"Dupa cativa ani de consolidare a finantelor publice si o reducere semnificativa a deficitelor (nu doar nominale, ci si structurale), guvernele din Europa Centrala si de Est inclina spre relaxare fiscala. In urma cu un an toate tarile din Europa Centrala si de Est intentionau sa continue consolidarea fiscala si in 2016 (conform programelor de convergenta si stabilitate din 2015), dar in acest an se poate observa un pas inapoi in privinta consolidarii fiscale", se arata intr-un raport al Erste Group.

Pozitia bugetului Romaniei s-a imbunatatit semnificativ anul trecut, ajungand la un deficit bugetar de 0,7%, majorarea semnificativa a cheltuielilor si reducerea TVA vor impinge probabil deficitul in acest an aproape de limita de 3%.

Ce s-ar intampla daca Romania depaseste deficitul bugetar de 3%

Ce s-ar intampla daca Romania depaseste deficitul bugetar de 3%

In cazul Poloniei, deficitul bugetar ar putea urca peste 3% din PIB abia anul urmator, din cauza cresterii beneficiilor sociale, in timp ce Ungaria, chiar daca a adoptat unele masuri de relaxare fiscala, ar trebui sa poata mentine deficitul la un nivel sigur. Slovacia si-a stabilit un obiectiv ambitios, sa ajunga la un buget echilibrat in trei ani, insa ar putea rata acesta tinta, avand in vedere ca anul trecut a avut un deficit de 3%, peste nivelul planificat.

In Slovenia si Serbia, consolidarea va incetini, probabil, dupa reducerea deficitelor bugetare in 2015, de la 5% la 2,9% din PIB, respectiv de la 6,6% la 3,7% din PIB. O evolutie similara este anticipata in Croatia, unde deficitul bugetar a coborat la 3,2% anul trecut.

"Desi credem ca nicio tara din Europa Centrala si de Est nu va reintra in procedura de deficit excesiv in viitorul apropiat, Polonia, Romania si Slovacia s-ar putea afla sub presiune mai tarziu in cursul acestui an pentru a lua unele masuri de corectare pentru a readuce deficitele aproape de nivelurile planificate sau pentru a evita procedura de deficit excesiv", potrivit Erste.

Romania risca sa depaseasca deficitul bugetar

Romania risca sa depaseasca deficitul bugetar

Amanarea consolidarii fiscale in perioade de crestere economica ar putea, insa, lasa mai putin spatiu de manevra acestor tari atunci cand economia incetineste, in timp ce o relaxare fiscala care sa atraga investitii ar fi fost mai buna pentru economie decat alocarea resurselor pentru programe destinate consumului.

Citeste si:

In Romania si Polonia, majorarea deficitelor bugetare este strans legata de alegeri, noteaza Erste. In timp ce in Romania masurile de relaxare fiscala fac parte din campania electorala, in Polonia acestea reprezinta respectarea unor promisiuni din campanie.

Romania mizeaza in acest an pe un deficit bugetar de 2,9% din PIB, fata de 0,7% din PIB anul trecut.

Unul dintre dezavantajele deficitelor bugetare ridicate este costul mai mare la care statul trebuie sa imprumute bani. Se intra astfel intr-un cerc vicios, intrucat dobanzile mari cresc ulterior necesarul de finantare si deficitul bugetar.

Tarile din regiune au potentialul de obtine mai multi bani la bugetul de stat printr-o colectare mai buna a taxelor, inclusiv in ceea ce priveste TVA, potrivit analistilor Erste. In prezent, relxarea fiscala este concentrata pe stimularea consumului in Europa Centrala si de Est, o abordare pe termen scurt.

"Cresterea investitiilor publice ar putea fi mai buna pentru economiile din regiune, mai ales daca vizeaza cresterea productivitatii, majorarea cheltuielilor pentru cercetare sau sistemele de educatie si sanatate, zone in care Europa Centrala si de Est se afla in urma Europei de Vest", arata analistii grupului austriac.

Printre masurile care ar putea fi adoptate in regiune cu un impact puternic in dezvoltarea economiei se numara imbunatatirea calitatii institutiilor statului, dezvoltarea sectorului serviciilor si extinderea infrastructurii.

Sursa foto: Shutterstock