"Proiectul se distinge prin coerenta si claritate. Unul dintre principiile de care au tinut seama initiatorii a fost acela referitor la inlaturarea discriminarilor care exista in legislatia actuala.Vom avea doar investitii. Nu vom mai face diferenta intre investitiile straine si investitiile autohtone. Nu vom mai pune problema investitiilor directe sau a celor indirecte. Toate investitiile sunt foarte bune. Important este ca aceste investitii sa aduca un beneficiu tarii si oamenilor", a apreciat Bogdan Pascu, citat de Rompres.

Initiativa legislativa stabileste, printre altele, criteriile pe care trebuie sa le respecte un investitor roman sau strain, deopotriva, care doreste sa primeasca facilitati de la stat, facilitati care nu sunt deloc putine. Este vorba, printre altele, de imprumuturi cu dobanda preferentiala, acces gratuit la utilitati, subventii, exceptari, reduceri sau amanari de la plata taxelor locale. Investitiile care se pot califica pentru facilitatile prevazute in proiect sunt ordonate pe trei categorii, in functie de valoare: cea mai mica, de un milion de euro, cea mai mare, de peste 75 de milioane de euro.

Bogdan Pascu sustine ca la elaborarea proiectului s-a tinut seama de normele Uniunii Europene si de regulamentele Consiliului Concurentei in privinta ajutoarelor de stat. Cu toate acestea, proiectul a fost intampinat cu scepticism.

"Facilitatea numarul unu care se poate acorda de stat in general, investitorilor straini, tine de cadrul macroeconomic, de stabilitatea legislativa, de aspecte practic generale, de regulile jocului, de garantarea liberei concurente, de garantarea posibilitatii de repatriere a profiturilor - dar pentru lucrul acesta avem deja reguli in vigoare - de libera circulatie a capitalurilor, a marfurilor si serviciilor. Toate acestea exista", sustine Liviu Voinea, de la Grupul pentru economie aplicata.

Citeste si:

Conform Proiectului, beneficiaza de facilitatile prevazute de prezenta lege investitorii care vor efectua intr-un interval de cel mult trei ani consecutivi de la data notificarii de catre Autoritatea responsabila a acordarii facilitatilor reglementate prin prezenta lege una sau mai multe dintre categoriile de investitii:investitii de categoria 1, care reprezinta investitiile a caror valoare este mai mare decat echivalentul in lei a 75 de milioane de euro; investitii de categoria 2, care reprezinta investitiile a caror valoare este de la echivalentul in lei a 25 de milioane de euro, pana la echivalentul in lei a 75 de milioane de euro; investitii de categoria 3, care reprezinta investitiile a caror valoare este de la echivalentul in lei a un milion de euro pana la echivalentul in lei a 25 de milioane de Euro.

Investitiile de aceeasi categorie confera investitorilor aceleasi drepturi si obligatii. Pentru a beneficia de facilitatile prevazute de prezenta lege, investitorii se obliga sa mentina investitia efectuata cu respectarea prevederilor prezentei legi astfel: investitii de categoria 1 - pentru o perioada de cel putin 15 ani de la data finalizarii investitiei, investitii de categoria 2 - pentru o perioada de cel putin 10 ani de la data finalizarii investitiei, investitii de categoria 3 - pentru o perioada de cel putin 5 ani de la data finalizarii investitiei.

Printre investitiile eligibile, conform Proiectului, se afla cele care au ca scop dezvoltarea regionala, care realizeaza obiective de protectie si reabilitare a mediului inconjurator, care realizeaza obiective de cercetare-dezvoltare. Investitorul va avea obligatia de a folosi imprumutul garantat exclusiv si integral in scopul finantarii proiectului de investitie notificat Autoritatii responsabile. Investitorul va prezenta Autoritatii responsabile un raport anual, insotit de documentele justificative stabilite de catre aceasta, cu privire la alocarea imprumutului garantat.