Ministrul finantelor, Ionut Popescu, a facut, intr-o emisiune difuzata in direct de TVR 1, cateva afirmatii socante. Popescu a afirmat cu nonsalanta ca "accizele la tigari au fost negociate cu dl Imre saptamani intregi". Aceasta declaratie publica demonstreaza ca actualul executiv a declansat "atacul" asupra celorlalti producatori de pe piata tigaretelor in coproductie cu Peter Imre, Director Corporate Affairs Philip Morris Romania. "Atacul" a fost bine calculat, tocmai pentru a-i scoate de pe piata pe cei care produc tigari populare, tigari din segmentul low cost, submedium sau medium. Iata ca Peter Imre a recidivat in aceasta "asezare" a accizelor, dupa pofta si interesul domniei sale si nimeni nu ia nici o masura. Presa a dezvaluit in repetate randuri relatiile lui Imre cu membri marcanti ai guvernarii PSD. Dezvoltarea acestor relatii cu membrii cabinetului Tariceanu poate fi explicata, potrivit surselor noastre, si prin desele intalniri dintre Peter Imre si liberalul Dan Radu Rusanu, gazduite de restaurantul italienesc de langa TVR. Daca accizele stabilite de guvern la tigarete nu erau pe placul lui Imre, n-ar fi fost exclusa aparitia unui nou scandal de tip "spaga suedeza", in care ar fi fost implicati ministri din mai multe guverne.

Prin modificarile la Codul fiscal aprobate saptamana trecuta de executiv, producatorii de tutun si tigarete care se adreseaza segmentului de populatie cu venituri reduse (majoritar in Romania) au fost crunt loviti. Astfel, prin stabilirea unor accize minime de 19,92 euro/1.000 de tigarete, tigarile ieftine se vor scumpi in medie cu 5.000 de lei/pachet. Consecintele sunt evidente: un fumator cu venituri mici va trebui sa scoata din buzunar 22.000 - 23.000 de lei pentru un pachet de Carpati, in timp ce un fumator cu venituri medii va plati aproximativ 28.000 lei pentru un pachet de tigari.

Pentru promovarea modificarilor Codului fiscal, minstrul finantelor, Ionut Popescu, a afirmat ca a avut negocieri cu toate categoriile de producatori afectati: berarii, producatorii de tutun si tigarete, producatorii de alcool etc. In ceea ce-i priveste pe producatorii de tigarete, asa-zisa negociere s-a purtat cu un singur reprezentant, cel al Philp Morris, Peter Imre, fapt recunoscut pe postul public TVR1 chiar de catre seful finantelor. Rezultatul s-a vazut: printr-o masura fiscala s-a introdus pe piata un element anticoncurential, menit sa-i distruga pe unii producatori, sa scoata unele marci in afara pietei si sa perturbe structura actuala a pietei.

Accizele minime duc tigarile Carpati la 23.000 de lei

Reprezentantii Galaxy Tobacco, principalul producator de tutun si tigarete care se adreseaza segmentului de populatie cu venituri reduse, sustin ca vor fi crunt loviti de accizele pe care ministrul finantelor, Ionut Popescu, le-a stabilit "negociind" doar cu Peter Imre, director corporate affairs Philip Morris Romania. Cea mai mare povara pentru producatorii de tigarete care se adreseaza segmentului de populatie cu venituri reduse este nivelul minim al accizelor. Mofidicarile aduse Codului fiscal prevad, de la 1 aprilie, accize de 9,10 + 30% euro/1.000 de tigarete, fata de cele de 7,92 euro/1.000 tigarete practicate pana acum. De asemenea, este modificat si art. 177 din Codul fiscal: "Pentru tigarete, accizele datorate sunt egale cu suma dintre accizele specifice si accizele ad valorem, dar nu mai putin de 19,92 euro/1.000 tigarete, care reprezinta accizele minime. Cand suma dintre accizele specifice si accizele ad valorem este mai mica decat accizele minime, se platesc accizele minime".

