"Consiliul fiscal apreciaza ca incadrarea in tinta de deficit bugetar pe anul in curs in contextul metinerii parametrilor actuali ai politicii fiscal - bugetare se va realiza cu usurinta, iar balanta riscurilor apare drept inclinata in directia inregistrarii unui deficit bugetar mai redus decat cel tintit, in conditiile in care sub-executia cheltuielilor de investitii apare drept foarte probabila, date fiind atat experienta executiei din 2014, cat si realizarea programului semestrial", se arata in opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2015, transmite Mediafax.

Consiliul apreciaza ca revizuirile ascendente de proportii operate la nivelul veniturilor bugetare apar drept fundamentate din perspectiva performantei efective la zi, rezultatul unei combinatii intre o crestere economica semnificativ superioara celei prognozate initial, si o imbunatatire a eficientei colectarii, ca urmare a eforturilor ANAF si a unei evolutii prociclice a conformarii la plata taxelor din partea contribuabililor.

Pe de alta parte, organizatia are rezerve serioase fata de nivelul rectificarii ascendente a programului aferent veniturilor din contributii sociale, insa apreciaza ca riscul ridicat de materializare a unor venituri mai mici decat cele programate la nivelul acestei categorii de venituri este compensat de probabilitatea ridicata a unor venituri fiscale superioare celor estimate, data fiind prudenta extrapolarilor performantei obtinute in primul semestru al anului.

Consiliul este sceptic si in ceea ce priveste probabilitatea de materializare a estimarilor privind sumele din fonduri europene post-aderare revizuite ascendent cu circa 2 miliarde de lei, date fiind performanta raportata la programul pe primul trimestru si ipoteza implicita a triplarii intrarilor in a doua jumatate a anului.

Citeste si:

"Cu toate acestea, nematerializarea acestor estimari nu ar trebui sa determine o crestere a deficitului bugetar, data fiind ajustarea automata a componentei de cheltuieli bugetare asociate", se mai arata in document.

La nivelul cheltuielilor bugetare, dincolo de consideratiile cu privire la lipsa de relevanta a regulilor fiscale conexe celei de deficit bugetar, realizarea acestora la nivelul programat apare drept extrem de putin probabila avand in vedere subexecutia masiva a cheltuielilor de investitii din primul semestru al anului curent si accelerarile implicite ale fluxurilor de investitii publice necesare din perspectiva convergentei catre alocarea anuala. Acestea ar trebui sa fie de patru ori mai mari in a doua parte a anului comparativ cu primul semestru.

In acest context, operarea unei revizuiri ascendente de amploare a acestora din urma fata de programarea initiala (+2,9 mld. lei) cu prilejul primei rectificari bugetare apare drept surprinzatoare. Executia din anii precedenti releva o tendinta sistematica de nematerializare a alocarilor programate, in pofida unor proiectii ambitioase.