Ratingurile pentru datoriile negarantate in valuta si moneda locala au fost mentinute la BBB- si BBB. Plafonul de tara a ramas la nivelul BBB+, iar ratingul pentru datoriile pe termen scurt in valuta la nivelul F3.

”Ratingurile Romaniei sunt sustinute de perspectiva economica mai sanatoasa, de imbunatatirea pozitiei fiscale si de indicatorii de guvernanta mai buni comparativ cu cei ai altor tari cu ratinguri in categoria BBB. Cu toate acestea, directia de relaxare fiscala din 2016-2017 reprezinta un risc. Datoria externa neta mai ridicata decat media din categoria BBB si slabiciunile structurale ale economiei raman constrangeri moderate pentru rating”, se arata intr-un comunicat al agentiei de evaluare financiara.

Situatia finantelor publice este favorabila, cu un deficit bugetar de 1,2% din PIB si un nivel al datoriei publice de 39,4% din PIB in 2015, fata de o medie de 2,7%, respectiv de 42,7% din PIB, pentru tarile cu ratinguri de nivel BBB. Totusi, pentru 2016, analistii Fitch sunt ingrijorati ca natura prociclica a noului Cod Fiscal pune in pericol sustenabilitatea bugetara, pe termen mediu.

Fitch estimeaza ca reducerile totale de taxe, inclusiv reducerea cu 4 puncte procentuale a TVA la 20%, vor diminua veniturile guvernamentale cu 2% din PIB in 2016. Acest fapt pune presiune pe deficitul bugetar structural, estimat de Ministerul de Finante sa creasca de la 0,7% in 2015 la 2,7% din PIB in 2016 si 2,9% din PIB in 2017. Pentru 2016, este prognozat un deficit bugetar ESA de 3% in 2016 si 2,9% in 2017/

Riscurile fiscale sunt predominant de incetinire a cresterii economice

Introducerea Codului Fiscal coincide cu calendarul electoral al Romaniei, alegerile parlamentare urmand sa aiba loc spre sfarsitul anului 2016. In consecinta sunt probabile unele presiuni de crestere a cheltuielilor publice, existand posibilitatea ca Romania sa nu mai respecte politica preventiva a Pactului de Stabilitate si Crestere al Comisiei Europene. Totusi, faptul nu este neaparat incompatibil cu ratingul investment grade.

Potrivit scenariului de baza al Fitch, datoria guvernamentala bruta ar trebui sa ramana sub 45% din PIB pe termen mediu si lung, in conformitate cu nivelul din alte tari cu ratinguri BBB si semnificativ mai scazuta fata de media UE.

Dupa demisia fostului premier Victor Ponta in noiembrie 2015, Romania este condusa de guvernul tehnocrat al premierului Dacian Ciolos. Votul de incredere din noiembrie anul trecut, cu sprijin puternic din partea celor mai mari doua partide din Romania, PSD si PNL, insemnaa ca Fitch anticipeaza ca acest guvern tehnocrat isi va duce la bun sfarsit mandatul pana la alegerile parlamentare din decembrie 2016. Prezenta guvernului ar trebui sa contribuie la limitarea relaxarii politicii bugetare si la continuarea actualei politici economice.

Fitch anticipeaza ca economia Romaniei va inregistra o crestere de aproape 4%, cu mult peste media europeana si a celorlalte tari cu ratinguri BBB.

Avansul economic solid este sustinut de cererea interna puternica, stimulata de efectele de prima runda ale relaxarii fiscale. Consumul populatiei va fi cel mai mare contributor la crestere, ca urmare a reducerii fiscalitatii care mareste puterea de cumparare, in conditiile unei inflatii scazute si un salariu minim mai mare.

Citeste si:

Agentia se asteapta si ca cresterea investitiilor sa ramana pozitiva. Avansul puternic al cererii interne va compensa contributia negativa din partea exporturilor nete, in 2016. Pentru 2017, Fitch anticipeaza o crestere a PIB de 3,4%. Cresterea mai rapida a importurilor decat a exporturilor face ca Fitch sa se astepte la accentuarea deficitului de cont curent la 1,7% din PIB in 2016, de la 1% din PIB in 2015. Acest trend va continua in 2017.

In perspectiva divergentei politicilor monetare la nivel mondial, in special a inaspririi politicii dobanzilor Rezervei Federale in SUA, exista riscul iesirilor de capital. Totusi, deocamdata nu au fost semne ale unei astfel de volatilitati, iar Fitch evaluaza acest risc ca fiind modest, avand in vedere ponderea scazuta a detinerilor de obligatiuni guvernamentale in lei ale nerezidentilor (18,6%).

Sistemul bancar romanesc ramane stabil, in pofida volatilitatii externe. Bancile sunt bine capitalizate, cu o rata de adecvare a capitalului de 18,7% in trimestrul trei din 2015. Dupa ce Banca Nationala a Romaniei a incurajat revizuirea in scadere a activelor si vanzarea de credite neperformante, aceasta a scazut in mod constant.

Pentru 2016, mediul macroeconomic pozitiv va favoriza sectorul bancar romanesc. Fitch anticipeaza o imbunatatire a cererii pentru credite, ceea ce va sustine profitabilitatea bancilor, presata intr-o anumita masura de nivelul scazut al dobanzilor. Ratingurile Romaniei sunt constranse de o serie de slabiciuni structurale, intre care pozitia dominanta in industrie a unor companii de stat ineficiente si de infratructura publica slaba.

Blocajele structurale limiteaza dezvoltarea Romaniei si progresele catre standardele de viata occidentale. PIB-ul pe cap de locuitor, calculat la cursul de schimb din piata, este la un nivel scazut, de 55% din media UE.

Perspectiva stabila a ratingurilor reflecta opinia Fitch ca riscurile de imbunatatire sau retrogradare sunt echilibrate. Principalii factori de risc care pot duce la o modificare negativa a ratingurilor sunt deteriorarea raportului dintre datorii si PIB comparativ cu restul statelor si socuri macroeconomice externe care ar putea eroda bufferele fiscale si externe ale Romaniei.

Factorii care ar putea duce la imbunatatirea ratingurilor sunt imbunatatirea dinamicii datoriilor, o tendinta de accelerare a cresterii economice si convergenta pozitiva spre un nivel al veniturilor mai apropiat de cel al altor tari.

Sursa foto: Bacho/Shutterstock