Romania ocupa ultimul loc din UE28 in ceea ce priveste densitate de IMM-uri, cu 2,71 milioane de salariati in cele circa 426.000 de companii mici si mijlocii. In plus, suntem locul 17 in Uniunea Europeana in ceea ce priveste valoarea adaugata totala a firmelor mici si mijlocii, arata datele unui studiu realizat de Fundatia Post-Privatizare.

Potrivit studiului, in Romania sunt 426.295 de IMM-uri active in economia nefinanciara, cea mai mica densitate de IMM-uri din UE28, acestea avand 2,71 milioane de angajati. Romania ocupa astfel, locul 8 in Uniunea Europeana ca pondere in totalul angajatilor din IMM. De asemenea, valoarea adaugata realizata de IMM-uri este de 25,8 miliarde de euro. In Romania exista 21,3 de firme mici si mijlocii la o mie de locuitori, media in UE fiind de 42,7 de firme. Cele mai mari densitati sunt inregistrate in Cehia, cu 95,9 IMM la o mie de locuitori, Portugalia (73,5 IMM/1.000 locuitori), Malta (73 IMM/1.000 locuitori) si Slovacia (70,2 IMM/1.000 locuitori), informeaza Mediafax.

Exista economii puternice ale Uniunii Europene unde densitatea IMM-urilor nu este foarte ridicata. Este cazul Marii Britanii, care are numai 27,2 IMM/1.000 locuitori si Germaniei cu 27,7 IMM /1.000 locuitori. Valori mari ale densitatii IMM exista atat in statele noi membre UE mai putin dezvoltate economic cat si in economii de piata traditionale, ca Spania (48,1), Italia (62,6), Suedia (70,2).

"Starea critica a IMM-urilor din Romania a fost adancita de acumularea a noi decalaje de dezvoltare in urma crizei globale. In 2013 erau cu 15,5% mai putine IMM-uri fata de 2008, numarul de angajati in IMM era cu 6,6% mai redus comparativ cu 2008, iar valoarea adaugata realizata de IMM-uri era cu diminuata cu 16,6% fata de anul 2008. In acest timp, in majoritatea statelor membre recuperarea pierderilor a avut loc, iar valorile medii pentru numarul de IMM-uri si valoarea adaugata se pozitionau peste nivelul din 2008, numarul de locuri de munca s-a mentinut mai redus cu 2,6%", se arata in studiu.

Autorii studiului estimeaza insa reluarea cresterii consecutive in 2014 si 2015 pentru indicatorii de performanta ai IMM, cu ritmuri mai inalte fata de media europeana. In acest sens, pentru rata de crestere a valorii adaugate este prognozat un avans de 6,5% in 2014/2013 si de 7,8% in 2015/2014, in timp ce rata de crestere a numarului de angajati este estimata la 2,9% in 2014/2013 si la 2,8% in 2015/2014. Ponderea microintreprinderilor din Romania in totalul de IMM-uri este de 88%, mai mica decat media de 92% din UE28, in timp ce clasa de intreprinderi mici este mai consistenta decat in UE, respectiv 10,4% fata de 6,4%.

Ca domeniu de activitate, comertul ramane preponderent pentru IMM-urile din Romania, cu un procent de aproape 40% din numarul total de firme, in timp ce media din UE este 28%. "In contextul noilor politici pentru relansarea industriei europene se evidentiaza un alt aspect pozitiv in structura sectoriala, Romania avand mai multe IMM-uri in industria prelucratoare, ponderea acestora depasind valoarea medie din UE28 (respectiv o pondere de 11,9% fata de media de 9,6% in UE). De asemenea, Romania este printre putinele tari europene cu realizari notabile in ceea ce priveste depasirea valorilor precriza la indicatorii productiei industriale in general si a doua in Europa (dupa Cehia) la ponderea industriei in crearea valorii adaugate", se precizeaza in studiu.

Cele aproape 51.000 de IMM-uri active in industrie, avand o pondere de 9% in numarul total de firme, contribuie la valoarea adaugata totala in proportie de 24,5%. "Mediul de afaceri continua sa fie instabil, prin numarul tot mai scazut de noi initiative antreprenoriale inregistrate, concomitent cu exitul altor agenti economici din piata. Inmatricularile de startup-uri au scazut cu 19,6% in primele 10 luni din 2014 fata de anul precedent. Numarul anual de inmatriculari de noi afaceri s-a diminuat constant de la varful din 2008, de 144.239, cu o usoara revenire in 2011, pana la 124.816 de noi firme inmatriculate in 2013. Numarul scazut de noi inmatriculari inseamna un numar mai redus de locuri de munca. In Uniunea Europeana, 85% din numarul de locuri de munca create post-criza au fost asigurate de startup-uri", atrag atentia autorii studiului.

Anul 2014 semnaleaza reorientarea antreprenorilor romani inspre IT si invatamant in detrimentul agriculturii. Dintre sectoarele nefinanciare, cele mai populare sectoare de activitate pentru startup-urile romanesti in 2014 au fost invatamantul, cu 18,8% mai multe inmatriculari, informatie si comunicatii, cu 8,94%, si comertul cu ridicata si amanuntul, cu 5,38%. Regiunea unde s-au inmatriculat cele mai multe firme in 2014 a fost zona municipiului Bucuresti, cu 11.648 de inmatriculari. Pe locul doi se situeaza Cluj, cu 4.074, si Bihor, cu 3.468 de inmatriculari.

Cele mai slabe zone in materie de initiativa antreprenoriala din Romania sunt Covasna, cu 552 de inmatriculari, si Ialomita, cu 674 de inmatriculari. "Programele de educatie antreprenoriala continua sa fie una dintre solutiile pentru stimularea initiativei antreprenoriale in randul tinerilor si echiparea potentialilor antreprenori cu cunostintele necesare pentru a valorifica potentialul inovator si creativ pe care il au afacerile la inceput de drum", considera reprezentantii Fundatiei.

Potrivit sursei citate, Comisia Europeana previzioneaza ca anul 2015 va marca cresterea valorii adaugate din IMM-uri cu mai mult de 3 procente si crearea a peste 600.000 de locuri de munca pana la final de an.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri