In trimestrul II, subiectele interne (diferite de la o tara la alta) au dominat dezbaterile din presa europeana. Subiectele comune au vizat in special lupta contra Statului Islamic si atacurile teroriste produse ca urmare in Eu-ropa (mai ales in Turcia). In perioada premergatoare Campionatului Euro-pean de Fotbal din Franta, ziaristii, expertii in securitate si autoritatile gu-vernamentale din intreaga Europa s-au axat in special pe gasirea unor solu-tii de combatere a terorismului.

De asemenea, s-a discutat mult despre acordul dintre Uniunea Europeana si Turcia privind refugiatii. Cu ajutorul Turciei s-a obtinut o scadere semnifi-cativa a afluxului de refugiati catre Europa. Pe de alta parte, in negocierile cu Turcia s-a adus in discutie si respectarea principiilor democratice.

Unul dintre principalele subiecte dezbatute in luna iunie a fost referendumul din Marea Britanie cu privire la iesirea din Uniunea Europeana. Sondajul care indica victoria taberei pro-europene nu a reusit sa influenteze rezultatul real al referendumului care a avut loc pe 23 iunie. Este de asteptat ca incer-titudinea situatiei curente sa se propage pe pietele financiare si sa afecteze in final consumatorii europeni. Cat de mare va fi impactul iesirii Marii Brita-nii asupra climatului de consum din fiecare tara in urmatoarele luni, va de-pinde in special de politicile fiscale, de evolutia discutiilor din cadrul Uniu-nii Europene si de impactul economic al Brexit-ului asupra fiecareia dintre tarile membre.

Citeste si:

Ca si in cele trei luni anterioare, principalele subiecte dezbatute de presa din fiecare tara au fost cele interne: alegerile in Austria si Spania, sanctiuni-le asupra Rusiei, negocierile cu privire la noile plati ale UE in Grecia, dra-mele refugiatilor in Italia, etc. In acest context, s-au inregistrat evolutii foar-te diferite ale climatului de consum. Climatul de consum general din cele 28 de tari ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte in intervalul martie-iunie 2016, pana la nivelul de 13,1 puncte. Este cel mai inalt nivel inregistrat din martie 2008 (16,8 puncte).

In Romania se preconizeaza o scadere a ratei somajului

In Romania, in trimestrul al doilea, perspectiva economica generala a inregistrat o crestere minima (+0.9 puncte), pana la nivelul de 4,2 puncte in luna iunie. Indicatorul a urcat doar cu putin peste media pe termen lung, de 0 puncte. Reticenta de a cheltui contrasteaza puternic cu cresterea econo-mica sustinuta inregistrata in ultimii ani.

Asteptarile privind veniturile au scazut usor in al doilea trimestru, cu 3 punc-te, pana la nivelul de 18,5 puncte. Acest indicator ramane totusi la un nivel destul de bun. Romanii se asteapta sa beneficieze de pe urma cresterii economice, sub forma unei scaderi a somajului si a unei cresteri a venituri-lor.

Predilectia spre consum in luna iunie a fost de 3,4 puncte (-0,1 puncte) - de asemenea, doar cu putin peste media pe termen lung. Venitul neconsumat si economiile sunt inca la un nivel nesatisfacator, dar venitul este suficient pentru acoperirea cheltuielilor zilnice. Consumatorii romani inca nu isi pot permite bunuri de valoare si achizitii scumpe. Pe parcursul anului, ne astep-tam totusi la o crestere de inca 15 puncte. In luna aprilie, indicatorul a atins cel mai ridicat nivel din august 2008, cu 5 puncte.