Acum zece ani, puterea economica a Romaniei era concentrata in miinile membrilor Guvernului si ale conducatorilor societatilor de stat. In mediul privat dominau “investitorii” care aveau legaturi puternice cu oamenii politici, reusita in afaceri fiind de multe ori o chestiune de influenta si de relatii mai mult decit de pricepere. Citeva evenimente importante au schimbat insa balanta puterii.

Aceleasi fotolii, alti oameni

Unul dintre ele a fost privatizarea in masa. Chiar daca unele transferuri de proprietate au fost dubioase, faptul ca marea parte a economiei a trecut in mina unor companii occidentale a facut ca fotoliile care iradiau putere si inainte sa fie ocupate de straini. Este cazul companiilor Petrom si Dacia. Prima controleaza combustibilul inflatiei, adica orice modificare a tarifelor ne afecteaza pe toti pentru ca se regaseste corespunzator in scumpirea produselor de baza. A doua este principalul motor al exporturilor romanesti si hraneste sute de mii de oameni din industrie, furnizori, angajati si dealeri.

Stapinii banilor

“Normalizarea” economiei a facut ca investitiile straine sa creasca, bancile si bursa sa devina instrumente “corecte” de finantare sau economisire, ceea ce a condus la cresterea rolului decidentilor din acest domeniu. Aici vorbim despre seful celei mai mari banci din Romania, despre cei care pot da peste cap bursa, despre reprezentantii fondurilor de investitii sau cu capital de risc. Acestia sint oameni care influenteaza viata cetatenilor in toate statele occidentale, pentru ca prin deciziile lor au o influenta mare asupra inflatiei, a cursului de schimb, a cotatiilor bursiere sau a dobinzii. Iti umbla direct la portofel, te pot saraci sau imbogati.

Constructii si capsunari

A treia categorie de oameni-cheie este rezultatul unei tari care se apropie de UE si in care economia incepe sa se miste cum trebuie. Avem capsunari, insa avem si cel mai important transportator al acestora si al sacoselor lor cu bani. Fara el, mii de familii, bugetul acestora, si chiar deficitul contului curent al Romaniei ar avea de suferit. Avem o crestere fara precedent a pietei constructiilor, avem si producatorii de ciment, suspectati de Consiliul Concurentei ca s-ar fi inteles asupra pretului. Orice variatie de pret inseamna case si birouri mai scumpe.

Decizii cu efect puternic

Putem spune ca, daca intr-o zi toti acestia o iau razna dintr-un motiv sau altul, Romania risca sa se blocheze. Pentru ca ei controleaza preturile la unele produse de baza, dau tonul la dobinzi si la evolutia bursei sau sint “supapa” pentru cei care lucreaza in strainatate. Si, mai mult decit atit, pot dicta miscarile concurentei. Totul poate deveni un mare bulgare de decizii care se rostogoleste pina in casa fiecarui roman, afectindu-l in bine sau in rau. Putina lume ii cunoaste, desi atit de multa lume depinde de ei. Ei sint puternicii discreti ai Romaniei.

Benzina, bursa, dobinzi, bani cu sacosa, ciment

Citeste si:

Puternicii discreti ai RomanieiWolfgang de la OMV, stapin peste preturi

Wolfgang Ruttenstorfer este presedintele consiliului de administratie al OMV, compania care detine pachetul majoritar al celei mai importante societati petroliere din Romania, Petrom, care este, totodata, si cea mai mare firma romaneasca. Dupa achizitia Petrom, in 2004, austriacul de 56 de ani este cea mai importanta figura din cea mai mare companie petroliera din Europa Centrala si de Est. Ruttenstorfer munceste din anul 1976 la OMV, iar activitatea sa aici a fost intrerupta doar in perioada 1997-2000, cind a fost adjunct al ministrului austriac de Finante.

Petrom domina o piata concurentiala doar in aparenta, din moment ce, atunci cind compania detinuta de OMV “umbla" la preturile carburantilor, principalii concurenti se grabesc sa o imite. Extrapolind, Ruttenstorfer este persoana care poate decide pretul la pompele tuturor benzinariilor din Romania. Daca miine dimineata austriacul decide, de capul lui, o scumpire cu 1.000 de lei vechi a litrului de benzina si de motorina doar din dorinta unei cresteri a profitului, Petrom va cistiga, doar intr-o zi, 3,2 miliarde de lei vechi in plus. Iar intr-o luna statiile Petrom ar scoate din buzunarele romanilor, in plus, 96 de miliarde de lei vechi. Cum in Romania sint inregistrate 3,5 milioane de autovehicule, putem spune, in mare, ca un posesor de autoturism ar plati, in plus, intr-o luna, 106.000 de lei vechi.

Ruttenstorfer poate face asta fara sa aiba nevoie de avizul vreunei entitati din Romania (OMV doar informeaza Guvernul inainte de scumpiri). Iar o astfel de scumpire se va resimti in pretul tuturor marfurilor vindute in Romania.

El spune ca nu are insa in cap asa ceva. “In Romania aveti preturi la carburanti ceva mai mici decit in Europa. Am dus si vom duce o politica prudenta", spune, abil, seful OMV, cunoscut pentru capacitatea sa de a evita orice raspunsuri clare: “Nu exista intrebari grele, exista raspunsuri diplomatice".

Nicolae Danila: 9 miliarde de euro si 5 milioane de clienti

Presedintele executiv al Bancii Comerciale Romane este omul care are pe mina mai mult decit simbolic un sfert din totalul activelor bancare din Romania, circa 39 de miliarde de lei noi sau peste 9 miliarde de euro.

BCR este, in continuare, principalul jucator pe piata bancara, cotele de piata - 25,4% la active, 26,4% la creditele neguvernamentale si 28,6% la depozite clienti - confirmind consolidarea pozitiei sale de lider si formator de piata. Nu doar banii a peste 5 milioane de clienti depind de seful de la BCR. Aceasta pozitie ii asigura presedintelui BCR un loc garantat in topul celor ale caror decizii pot misca piete. Sef al BCR si inainte de privatizarea bancii, Nicolae Danila (foto) este practic si persoana prin intermediul careia Banca Nationala a Romaniei a transmis efectiv pietei bancare efecte ale deciziilor sale de politica monetara.

In calitatea sa de decident in politica bancii, acesta poate influenta semnificativ mersul dobinzilor pe piata bancara din Romania, bancile concurente pindind orice miscare a liderului. Practic, orice decizie ar valida, in domeniul cresterii dobinzilor la depozite sau al lansarii pe piata de noi produse, de exemplu, efectul in rindul competitorilor este garantat.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=45&art=18913&cHash=9f3d8f41c2