Citatul apartine antreprenorului si investitorului Andrei Pitis, insa si altii sunt de acord cu el.

Ce implica adresa electronica pentru companii

Conform expunerii de motive depuse de senatorul liberal, initiativa legislativa isi propune sa faciliteze derularea comunicarii si eliminarea multor costuri generate de tiparirea unor formulare, decizii, citatii si alte asemenea acte administrative, in paralel cu eliminarea unor intarzieri generate de imposibilitatea dovedirii transmiterii unor documente prin mentiunile efectuate de factorul postal sau agentul procedural.

Pentru inceput, as opta pentru un proiect pilot cu cateva institutii si cateva localitati.

Proiectul presupune alocarea unei adrese de e-mail odata cu inregistrarea fiscala a oricarui operator economic, adresa de e-mail care sa identifice operatorul economic si sa echivaleze cu "sediul electronic" al acestuia. "In consecinta, orice document, citatie, act procedural sau administrativ sau orice alta comunicare oficiala transmisa catre sediul electronic va avea aceleasi efecte ca informarile tiparite si transmise prin agent procedural sau servicii postale/de curierat. In aceasta categorie vor intra inclusiv comunicarile intre operatorii privati transmise prin intermediul sediului electronic", conform reprezentantilor PNL.

De celalta parte, ministrul Societatii Informationalii Sorin Grindeanu (PSD), ironizeaza initiativa PNL: “Vi se pare ca este aplicabila in acest moment o asemenea initiativa cand Romania are zone albe in privinta accesului la internet? Eu cred ca nu. Exista firme in aceste zone. Cum poti sa le obligi? Pe de alta parte, stiti bine ca in Romania, daca lasi lucrurile optional, acestea nu se vor intampla. Sa rezolvam zonele albe si atunci putem sa punem in aplicare astfel de initiative“.

Ce parere au antreprenorii si managerii din piata

Primii care vor fi afectati de proiect, daca va fi implementat, vor fi, evident, ownerii afacerilor. Unii au varste inaintate, deci mai putin inclinati catre noile tehnologii (chiar si eMail), fata de tineri, mult mai in tema cu tendintele internationale.

Marius Panait, managing partner la Entelion Software, dezvoltatorul platformei eCommerce Teamshare, are o viziune extrem de structurata despre cum ar trebui implementata o astfel de lege. Alegem sa reproducem intru totul raspunsul sau, fiind bine structurat:

  • Primul pas ar fi pregatirea din punct de vedere tehnic, IT, a institutiilor statului pentru a putea genera mesaje oficiale in format electronic (semnatura digitala, procese automate, etc)
  • La fel de importanta este pregatirea, tot tehnica, de utilizare IT, a contribuabililor;
  • Este necesara infrastructura IT (servere email) pentru administrarea acestor casute de email oficiale, securizarea informatiilor, arhivarea lor, consistenta (backup), proceduri de disaster recovery etc
  • Pentru inceput as opta penntru un proiect pilot cu cateva institutii si cateva localitati
  • In final, lansare la nivel national, pentru controbuabilii care detin acces la internet, si apoi stabilirea de termene clare pentru restul.

Marius Ghenea, antreprenor si investitor, proprietar al FiT Distribution, sustine ca agentii economici sunt in marea majoritate pregatiti, deoarece chiar si persoanele cu mai putina experienta in domeniul digital au deja o buna intelegere a utilizarii dispozitivelor IT, macar in varianta smartphone, deci pot sa se acomodeze usor cu documente digitale stocate in cloud (asa cum fac deja cu Facebook si alte aplicatii); "acesta este un mare avantaj al democratizarii Internetului si aplicatiilor mobile, nu mai exista aceleasi bariere de adoptie care ar fi existat acum cativa ani", spune el, pentru wall-street.ro.

Radu Balaceanu, country manager Foodpanda, este de o parere similara cu a lui Marius Panait, spunand ca tranzitia ar trebui facuta in paralel cel putin pentru 3-6 luni, astfel incat, atat institutiile statului, cat si comerciantii, sa poata invata si intelege acest sistem.

E-mailul nu este o metoda de comunicare care sa ne garanteze 100% ca mesajul transmis este si receptionat, si apoi deschis/inteles de catre destinatar, insa poate fi configurat, dezvoltat in asa fel incat sa atinga acest obiectiv. “Semnatura digitala este o metoda de a asigura incriptarea continutului si autentificare expeditorului, pentru ca orice modificare a “mesajului” sa fie semnalizata destinatarului. Dar transmiterea fara eroare a unul eMail nu este echivalenta cu citirea lui de catre destinatar. Pot interveni factori precum filtrele antispam care sa ruteze mesajul in folderul de carantina sau chiar sa-l stearga, daca in mod gresit intercepteaza virusi. O alta cauza tehnica este si intarzierea mesajelor pe traseul intre expeditor si destinatar, datorita conexiunilor de internet, sau pur si simplu din cauza unui volum imens de trafic”, subliniaza Marius Panait cateva probleme care ar putea aparea.

Invocand doar obligativitatea contribuabilului de a citi periodic casuta de email oficiala nu este solutia optima.

Totodata, exista si riscul ca aceste casute de email sa fie flood-ate cu mesaje nu neaparat de tip spam, dar care prin numarul lor foarte mare sa faca dificila identificarea mesajelor reale.

“Trecand peste aceste provocari tehnice (pentru care exista solutii profesionale de rezolvare), o astfel de adresa de email oficiala trebuie verificata zilnic, cel putin, cu seriozitate si responsabilitate. Un mecanism de semnalizare a faptului ca mesajul a fost deschis, deci receptionat cu succes este obligatoriu - echivalent cu semnatura de primire a unei scrisori recomandate. In lipsa acestui mecanism, vor aparea o multime de situatii in care contribuabilul se poate eschiva ca nu a primit o informare. Pe de alta parte, prin comparatie cu scrisorile clasice prin posta, daca destinatarul nu a fost gasit, un “semnal” se intoarce catre expeditor pentru a afla acest lucru. Folosind emailul, cel putin sistemul actual, nu permite ca expeditorul sa fie notificat ca mesajul nu a fost citit/deschis dupa un anumit numar de zile. Invocand doar obligativitatea contribuabilului de a citi periodic casuta de email oficiala nu este solutia optima. Ar trebui create mecanisme suplimentare de alertare (SMS, alte adrese de email) pentru mesaje/notificari noi, dar si remindere pentru contribuabil cand acesta nu a citit/deschis mesajele oficiale dupa un numar de zile setat de catre destinatar”.

Marius Dosinescu, de la FloriDeLux, puncteaza si el cateva dintre problemele care ar putea aparea pe parcursul implementarii proiectului propus de politician.

Citeste si:

„Adresa de email - nu poate fi folosita cu 100% siguranta ca ajunge emailul cu notificarea / comunicarea. De asemenea, foarte multi din zone rurale nu folosesc inca Internetul. Nu in ultimul rand, nu exista un sistem centralizat. De exemplu, toate notificarile ANAF sa fie emise direct din sistemul lor si sa mearga la contribuabil, comunicarile tribunalelor sa plece automat printr-un sistem centralizat”, spune Marius Dosinescu.

Este greu de implementat, dar pasii ar fi, conform lui Dosinescu:

I. Digitalizarea completa a ONRC, care include un spatiu privat al fiecare firme in care sa aiba absolut tot, totul pe baza de semnatura electronica si digipass - eliminarea necesitatii transmiterii a "100 de acte" fizic in vederea comunicarii.
II. Realizarea de programe speciale de instruire in vederea folosirii spatiului privat ONRC.
III. Introducerea semnaturii electronice - in paralel mentinut sistemul clasic - va exista un grup de early adopters care ii va influenta si pe ceilalti.
IV. Realizarea de centre regionale - in zone rurale care nu au acces usor la oras si nici echipamentele necesare sa comunice electronic - special create pentru comunicarea cu ONRC.

Cine ar avea de castigat din introducerea legii

Atat institutiile statului cat si contribuabilii, si, de ce nu, chiar si mediul (mai putina hartie, mai putin combustibil). Indirect, va creste gradul de informatizare a cetatenilor, pentru ca va fi nevoie de instruire pentru unii din ei, de acces la noi servicii de Internet fata de ce foloseau pana acum.

Castigul se masoara in timp si bani. “Cati dintre noi nu am experiemntat amenzile auto care ajung la noi dupa ce le expira termenul de plata, sau notificari de plata a impozitelor locale, care ajung dupa perioada de gratie care iti permite acces la un discount pentru plata in avans pe un an. Sigur, daca am primi aceste notificari in format electronic dar nu am putea sa ne platim taxele decat la ghiseu, ar fi un esec total al acestei initiative, pentru ca ea trebuie privita ca un pas intr-un proiect de anvergura, de digitalizare a economiei”, considera Marius Panait.

Un alt Marius, de data aceasta Dosinescu, antreprenorul din spatele proiectului Floridelux.ro, considera ca rapiditatea in comunicare ar fi principalul castig. O astfel de masura ar grabi adoptarea semnaturii electronice ca standard in Romania. „Cred ca vorbim totusi de inevitabilul pe care aceasta initiativa l-ar grabi. Consider ca ar fi un pas inaintea vremurilor, dar care ar aduce un castig major - daca este facut corect, cont unic al societatii. E posibil ca anumite informatii sa nu le am, dar chiar ne-am lovit recent de problema comunicarii cu institutii si imposibilitatea de a deschide o societate online. Trebuie sa renuntam la birocratizarea online-ului prin introducerea semnaturii electronice”.

Marius Ghenea conchide pe un ton optimist si spune ca "pe termen lung toata lumea ar avea de castigat, in timp ce pe termen scurt se va pune problema numarului de functionari implicati in activitatile traditionale care urmeaza a fi inlocuite cu formatul digital".

Consideri ca semnatura electronica va fi implementata in Romania? Daca da, crezi ca va fi CORECT implementata? Te invitam sa comentezi asupra proiectului propus de PNL.

Sursa foto: Shutterstock: Electronica