"Acum este o discutie foarte mare despre modalitatea prin care aceste case de marcat se vor conecta la Fisc, acolo sunt costurile. Exista doua tipuri de conectare la Fisc. Unul ca in Bulgaria sau Serbia, unde exista o conectare permanenta, dar se trimit raportarile la server la doua ore, la trei ore sau o data pe zi, in functie de gradul de risc al sectorului in care activeaza comerciantul. Altul ca in Ungaria, unde s-a incercat sa fie online 100% casele de marcat si sa se vada in timp real tranzactiile, insa la primele probe, cand au conectat 200 de case de marcat, le-au cazut serverele, pentru ca este un volum imens de date", a declarat Ion Radu, directorul de dezvoltare al Danubius Exim, cel mai mare importator si distribuitor de case de marcat din Romania, informeaza Mediafax.

El a aratat ca trebuie sa existe totodata un nomenclator pentru produse, insa tinand cont de numarul foarte mare al acestora, ele trebuie standardizate pentru a se putea efectua raportarile. In Ungaria, sistemul a fost testat pentru inceput cu 1.500-2.000 de produse, dupa care au renuntat la nomenclator si au definit clase de produse. Potrivit unui proiect al Ministerului Finantelor, casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hartie pentru pastrarea istoricului de tranzactii, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autoritatii fiscale, fiind insa pastrata rola de hartie pe care va fi tiparit bonul fiscal pentru cumparatori.

Consumul de hartie se reduce

"Este adevarat ca, odata cu introducerea jurnalului electronic, comerciantul nu va mai trebui sa stranga tone de hartie si se va reduce consumul. In plus, in toate tarile in care s-a introdus aceasta legare la server au avut imbunatatiri rapide la colectarea de TVA, s-a redus evaziunea", a spus Radu. El a dat exemplul Bulgariei, unde implementarea comunicatiei la distanta cu serverul Fiscului a fost efectuata in 2011, iar in primele trei luni a crescut baza de impozitare cu circa 2 miliarde euro, fiind instalate 320.000 case de marcat.

Directorul importatorului caselor de marcat Datecs, produse in Bulgaria, spune ca cea mai mare problema a trecerii la noul sistem o reprezinta costurile pe care comerciantii vor fi nevoiti sa le suporte. "Acum nu stim ce doreste Ministerul de Finante, toate aceste lucruri se vor regasi in norme. Nu stim deocamdata ce tip de conexiune se cere, tipul de memorie electronica, pentru ca de aici deriva tot, se schimba si softul", a explicat Radu.

In varianta caselor de marcat doar cu jurnal electronic, pretul va fi similar cu cel din prezent, de circa 80-150 de euro pe bucata, insa daca se adauga modulul de comunicatie GPRS pentru transmiterea datelor in timp real, costul mediu urca la 150-300 de euro bucata, in timp ce imprimantele fiscale vor costa 250-500 de euro. Reprezentantii importatorului considera ca cea mai fiabila solutie din toate punctele de vedere este cea cu conexiune la server, dar cu raportari periodice.

Alinierea la noul sistem, o povara pentru comercianti

"Sunt foarte multe firme si a plati 200-300 de euro in plus, in conditiile in care o casa de marcat costa 150 de euro, clar va fi o povara pentru companii. Clientul final trebuie sa stie cati bani va plati, daca va plati ca acum, in cazul unei raportari periodice, insa in functie de riscul sectorului de activitate, sau mai mult, pentru raportarea in timp real, unde modulul de comunicatie este foarte complex, trebuie sa ofere si securitate. In plus, comerciantii au nevoie de o retea de internet in banda larga pentru a putea transmi datele si atunci ce face cel din varful muntelui sau unde nu are semnal bun!?", a completat Radu.

Citeste si:

El apreciaza ca Guvernul ar trebui sa ofere o forma de subventionare pentru a usura povara comerciantilor adusa de alinierea la noul sistem. Ministrul Finantelor, Ioana Petrescu, a anuntat saptamana trecuta ca masurile vor fi aplicate in timp, ajungand la un interval de pana la un an si jumatate in cazul caselor de marcat, cu scopul de a combate evaziunea fiscala. Astfel, termenul de trecere la sistemul cu jurnal electronic va fi cuprins intre 180 de zile si 390 de zile, perioada de tranzitie fiind mai scurta pentru companiile mari si de mai lunga durata pentru firmele mici.

Directorul Danubius apreciaza ca termenul de implementare ar trebui sa fie mai scurt, intrucat o perioada de tranzitie in etape defavorizeaza comerciantii. "Nu poti sa mergi pe genul acesta de hibrid pentru ca mai rau te incurca, sistemul ar trebui schimbat mai rapid, nu in transe. Noi ne putem pregati, am avut o discutie cu Ministerul de Finante si le-am spus cate case de marcat putem aduce, respectiv intre 6.000 si 10.000 de unitati pe luna, ceea ce inseamna ca intre jumatate de an si un an s-ar putea acoperi necesarul de inlocuit. Daca vrei sa ai o schimbare radicala de sistem, acea tranzitie nu te ajuta, ci mai rau te incurca", spune Radu.

El a punctat ca, din discutiile avute cu clientii, acestia doresc introducerea masurii, intrucat sunt dezavantajati de concurenta neloiala. Comerciantii nu vor mai putea sa vanda produse fara casa de marcat, intrucat va exista o monitorizare centrala, fiecare CUI (codul unic de identificare al firmei) care are in obiectul de activitate vanzarea de produse va fi monitorizat, iar controlul va fi foarte strict.

"Este foarte bine sa facem acest pas si in Romania, suntem pe ultimul loc in Europa la acest capitol, ca sa nu spunem ca Datecs vinde in Tanzania si Zimbabwe case de marcat cu jurnal electronic de multi ani", a conchis Radu. Pe piata romaneasca sunt active circa 600.000 de case de marcat, dintr-un total de 900.000 inregistrate la Ministerul Finantelor din anul 1999 pana in prezent. Din numarul celor inregistrate, Danubius Exim a comercializat 450.000 de unitati in intervalul mentionat, potrivit datelor proprii. Compania este unic importator al caselor de marcat Datecs, fabricate in Bulgaria, brand distribuit in 90 de tari la nivel global si lider in Europa.