Dificultatile din sistemul achizitiilor publice sunt determinate de o combinatie de mai multi factori, intre care lipsa de stabilitate si fragmentarea cadrului legislativ, verificarile deficitare din sistemul institutional, calitatea concurentei in achizitiile publice si capacitatea administrativa a cumparatorilor din sistemul public, inclusiv capacitatea si competenta personalului care se ocupa de procedurile de achizitii publice, atat la nivel national cat si local, scrie Mediafax.

Adoptarea strategiei pentru achizitii publice este asteptata sa aiba loc in acest an. "Tratarea problemei coruptiei si a fraudelor in achizitiile publice ramane o provocare", se arata in raport. Reprezentanti ai societatii civile au observat diferente majore intre numarul de cazuri de nereguli identificate si urmarite in diferite zone ale tarii si de catre diferite agentii.

Autoritatile locale sunt in mod special afectate de lipsa transparentei in alocarea fondurilor publice, iar riscurile de coruptie in atribuirea contractelor publice la nivel local sunt substantiale, potrivit raportului, care noteaza ca utilizarea repetata a exceptiilor afecteaza transparenta si deschiderea fata de piata si creeaza posibilitatea pentru coruptie. Un alt motiv special de ingrijorare in domeniul achizitiilor publice este conflictul de interese.

In 2014, Agentia Nationala de Integritate a rezolvat 514 cazuri, din care 101 s-au referit la conflicte de interese administrative, iar 60 la conflicte de interese de natura penala. Multe dintre aceste cazuri implica politicieni si oficiali publici la nivel local. In aceste conditii, un sistem de preventie (ex-ante), dezvoltat de Agentia Nationala de Integritate ar trebui, potrivit Comisiei Europene, sa ajute la prevenirea si identificarea mai eficienta a conflictelor de interese.

Totusi, raman probleme legate de suprapunerea responsabilitatilor, de exemplu in domeniul controlului ex-ante, insuficienta colaborare interinstitutionala si verificarile si analizele care duc la o interpretare inconsecventa a legislatiei si la decizii contradictorii ale autoritatilor implicate in achizitii publice, se arata in raport. In continuare ramane dificil de anulat contractele au fost identificate conflicte de interese, in special daca au fost executate partial sau total.

Citeste si:

Aplicarea incorecta a legislatiei in domeniul achizitiilor publice determina corectii financiare substantiale si contribuie la rata scazuta de absorbtie a fondurilor europene. Exista inca o perceptie generala a unui nivel ridicat de coruptie, fraude si conflicte de interese, care continua sa provoace ingrijorari serioase pentru autoritatile contractante, referitoare atat la fondurile europene cat si cele nationale. O proportie de 40% din reclamatiile legate de achizitiile publice din Romania se refera la contracte finantate cu fonduri europene, potrivit raportului CE.

Autoritatile romane au inceput recent sa lucreze la o strategie si un plan de actiune pentru cresterea calitatii cadrului legislativ, coerenta si eficienta sistemului institutional, corectitudinea si calitatea procesului de achizitii publice, cu accent pe profesionalism si integritate, precum si pe capacitatea sistemului romanesc de achizitii publice de a stimula concurenta. Strategia si planul de actiune trebuie prezentate de autoritatile din Romania pana la sfarsitul lunii iunie 2015, iar masurile incluse trebuie implementate pana la sfarsitul lui 2016.

Comisia Europeana considera ca sistemul electronic de achizitii publice este un factor important pentru modernizarea administratiei publice. Acest tip de achizitii poate genera economii semnificative, imbunatati transparenta achizitiilor publice, reduce timpul de realizare a contractelor si sa creasca concurenta. Cu toate acestea, progresele facute de Romania in aceasta privinta sunt limitate, procesul fiind afectat de problemele generale inregistrate de procesele de achizitii publice.

Sursa foto: Coruptie/Shutterstock.com