"Am discutat pe e-mail cu reprezentantii TEIAS (compania de transport al electricitatii din Turcia, n.r.) saptamana trecuta si au fost de acord cu ce am stabilit noi privitor la studiul de fezabilitate. Acesta va fi demarat cat de curand, de indata ce turcii ne vor trimite prin posta un acord scris", a precizat directorul general al Transelectrica, Stelian Gal.

Potrivit lui Gal, la studiul de fezabilitate vor participa Transelectrica si o companie privata din Turcia, intrucat societatea de transport al electricitatii, TEIAS, nu pot face investitii in afara granitelor statului lor.

Directorul general al Transelectrica a subliniat ca studiul de fezabilitate necesita o investitie in jurul valorii de 1,5 milioane de euro. "Pentru jumatate din suma, vom solicita un grant, cel mai probabil Suediei. Restul fondurilor vor fi asigurate in mod egal de cele doua companii din Romania si Turcia", a mai spus Gal.

Stelian Gal declarase, la mijlocul lunii noiembrie, ca in cadrul studiului de fezabilitate vor fi prevazute detalii rezultate din masuratori si scanari ale fundului marii, apoi va fi stabilit si traseul cablului. Gal a mai afirmat ca studiul de fezabilitate se preconizeaza a fi finalizat in cursul anului 2007, urmand ca intregul proiect sa fie gata in 2009. Potrivit declaratiilor lui, din aceasta primavara, studiul de oportunitate cuprinde sase scenarii prin care cele doua tari se pot, pe de o parte, aproviziona cu electricitate si, pe de alta, pot livra energie in Europa de Sud-Est. Prin cablul subteran ce va uni Romania de Turcia se va putea transporta energie electrica intre Rusia, Ucraina, Moldova, Romania si Turcia. Alte variante cuprind transportul de electricitate intre Turcia, Romania, Polonia, Serbia si Ungaria. Potrivit lui Gal, studiul de fezabilitate urmeaza sa stabileasca si alte posibilitati de trasport al energiei intre statele europene.

Citeste si:

Ministrul economiei si comertului, Codrut seres declara, in a doua parte a lunii aprilie a acestui an, ca dupa finalizarea studiului de fezabilitate asupra cablului submarin, Romania si Turcia vor da un anunt international de atragere a investitorilor interesati de acest proiect. Costurile de constructie a cablului sunt estimate la 400 milioane de euro. Sistemele energetice romanesc si turcesc vor fi interconectate prin statiile de la Constanta si Pasakoy cu ajutorul unui cablu submarin, capacitatea de transport fiind de 600 MW.

Seres explicase ca Suedia s-a oferit sa acorde Romaniei si Turciei un imprumut nerambursabil care trebuie sa acopere jumatate din cheltuielile pe care cele doua tari ar trebui sa le faca pentru intocmirea studiului de fezabilitate. "O sa merg in Suedia si o sa discut ce ar presupune acest acord. Daca Suedia acopera 50%, restul ar trebui sa revina in parti egale Romaniei si Turciei", declarase ministrul.

Oficialul MEC mai afirma ca intentioneaza sa atraga cat mai multi investitori pentru constructia acestui cablu si ca deocamdata costurile sunt estimate la 400 milioane euro, fiecarei tari revenindu-i constructia statiei de conversie de pe teritoriul sau si a portiunii de cablu care va tranzita platforma continentala. Finantarea proiectului va fi asigurata prin credite cu garantii guvernamentale, fonduri structurale acordate de Uniunea Europeana si imprumuturi bancare. Proiectul a fost initiat in urma cu cativa ani, bazandu-se pe un memorandum de intelegere incheiat intre autoritatile celor doua state in aprilie 2004.