste, 3,2 kg – carne de vita.

Sursa foto: Carne, Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri