Cu o retea feroviara imbatranita si drumuri pline de gropi, Romania este foarte inapoiata in acest sens fata de celelalte state din regiune, insa pentru Ministerul Transporturilor, 2007 va fi un an bun, care va aduce cu sine demarare unor proiecte de anvergura.

Din suma primita de la UE, de cinci miliarde de euro, aproape jumatate va fi destinata unei autostrazi ce va lega Brasovul de Arad, acest tronson fiind indispensabil pentru facilitarea unei linii de legatura cu Europa de vest. Cealalta jumatate a fondurilor europene va fi alocata modernizarii coridorului feroviar traversand Romania de la vest (Curtici) la est (Constanta), pe o lungime totala de 700 de kilometri,

"Romania nu mai poate amana lansarea unor mari proiecte de infrastructura pentru a micsora astfel distanta ce o separa de celelalte state ale Uniunii Europene", a declarat potrivit NewsIn, Razvan Niculescu-Aron, reprezentantul Romaniei la Uniunea Europeana a Promotorilor de Constructii (UEPC). Ministrul de finante al Romaniei, Sebastian Vladescu subliniaza faptul ca adsorbtia de fonduri comunitare va fi un "proces dificil deoarece procedurile pentru proiectele de constructii si infrastructura sunt mult mai complicate decat alte programe ce beneficiaza de fonduri comunitare"

Temerile acestui sunt impartasite de presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii, Laurentiu Plosceanu, care estimeaza ca daca constructorii nu vor fi capabili sa puna la punct anumite proiecte viabile, "Romania ar putea trece de la statutul de stat beneficiar la cea de contribuitor la fondurile europene". Romanii se mai tem si de "concurenta acerba" a companiilor straine ce doresc sa isi extinda afacerile in cadrul teritoriului european.

Citeste si:

"Riscul pentru firmele romane;ti este de a-si pierde locul de pe piata si sa fie nevoite sa se multumeasca cu un statut inferior", a estimat Plosceanu intr-un interviu acordat pentru AFP. Acesta este de parere ca solutia consta intr-o asociere, mai ales regionala, a constructorilor pentru a putea astfel sa se adapteze mai usor la criteriile cerute de piata. "Daca nu mentine pozitia pe piata, nu vom putea sa majoram salariile, ceea ce va agrava si mai mult situatia de pe piata muncii", a precizat acesta.

In concluzie, marea provocare pentru acest sector, ce ar trebui sa creasca in 2007 cu 20%-22% fata de 2006, o reprezinta contracararea deficitului de muncitori calificati. Conform statisticilor oficiale, in sectorul constructiilor muncesc aproximativ 330.000 de persoane, de cinci ori mai putin decat in perioada comunista, nevoia de mana de lucru fiind in jur de 500.000 de persoane. Mai multi sefi de companii si oficiali romani analizeaza posibilitatea angajarii de persoane din statele vecine, sau chiar din China sau Pakistan.

Insa Plosceanu este de parere ca "importul de lucratori din China, India sau Moldova nu reprezinta o solutie. Ceea ce trebuie facut este majorarea salariului pana la minim 450 de euro, fata de suma actuala de 200 de euro".