Birocratia nu mai reprezinta principala problema a mediului de afaceri din Romania. In acest an, locul acesteia a fost luat de concurenta neloiala. Pe urmatoarele locuri se afla lipsa de finantare si lipsa fortei de munca, reiese din Carta Alba a IMM-urilor din Romania, editia 2017. Pe de alta parte, procentul firmelor care se autofinanteaza ramane ingrijorator, pentru ca acest sistem nu le permite o dezvoltare solida.

”Am constatat ca in anul 2017 birocratia a cazut pe locul 2 ca principala problema a mediului de afaceri. Daca in anul 2016, birocratia arata un procent de peste 60%, in acest moment este la 46%. Pe locul intai a urcat, ca principala problema, concurenta neloiala, care inseamna de fapt economie la negru, inseamna ca intreprinzatorii onesti pierd in comparatie cu intreprinzatorii incorecti si inseamna ca statul in ansamblul lui pierde mai mult”, a declarat presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania(CNIPMMR), Florin Jianu, cu ocazia lansarii lucrarii.

Potrivit acestuia, situatia se reflecta si in bugetul de stat, la incasari si la cheltuieli, ceea ce arata ca societatea in ansamblul ei pierde.

Autofinantarea, frana in calea dezvoltarii

”Pe de alta parte, perceptia asupra mediului de afaceri s-a imbunatatit. Daca anul trecut, numai 13% dintre intreprinzatori considerau o evolutie pozitiva a mediului de afaceri, in acest an procentul este de 26%”, a mentionat Jianu.

Cu toate acestea, o serie de probleme cronice se mentin inca in acest sector, in special cele legate de finantare.

”Acum, doar sapte din zece intreprinzatori se autofinanteaza. Mai putin de 20% dintre intreprinzatori sunt interesati de fonduri europene. Si doar 0,12% dintre acestia au semnat un contract pe fonduri europene, ceea ce inseamna extrem, extrem de putin, in conditiile in care Romania beneficiaza de peste 22 de miliarde de euro din fonduri europene”, adauga Jianu.

La randul sau, presedintele onorific al CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu, a explicat ca autofinantarea reprezinta o problema cruciala pentru IMM-uri. “Trei din patru firme se autofinanteaza (74%). Este un lucru foarte grav pentru ca autofinantarea inseamna in primul rand mentinere si apoi o dezvoltare firava. Toata lumea stie ca fara investitii masive nu te poti dezvolta competitiv in contextul actual”, a subliniat Nicolescu.

Pe locul doi la categoria surse de finantare se afla, “suprinzator”, creditul comercial si abia pe locul trei finantarea de la banci (18%).

“Va reamintesc ca acum 10 ani creditele de la banci erau accesate de peste jumatate din intreprinzatori. Este o scadere care trebuie sa ne dea de gandit. Lansez chemarea catre banci sa faca ceva, sa isi dversifice produsele, sa le adapteze la noile conditii”, a mai spus Nicolescu.

Perceptia asupra mediului de afaceri s-a imbunatatit, dar ramane mult sub nivelul din 2009

Si acesta a mentionat imbunatatirea perceptiei firmelor cu privire la mediul de afaceri in 2017 fata de anii anteriori (26% il considera favorizant, fata de 13% in 2016 si 4% in 2010), insa a reamintit ca, inainte de criza, in 2009, 52% dintre intreprinzatori considerau mediul de business ca fiind favorizant. “Asadar mai avem mult de recuperat si, desi este imbucurator faptul ca procentul celor care considera mediul de afaceri favorizant a crescut, nu trebuie sa uitam ca trei sferturi dintre intreprinzatori il considera defavorizant”, a mai spus oficialul CNIPMMR.

Mai mult, Nicolescu a subliniat faptul ca, in acest an, numarul firmelor care nu isi fac planuri a crescut fata de anul trecut, din cauza mediului intern si international instabil si incert.

In schimb, a crescut numarul celor care vor sa isi dezvolte afacerea, rapid sau moderat, la peste 50%, dar s-a dublat si numarul firmelor care vor sa isi inchida sau diminueze activitatea, de la 4% in 2017 la 8% in 2018.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri