Guvernul a aprobat astfel modificari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, necesare pentru a actualiza sau clarifica unele prevederi avand in vedere modificarile survenite asupra legislatiei fiscale.

Noile prevederi aduc clarificari si stabilesc codurile corespunzatoare bunurilor pentru care se va aplica cota redusa de TVA de 9% incepand cu data de 1 iunie 2015, respectiv: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele.

Potrivit actului normativ, toate produsele ale caror coduri au fost prevazute in norme, care prin natura lor sunt alimente destinate consumului uman sau animal, ori sunt plante, seminte, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, vor beneficia de aplicarea cotei reduse de TVA pe tot lantul economic de la producator pana la consumatorul final.

Prin urmare, cota redusa de TVA va fi aplicata si in cazul in care un produs alimentar este utilizat ca materie prima in alte scopuri, cum ar fi producerea de cosmetice, bauturi alcoolice, atata timp cat acestea, prin natura lor, au ca destinatie principala consumul uman sau animal. Potrivit Guvernului, masura are scopul de a simplifica aplicarea cotei reduse de TVA, avand in vedere ca furnizorul nu poate controla scopul final in care este utilizat bunul respectiv, situatie in care pentru acelasi produs ar fi fost posibila aplicarea unor cote diferite de TVA in functie de utilizarea lor finala, ori acest lucru contravine principiilor statuate de Directiva 2006/112/CE.

O reglementare specifica este in cazul produselor care, prin natura lor, nu constituie alimente sau plante, seminte, ingrediente, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, cum sunt vitaminele, grasimile, unele produse ale industriei chimice, semintele de rapita, bumbac, ricin, sarea. In cazul acestor produse s-a prevazut in mod explicit in normele metodologice, cu indicarea codurilor la care se incadreaza produsele respective, ca aplicarea cotei reduse de TVA este posibila numai in masura in care se poate face dovada ca acestea sunt utilizate in scopurile prevazute de lege.

In acest sens sunt prevazute conditii atat pentru livrarea acestora in interiorul tarii, cat si in cazul importului si a achizitiei intracomunitare.

Citeste si:

Actul normativ introduce, de asemenea, precizari in cazul vanzarii, la un pret total, a pachetelor care contin produse cu cote diferite de TVA. In aceste cazuri se va aplica cota de TVA corespunzatoare fiecarui produs.
Pentru suplimentele alimentare, in normele metodologice s-a prevazut aplicarea cotei reduse de TVA in masura in care acestea sunt notificate catre Ministerul Sanatatii sau Institutul de Bioresurse Alimentare, iar aceasta notificare este afisata pe site-ul celor doua institutii, conform legislatiei in domeniu.

Ce se intampla in cazul bauturilor alcoolice

Pentru bauturile alcoolice care sunt servite la restaurant sau de firmele de catering, pentru care se aplica cota de TVA de 24%, au fost date exemple pentru a se sublinia ca acestea nu reprezinta livrari de bunuri, ci fac parte din serviciul de restaurant sau de catering, dar cu o cota diferita de TVA.

In cazul serviciilor de cazare care includ si demipensiune, pensiune completa sau all-inclusive, s-a subliniat ca acestea vor fi supuse cotei de 9% de TVA, chiar daca includ si bauturi alcoolice, astfel cum s-a aplicat si pana in prezent dupa modificarea realizata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2014 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania.

De asemenea, actul normativ instituie reguli privind procedura de aplicare a prevederilor referitoare la scutirea de la plata impozitului datorat pentru veniturile din activitati independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum si veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat. Mai exact, se precizeaza perioada pentru care se acorda scutirea, potrivit documentelor justificative, in sensul corelarii acesteia cu data de la care contribuabilii respectivi sunt incadrati, potrivit documentelor, ca fiind persoane cu handicap grav sau accentuat. De asemenea, se mentioneaza obligativitatea ce revine contribuabilului care beneficiaza de aceasta facilitate sa prezinte angajatorilor/platitorilor/organului fiscal competent, dupa caz, documentele care atesta incadrarea in gradul de handicap grav sau accentuat.

Documentele vor fi prezentate in original si copie, iar angajatorul/platitorul/organul fiscal, dupa caz, vor pastra copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul. Aceste completari sunt necesare in conditiile in care prin OG nr.4/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost instituita scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din activitati independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum si veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.

Un alt element de noutate adus de actul normativ vizeaza asigurarea unui tratament fiscal nediscriminatoriu aplicabil veniturilor obtinute din activitati desfasurate in mod independent, in conditiile legii. In acest scop, Hotararea de Guvern elimina exceptia de la reconsiderare ca activitate dependenta, a activitatilor care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si a drepturilor conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, prin actul normativ va fi modificata perioada in care operatorii economici autorizati pot publica lista cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete. Astfel, publicarea listei cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete trebuie sa se faca cu maxim 7 zile si minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare a preturilor respective. In prezent, preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete se declara la autoritatea fiscala centrala cu minimum doua zile inainte de data practicarii acestor preturi fara a fi precizat un termen maxim. Totodata, cu minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare, lista cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul, cu numarul de inregistrare atribuit de autoritatea fiscala centrala, este publicata, prin grija antrepozitarului autorizat, a destinatarului inregistrat sau a importatorului autorizat, in doua cotidiene de mare tiraj.