"Transportatorii sunt oameni foarte practici. Cand au o problema, incearca sa o rezolve. Problemele lor sunt de diverse tipuri, in momentul cand au un litigiu, vor sa-l rezolve cat mai repede, pentru ca banii si timpul pe care-l investesc in acest litigiu ii poate duce la faliment, in cazuri extreme. (...) Tinand cont de intarzierile si de procedurile absolut greoaie de pe fondul instantelor judecatoresti - un litigiu poate sa dureze doi ani si mai mult - a aparut ca esentiala necesitatea unei jurisdictii specializate in domeniul transporturilor. Tribunalul arbitral in transporturi asigura o jurisdictie alternativa, cu caracter privat, specializata", a declarat marti, intr-o conferinta de presa, Cristian Serban, secretarul general adjunct al ARTRI si presedintele Colegiului Tribunalului Arbitral in Transporturi.

Tribunalul este specializat in solutionarea prin arbitraj a litigiilor in materia transporturilor si activitati auxiliare (case de expeditii, comisionari vamali, depozitari, manipulari, posta si curierat).

Litigiile sunt solutionate de unul sau mai multi arbitri, numiti de Tribunal sau desemnati de catre parti. Institutia functioneaza in conformitate cu legislatia romaneasca, europeana, precum si cu conventiile internationale in domeniu.

Citeste si:

Pentru cererile de arbitrare se plateste o taxa arbitrala si onorariul arbitrilor. Spre exemplu, in cazul unei cereri cu o valoare de pana la 2.500 lei, taxa este de 700 lei, iar onorariul unui arbitru se ridica la 800 lei, in vreme ce pentru un litigiu de peste un milion de lei taxa arbitrala este de 10.000 lei iar un arbitru primeste 12.000 lei, la aceste sume adaugandu-se 1% pentru ce depaseste 1.000.001 lei.

Pentru a beneficia de arbitraj este nevoie de inserarea in contracte a unor clauze arbitrale (compromisorii). Hotararile acestei institutii sunt definitive, obligatorii si nu pot fi atacate in fond, iar recunoasterea si executarea acestora se poate face in peste 120 de state.