Legea finantelor publice locale stabileste ca banii din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pot fi acordati unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat si ai bugetelor locale, pe baza de hotarari ale Guvernului, doar pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau neprevazute aparute in timpul exercitiului bugetar. Guvernul a aprobat, insa, in ultimii ani, numeroase derogari de la aceasta lege pentru a aloca bani din aceasta sursa in special primarilor, banii fiind repartizati prin ordin al ministrului Administratiei Publice, post ocupat in prezent de vicepremierul Liviu Dragnea, si fara ca lista primariilor beneficiare sa mai fie prezentata public, in Monitorul Oficial, ca in anii precedenti, arata Mediafax.

Un fond de rezerva majorat de cinci ori

In 2013, an verificat acum de Curtea de Conturi, unul dintre argumentele prin care era justificat un transfer de fonduri catre primarii, inlocuit ulterior cu alte argumente, facea referire la apropierea unui "ger arctic". Raportul Curtii de Conturi pe 2013 aminteste ca banii din Fondul de rezerva nu trebuie rambursati de catre beneficiari, inclusiv primari, dar releva ca, in practica, nici nu a existat un control al Ministerului Finantelor prin care sa fie verificat daca obiectivul final prevazut in actul de alocare a banilor a si fost indeplinit, ministerul nefectuand nici macar o evaluare a notelor de fundamentare intocmite de catre ordonatorii de credite care primeau banii.

Fondul de rezerva bugetara a fost majorat de aproximativ cinci ori pe parcursul exercitiului financiar 2013 fata de prevederile initiale, prin emiterea de hotarari de Guvern, intre doua rectificari bugetare, pentru actiuni care nu s-au dovedit a fi urgente sau neprevazute, releva documentul. Din categoria cheltuielilor finantate din buget, dar care nu au avut un caracter urgent sau neprevazut sunt indicate cele pentru sustinerea cultelor si lucrari de investitii la diverse obiective fara a exista o motivare a existentei prioritatii fata de alte obiective de investitii aflate in derulare. In 2013, au fost emise 38 hotarari de guvern pentru alocarea de bani din Fondul de rezerva bugetara catre diversi ordonatori de credite si bugetele locale, banii astfel alocati ajungand la aproape un miliard de lei, respectiv 940,39 milioane lei.

"Sumele din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului sunt primite de ordonatorii de credite, fara a exista obligatia de a fi rambursate si fara a exista un control din partea Ministerului Finantelor privind atingerea obiectivului final prevazut in actul normativ prin care au fost alocate. Nu au existat criterii clare si formalizate de clasificare a cheltuielilor care au fost finantate din Fondul de rezerva bugetara in vederea includerii acestora in categoria cheltuielilor urgente sau neprevazute. Repartizarea si utilizarea acestor fonduri au fost realizate intr-un mod similar cu cel din perioadele anterioare, prin lasarea in seama initiatorilor de proiecte de hotarari ale Guvernului a evalurii si incadrarii cheltuielilor care urmeaza a fi finantate din aceste fonduri", se arata in document.

Curtea de Conturi constata astfel ca Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului nu a fost utilizat in scopul pentru care a fost creat, alocarile realizandu-se fara criterii transparente, acest fond reprezentand, de fapt, o modalitate de a suplimenta bugetele unor ordonatori de credite fara a fi nevoie de aprobarea Parlamentului, functionand practic ca un buget paralel fara control parlamentar. In 2012, cand Guvernul a fost condus in primele patru luni de Emil Boc si Mihai Razvan Ungureanu, iar ulterior, din luna mai, de catre Victor Ponta, suma totala alocata din Fondul de rezerva bugetara a ajuns la 1,5 miliarde lei.