”Conceptul de <<aprovizionare pe lantul scurt>> adoptat de catre Comisia de Agricultura nu reprezinta deloc o garantie nici pentru consumatorul roman ca va avea acces la produse romanesti intr-o pondere mai mare – dar la preturi egale sau mai mici - si nici pentru producatorii romani ca vor fi aparati de concurenta unor producatori externi. Dimpotriva, apare riscul ca, de exemplu, producatorii bulgari sa devina mai atractivi pentru magazinele din sudul Romaniei si cei din Ungaria pentru magazinele din vestul tarii”, spun membrii AMRCR.

Potrivit comunicatului AMRCR, supermarketurile reprezinta principalul canal de promovare al produselor romanesti. Marile magazine sustin ca proiectele comerciale dedicate produselor romanesti prin oferirea de ”servicii logistice si oportunitati de promovare” sunt realizate prin bugete de marketing, adica prin asa-numitele ”taxe de raft”, care in urma schimbarilor legislative preconizate nu vor mai fi posibile.

Deputatii au eliminat taxa de raft practicata de hipermarketuri

Deputatii au eliminat taxa de raft practicata de hipermarketuri

Cei care contesta beneficiile comertului modern pentru consumator si pentru productia autohtona sunt, in viziunea AMRCR, cei care fie nu sunt dispusi sa caute formule pentru a investi in depozitare, ambalare, marketing sau logistica, fie cei care practica un management ”precar sau pur si simplu nu au o capacitate comerciala adecvata”.

”Astfel de grupuri instiga la nerespectarea principiilor de piata si a libertatilor economice ale comerciantilor si consumatorilor. Prin utilizarea unor mesaje populiste - de genul <<agricultura noastra poate sa livreze 100%>> - se urmareste crearea unei atmosfere generale de ostilitate, chiar de ura, fata de supermarketuri”, considera membrii AMRCR.

Citeste si:

Potrivit acestora, desi Ministerul Agriculturii a declarat public faptul ca sprijina proiectul de lege intrucat este in interesul producatorilor romani, nu a prezentat nicio analiza care sa ofere o ”minima garantie ca producatorii romani au capacitatea verificata prin care sa sustina - constant, cantitativ, calitativ-sortimental sau logistic -, aprovizionarea magazinelor cu cotele obligatorii de produse impuse de noua forma a legii”, se mai arata in comunicatul AMRCR.

Totodata, marile retele de magazine subliniaza o ”abordare dezechilibrata a legii”. ”Textul adoptat omite sa precizeze si ce trebuie sa faca retailerii in cazul in care promisiunile triumfaliste vehiculate public nu se confirma in realitate. Producatorul va scapa cu o amenda, dar retailerul este pasibil de ridicarea licentei”, se precizeaza in comunicat.

Astfel, AMRCR crede ca Ministerul Finantelor, Ministerul Economiei si Comertului precum si comisiile parlamentare abilitate sunt cele care ar trebui sa se ocupe de legislatia fiscala sau de cea referitoare la comert, si nu Agricultura.

”Cercetarile sociologice subliniaza ca majoritatea covarsitoare a romanilor are o parere buna si foarte buna despre supermarketuri, apreciind oferta abundenta de produse si servicii, modul de prezentare, conditiile de siguranta si confort, experienta generala a actului de cumparare. Nu credem ca romanii si-ar dori ca marile magazine sa devina simple depozite sau spatii comerciale sordide care sa aminteasca de trecut. Comertul modern a adus in Romania un plus de civilizatie si satisfactie pentru consumator, iar pentru statul roman este un contributor financiar semnificativ si transparent, numeroase familii si comunitati bazandu-se pe locurile de munca oferite de marii retaileri. Aceste beneficii sunt astazi in pericol”, subliniaza AMRCR.

Sursa foto: Pixfly/ Shutterstock