1. Eliminarea taxei pe cladirile speciale (jurnalistic ‘taxa pe stalp’)
2. Eliminarea supraaccizei la carburant
3. Eliminarea abuzurilor din pretul energiei electrice
4. Eliminarea aberatiilor din pretul gazelor
5. Normele fiscale si taxele trebuie clarificate, simplificate si adunate intr-un Cod de Procedura Fiscala si un nou Cod Fiscal rescrise

Argumente:

1. Dupa ce in anul 2014 circa 1,5 miliarde lei din investitiile private au fost blocate in bugetul de stat prin introducerea taxei pe cladirile speciale, in acest an un alt miliard de lei urmeaza sa fie inghitit de bugetul public. Aceasta taxa pe echipamentele de productie este o aberatie economica pentru Romania care trebuie sa se dezvolte prin investitii si locuri de munca noi. Niciun alt stat european nu si-a nenorocit investitorii cu o taxa atat de mare pe cladirile speciale asa cum a facut-o PSD, chiar si dupa diminuarea sa la 1% incepand cu anul 2015. Romania nu are nevoie de o taxa de stalp diminuata, ci complet eliminata. Dupa ce ajungem la nivelul mediu de trai european putem regandi o forma flexibila a taxei pe cladirile speciale, aplicata si colectata la nivel local, care sa asigure costurile de inlocuire a cladirilor speciale, asa cum exista in statele dezvoltate.

2. Pretul final al benzinei la consumator este mai mare in Romania decat in Austria, Luxemburg, Spania, Polonia, Cehia, Bulgaria sau Ungaria, la inceputul anului 2015. La motorina, pretul final la consumatorul roman este mai mare decat in Austria, Germania, Franta, Luxemburg, Polonia, Cehia, Bulgaria sau Ungaria (sursa). Introducerea supraaccizei la carburant a fost si este o aberatie economica care trebuie urgent corectata. Am ajuns ca intr-o tara plina de resurse sa platim mai scump plinul de carburant decat tari mult mai dezvoltate decat noi, cu salarii mult mai mari, dar fara resurse. Acest pret intra in costurile tuturor bunurilor si serviciilor pe care le consumam. Avantajul competitiv dat de inzestrarea Romaniei cu resurse naturale este distrus de proastele decizii guvernamentale ale PSD.

3. Diferenta dintre pretul la furnizor si la consumator este nejustificat de mare. Cand deschizi factura la energie electrica te ia ameteala cand citesti pe spate cu cate costuri este incarcat pretul final, chiar si daca esti un bun economist. Vezi un exemplu aici. Abuzurile demascate anul trecut pe piata romaneasca a energiei electrice la fixarea pretului final pe facturi ne fac sa ne intrebam unde au fost institutiile responsabile cu monitorizarea lor. Cine raspunde de coniventa in frauda intre stat si privat? O alta aberatie ce trebuie eliminata din facturile romanilor si care ne afecteaza direct buzunarele este acciza raportata la un curs fictiv, ireal, de peste 4,73 lei/euro, prin care statul roman pune noi biruri nu doar pe energia electrica, ci si pe carburanti, atat in anul 2014, catsi in anul 2015 fixata in lei la acelasi curs ireal.

Citeste si:

4. Cotatia gazului pe piata austriaca este de 283 dolari la mia de metri cubi (intr-o tara net importatoare de gaz), iar la producatorii si industriasii romani costul este de 298 dolari la mia de metri cubi (intr-o tara producatoare de gaz). HG din 22 ianuarie 2013, care a fost adoptata de guvernul PSD, in vigoare pana la finele anului 2014, a insemnat distrugerea perspectivelor de dezvoltare ale economiei romanesti si lupta ei permanenta pentru supravietuire. Dezavantajele economice aduse industriei romanesti trebuie urgent corectate de ANRE, chemata sa stabileasca mecanismul preturilor si nivelul real al costurilor. Consumatorii industriali romani au suportat a sasea crestere a preturilor din UE in aceeasi perioada (sursa). La nivelul consumatorilor casnici, romanii au platit a doua cea mai mare crestere a preturilor la gaze intre 2013 si 2014 din UE, dupa portughezi (sursa). Factura mea de gaze pentru luna noiembrie se ridica la 276 lei pentru un consum de 184 mc, ceea ce inseamna ca am platit circa 408 dolari pe mia de metri cubi.

5. Haosul din legislatia fiscala este marcat de recordul negativ in viteza de schimbare a fiscalitatii din ultimii 10 ani. Recordul negativ in impredictibilitatea costisitoare sub guvernul PSD este paradoxal in vremuri de crestere, nu de criza economica. Asadar, eliminarea anomaliilor fiscale, simplificarea birocratiei din normele fiscale si rescrierea Codului Fiscal, promise in fiecare an, trebuie sa devina fapte in anul 2015.

De pilda, Bulgaria ne bate cu 3-0 la nivelul taxelor principale:

  • cota unica: 10% in Bulgaria; 16% in Romania;
  • TVA: 20% in Bulgaria; 24% in Romania;
  • contributiile de asigurari sociale: 31,4% in Bulgaria (din care 18,5% pentru companii si 12.9% pentru angajati); 54,5% in Romania (din care 38,45% pentru companii si 16.05% pentru angajati).

Sursa foto: Andreea Paul