Astfel, in prima jumatate a anului 2014, asteptarile economice au fluctuat intre -17 puncte si -10 puncte. In a doua jumatate a anului, increderea intr-o crestere sustinuta s-a consolidat treptat. In decembrie, suspiciunile au parut sa dispara si indicatorul a sarit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte.

Consumatorii romani au inceput sa creada mult mai repede ca propriile lor perspective privind veniturile se vor imbunatati. Asteptarile privind veniturile au crescut de la -8.9 puncte in decembrie 2013, la -0,7 puncte in iunie. Pe parcursul celei de a doua jumatati a anului, indicatorul si-a consolidat pozitia in mod semnificativ, situandu-se cu mult peste zero. In decembrie, indicatorul se situa la 15,7 puncte, urcand deci la cea mai ridicata valoare inregistrata din octombrie 2008.

Aceasta nu a influentat inca in mod semnificativ dorinta de cumparare. Indicatorul a ramas sub zero pe tot parcursul anului. Cea mai coborata valoare, -14 puncte, a fost inregistrata in iunie, indicatorul atingand valoarea maxima, -3,8 puncte, in decembrie. Cu toate ca dezvoltarea economica este extrem de pozitiva si somajul ramane la un nivel foarte coborat, de 6,5 procente, consumatorii romani au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdata, acestia au foarte putini bani ramasi pentru cumparaturi majore.

Starea de spirit a consumatorilor din intreaga Europa s-a imbunatatit

Starea de spirit a consumatorilor din intreaga Europa s-a imbunatatit din nou pe parcursul ultimului trimestru al anului. Indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare, au crescut spre sfarsitul anului in majoritatea tarilor Uniunii Europene (UE). Climatul de consum pentru UE 28 a crescut si el cu 1,3 puncte in ultimul trimestru, incheind anul la 5,5 puncte. Acestea sunt rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa in 14 tari europene.

Din punctul de vedere a dezvoltarii economice a tarilor UE si a starii de spirit a consumatorilor in 2014, anul poate fi impartit in doua parti distincte. In prima jumatate a anului, economiile tuturor tarilor europene au evaluat practic in mod pozitiv. Consumatorii deveneau in mod clar tot mai increzatori ca criza financiara si economica va deveni in sfarsit, in urmatoarele luni, ceva de domeniul trecutului. Intre aprilie si iunie, indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare au atins valori record aproape peste tot. Indicele climatului de consum pentru UE 28 se situa la 9,1 puncte in iunie, cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008.

Citeste si:

Insa in perioada verii si a toamnei, nesiguranta a inceput sa creasca, nu numai in randul consumatorilor, ci si la nivel de economie. Acest lucru se datoreaza unui numar de motive diferite. Conflictul din Ucraina a atins apogeul. Declaratiile facute de presedintele rus, Vladimir Putin, au cauzat nesiguranta in majoritatea tarilor est-europene. In Orientul Mijlociu, conflictul continuu dintre Israel si Palestina, si avansul grupului militant Statul Islamic au captat atentia lumii. In plus, epidemia de Ebola a atras atentia globala in Africa de vest. Pe masura ce primii pacienti erau transportati cu avionul in Europa si SUA pentru tratament, au crescut temerile ca virusul se va raspandi. In ceea ce priveste situatia economica, conditiile-cadru s-au deteriorat si ele. In multe tari, cresterea produsului intern brut (PIB) a fost mult mai lenta decat se anticipase. Unele tari au inregistrat chiar o scadere. Situatia a fost afectata si de o rata a inflatiei extrem de scazuta. Tarile sud-europene, cum ar fi Spania, in special, au luptat impotriva deflatiei. A existat de asemenea riscul unei evolutii negative a preturilor la nivel de UE. Rata inflatiei pentru UE 28 a fost de -0,1 procente in decembrie, in timp ce rata din zona euro a fost si mai mica, respectiv de -0,2 procente. Acest lucru s-a datorat in primul rand prabusirii preturilor la energie.

Toate aceste evenimente contribuie la o crestere clara a anxietatii in randul consumatorilor europeni. Valorile indicatorului au scazut peste tot spre sfarsitul verii si in toamna, in unele cazuri destul de accentuat. Cu toate acestea, in trimestrul al patrulea, un nou sentiment de optimism s-a facut simtit din nou in majoritatea tarilor. Desi multi indicatori raman sub zero, acestia inregistreaza o tendinta ascendenta practic in toate tarile.
Continua insa sa existe riscuri care ar putea limita dezvoltarea economica pozitiva in lunile care urmeaza. Dupa alegerile din Grecia, ramane de vazut ce curs economic va adopta urmatorul guvern, si daca acesta va respecta acordurile cu alte tari europene si cu Comisia Europeana.

Aceasta situatie este reflectata si in indicele climatului de consum GfK pentru UE 28. In contextul starii de spirit optimiste din toate tarile UE, indicele a urcat la 9,1 puncte in iunie, atingand cea mai ridicata valoare din aprilie 2008. In septembrie, acesta a scazut la 4,2 puncte. Pana la sfarsitul anului, indicatorul isi revenise usor, ajungand la 5,5 puncte in decembrie.

Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la baza un sondaj al consumatorilor efectuat, la insarcinarea Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Sunt sondate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de tari, reprezentand populatia adulta din UE.

Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la baza sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordeaza situatia economica generala din diferite tari, si situatia gospodariilor individuale.

GfK este una dintre cei mai mari companii de cercetare de piata. Principalii concurenti ai GfK sunt Nielsen, Ipsos sau Millward Brown.