"Aceste accize minime erau la un nivel de 11 euro/1.000 de tigarete. In propunerea facuta anul trecut, si care s-a mentinut in continuare pentru 2005, a fost tot 11 euro. In momentul in care s-a aplicat aceasta crestere, asta inseamna ca toate tigarile, indiferent de faptul ca sunt populare, sub-medium, medium, premium trebuie sa aiba accize minime sub care nu pot sa coboare. Asta inseamna ca pachetul de tigarete Carpati va avea accize suplimentare de 3.000 de lei, peste cele care erau, sa zicem, normale, adica peste alte 2.000 de lei care apar din accizele fixe si variabile", explica Marcel Cadar, directorul Galaxy Tobacco.

Noile accize stabilite pentru toate tigaretele de la 1 aprilie inseamna o crestere de pret de 2.700-3.000 de lei/pachetul de Carpati. In aceste conditii, accize minime calculate pentru o mie de tigarete Carpati ajung la aproximativ 17 euro. Producatorul nu poate plati aceasta valoare, fiind obligat sa plateasca minima aprobata prin ordonanta, de 19,92 euro.

Surse apropiate "negocierilor" purtate de Imre si Ministerul Finantelor sustin ca reprezentantul Philip Morris a cerut, neaparat, ca accizele minime sa fie cat mai aproape de valoarea maxima, sugerand un procent de 94% din aceasta. Ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului fiscal consfinteste o valoare de 90% din accizele maxime.

Asta inseamna ca ministrul finantelor, Ionut Popescu, a acceptat cu buna stiinta, in virtutea principiului de a impozita "luxul", sa aduca pretul pachetului de Carpati la 23.000 lei si sa-i arunce de pe piata pe unii producatori. Cum accizele au crescut doar pe partea specifica, ministerul a "penalizat" mai mult marcile ieftine. Preturile in segmentele inferioare vor creste mai mult decat cele in segmentele superioare si se va produce o compresie a pietei. Segmentul de piata premium va "manca" din partea tigaretelor populare, sub-medium si medium.

Ionut Popescu a mintit, in direct, la televizor

Notiunea de negociere pare o necunoscuta pentru ministrul Ionut Popescu. Nici unul dintre producatorii de tigarete nu-si aduce aminte sa fi negociat cu acesta. In afara, bineinteles, de Peter Imre.

"In emisiune, ministrul finantelor a spus ca negociaza de trei saptamani cu producatorii. Noi incercam de trei saptamani sa intram la domnia sa pentru a-i explica implicatiile. Sa nu creada ca o sa-i creasca veniturile la buget pe acest mod de calcul. Din contra, cei care fac contrabanda vor fi foarte fericiti ca producatorul e nevoit sa vanda un pachet de Carpati cu 22.000-23.000 lei, in timp ce ei pot vinde un produs de contrabanda cu 20.000 lei", a mai precizat Marcel Cadar. Acesta a mai adaugat ca intelege sustinerea pe care Peter Imre o da ministrului finantelor: bucuria acestuia este deplina, in contextul in care triumful intereslor sale asupra pietei de tigarete da roade.

Practic, Peter Imre reuseste, cu complicitatea celor de la putere, sa inlature orice concurenta, sa distruga marcile romanesti de tigarete cu preturi inca accesibile celor cu venituri mici, sa lase pe drumuri 1.400 de salariati si familiile acestora, sa distruga viata cultivatorilor de tutun si sa compromita sansa Romaniei de a indeplini obligatiile asumate prin negocierile cu Uniunea Europeana.

Nu exista motive pentru a mari, acum, accizele

"Domnul Popescu s-a intalnit cu reprezentantii multinationalelor in luna ianuarie 2005. Ne-am intalnit cu dansul, cu dl. Videanu si cu dl. Stolojan.

Atunci, toate cele trei companii multinationale au cerut sa nu fie majorate accizele mai devreme. Sa ramanem in calenarul stabilit cu UE si preluat in legislatia interna. Daca examinati Codul fical, este trecut acolo ca accizele cresc la 1 iulie, potrivit calendarului negociat. Nu era nici o motivatie a cresterii de accize. Noi ne-am facut planuri de afaceri si este anormal sa fim penalizati pentru ca suntem bun-platnici. Domnul Popescu a luat act de pozitia noastra. Atat! Dupa care o fi negociat, cu unul, cu altul...", a mentionat si Gilda Lazar, reprezentant Japan Tobacco International (JTI).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri