Premierul Calin Popescu Tariceanu s-a intalnit, marti, cu vicepresedintele pentru relatii internationale al Ford Motors, Ford Stephen Biegun si cu directorul pentru strategii in afaceri al Ford Europe, Lyle Watters.

Premierul a precizat ca a solicitat Oficiului pentru Participatiile Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) sa pregateasca din timp un plan de actiune, astfel incat procesul de privatizare sa se deruleze cat mai rapid, dupa semnarea contractului cu partea sud-coreeana, informeaza NewsIn.

"Proiectul meu si al guvernului este crearea unei industrii auto puternice in Romania [...]. Intrarea pe piata romaneasca a unui al doilea producator de talie mondiala, dupa grupul francez Renault, ar aduce beneficii importante economiei romanesti, prin crearea de noi locuri de munca si dezvoltarea industriei adiacente", a declarat Tariceanu in cadrul intrevederii, potrivit comunicatului. Reprezentantii Ford in Romania si-au exprimat interesul de a participa la procesul de privatizare a Daewoo si au precizat ca sunt intersati sa fie respectat calendarul de privatizare, care potrivit declaratiilor facute anterior de premier, a fost stabilit.

"Intrarea pe piata romaneasca a unui al doilea producator de talie mondiala, dupa grupul francez Renault, ar aduce beneficii importante economiei romanesti, prin crearea de noi locuri de munca si dezvoltarea industriei adiacente"Guvernul a aprobat, in sedinta de guvern de saptamana trecuta, contractul de preluare de catre statul roman, de la Daewoo Motor Coreea, a 51% din actiunile fabricii de automobile Daewoo Craiova. Daewoo Craiova va fi scoasa la privatizare pana la 15 decembrie, dupa ce la jumatatea lunii octombrie va fi finalizata tranzactia prin care statul roman preia controlul asupra societatii, declara, la randul sau, acum doua saptamani, ministrul economiei, Codrut Seres.

"Finalizarea tranzactiei de preluare este estimata pentru perioada 15 20 octombrie 2006, iar procedura de privatizare a uzinei cu un investitor strategic va incepe in termen de doua luni de la finalizarea acesteia. Pana la mijlocul lunii octombrie trebuie sa obtinem aprobarea contractului din partea Guvernului, aprobarile in adunarile generale ale actionarilor in cazul companiilor implicate si apoi sa ne inscriem ca actionari la Registrul Actionarilor", spunea Seres.

Ministrul adauga ca in aceasta perioada de doua luni se va decide si marimea pachetului de actiuni ce va fi scos la vanzare. Oficialul Ministerului Economiei mai arata ca "in prezent, Daewoo Automobile lucreaza, are contracte si licente de fabricatie si intentioneaza sa lanseze un nou model de autoturism in urmatorii doi ani, pentru a se mentine pe piata". Potrivit lui seres, uzina de la Craiova are licenta de fabricare masini sub marca Daewoo pe termen nelimitat.

Statul roman, reprezentat de Automobile Craiova, a redobandit, saptamana trecuta, controlul asupra fabricii de automobile Daewoo, prin semnarea contractului de transfer de actiuni si tranzactie asupra creantelor intre Daewoo Motor Co. Ltd Coreea si Daewoo Automobile Romania. Daewoo Craiova si-a rascumparat cu bani din bugetul sau 51% din capitalul social, coreenii primind in schimb 60 de milioane de dolari (pachetul de actiuni avand valoarea de 50 de milioane de dolari, iar 10 milioane de dolari reprezentand datoriile uzinei catre firme din grupul Daewoo).

Potrivit ministrului Seres, intr-o anexa a contractului de preluare, partea coreeana si-a asumat acoperirea unor datorii in valoare de aproximativ 530 milioane de dolari. "Este putin probabil sa apara si alti creditori care sa ceara ca Daewoo Craiova sa le plateasca sume suplimentare fata de aceste 530 de milioane de dolari. Parerea mea este ca un astfel de lucru nu se va intampla", afirma ministrul.

Negocierile dintre reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului (MEC) si partea coreeana pentru reintrarea in portofoliul statului a fabricii de automobile din Craiova au durat aproximativ un an de zile. Cea mai spinoasa problema a fost generata de dorinta autoritatilor romane ca Daewoo Motor sa-si asume preluarea tuturor datoriilor pe care posibili creditori le-ar revendica, in afara datoriilor certe in valoare de apoximativ 500 de milioane de euro pe care compania coreeana si le-a asumat intr-o prima faza.

In urma tranzactiei, statul detine 100% din capitalul social al Daewoo Craiova prin intermediul companiei Automobile Craiova SA, la care MEC este actionar majoritar controland 72,4% din capitalul social.
MEC a primit mai multe scrisori de interes din partea unor investitori care vor sa preia Daewoo Craiova. Printre acestia se numara Ford Motors, General Motors, Renault-Nissan si Chery Automobile China.

Semnalele ca uzina ar putea fi reprivatizata au urcat vanzarile Daewoo in iulie, acestea atingand un maximum istoric lunar de 4.177 de unitati. Dupa primele sapte luni, vanzarile de automobile produse la fabrica de la Craiova au ajuns la 13.717 unitati, in comparatie cu 14,697 vandute in perioada similara a anului trecut.

Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta creata de Automobile Craiova si grupul sud-coreean Daewoo. Grupul Daewoo a intrat in 1999 in faliment, fiind cumparat partial de General Motors, care insa a refuzat sa preia si fabrica din Romania.
Fabrica de la Craiova este urmasa Oltcit.