Chiar daca risca amanarea aplicarii, de la 1 mai, a modificarilor Codului fiscal, senatorii sprijina bancherii, brokerii si notarii, in incercarile lor de a aplica „noutatile“ fiscale ale ministrului finantelor publice. Senatorii din Comisia de Buget Finante au eliminat modalitatea de calcul numita pro-rata temporis, folosita la aplicarea majorarii, in mijlocul anului, a impozitelor pe castigurile din tranzactiile mobiliare si imobiliare si din dobanzile la depozitele bancare. La prima dezbatere a Ordonantei de urgenta de modificare a Codului fiscal, reprezentantii pietei de capital, ai bancilor si ai notarilor au gasit un partener mult mai receptiv la doleantele lor, legate de imposibilitatea aplicarii pro-ratei temporis introduse de ministrul finantelor publice. La inceputul discutiilor pe marginea modificarilor, ministrul finantelor publice nu a reusit sa convinga audienta cu privire la simplitatea si usurinta cu care ar putea fi aplicate metodele de calcul bazate pe sistemul pro-rata temporis.

Singurul succes al bancherilor si brokerilor a fost amanarea cu o luna a prevederilor fiscale de la 1 aprilie la 1 mai. Dezbaterea textului ordonantei in Senat, la care au participat reprezentanti ai mediului bancar, ai pietei de capital si cei ai pietei imobiliare, reuseste sa combata discursul ministrului finantelor referitor la balanta comerciala a Romaniei si sa sprijine mediile implicate prin modificarea actului normativ. Senatorii au aprobat propunerea bancherilor de eliminare a impozitului pe castigurile din dobanzile la depozitele la vedere, precum si a metodei de calcul pro-rata temporis. In cazul depozitelor bancare deschise inainte de 1 mai 2005 si a caror scadenta depaseste aceasta data, se va aplica un impozit de 1% pentru veniturile din dobanda. Pentru depozitele la termen deschise dupa data de 1 mai 2005, impozitul pe castigul din dobanda va fi de 10%. Acelasi nivel al impozitului se va aplica si pentru depozitele reinnoite dupa 1 mai 2005.

Neimpozabile vor fi castigurile din dobanzile pentru depozitele la vedere, la depunerile la casele de ajutor reciproc, cele aferente titlurilor de stat, precum si obligatiunilor municipale. Senatorii au fost de acord si cu propunerea brokerilor de eliminare a metodei pro-rata temporis, nivelul de 10% al impozitului aplicandu-se doar castigurilor din vanzarea actiunilor detinute mai putin de un an si achizitionate dupa 1 mai 2005. Sistemul se simplifica foarte mult, asa ca pentru un titlu achizitionat inainte de 1 mai 2005 si vandut dupa aceasta data, impozitul aplicat castigului din tranzactie va fi de 1%.

Uniunea Nationala a Notarilor Publici a adus amendamente referitoare la valoarea de taxare a impozitului. „De trei luni, spunem acelasi lucru: fiscul sa avizeze lista preturilor minime a proprietatilor imobiliare. Calculam si colectam taxe ale statului, dar nu vrem sa intram la puscarie pentru asta“, a declarat Aurelian Popa Radulescu, purtatorul de cuvant al UNNPR. Comisia de Fuget Finante a aprobat amendamentul UNNPR referitor la incadrarea in aplicabilitatea impozitului nu doar a locuintei vandute in termen de trei ani de la achizitionare, ci a oricarui bun imobil. In timp ce senatorii modificau textul ordonantei, Finantele se pregateau sa prezinte, in sedinta de guvern, normele de aplicare a prevederilor din actul normativ. Prezent la dezbaterile din Senat, ministrul finantelor decide amanarea prezentarii normelor metodologice al caror text nu se mai potrivea cu legislatia propusa. Ramane de vazut daca la 1 mai 2005 vor intra in vigoare majorarile de impozite directe, si asta pentru ca textul ordonantei urmeaza a fi dezbatut si in Comisia de Buget Finante a Camerei Deputatilor.

„S-ar putea ca termenul de 1 mai sa fie depasit si eventual deputatii sa stabileasca un nou termen. Oricum, ar ramane o perioada destul de scurta intre 1 mai si promulgarea ca lege, timp in care se vor aplica prevederilor ordonantei“, a declarat Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de Buget, Finante si Banci din Senat. Pana in prezent, modificarile Codului Fiscal sunt in favoarea institutiilor care vor aplica noile impozite, insa in defavoarea delegatiei romane care va trebui sa justifice, in aceste zile, echipei FMI, datele incerte de aplicabilitate a acestor impozite.

Citeste si:

Amendamente aprobate de Senat

• Impozitarea castigurilor din dobanzi
Depozitele bancare deschise inainte de 1 mai 2005 si a caror scadenta depaseste aceasta data vor avea un impozit de 1% la veniturile din dobanda. Pentru depozitele la termen deschise dupa data de 1 mai 2005, impozitul pe castigul din dobanda va fi de 10%. Acelasi nivel al impozitului se va aplica si pentru depozitele reinnoite dupa 1 mai 2005. Castigurile din dobanzile pentru depozitele la vedere nu se impoziteaza.
In cazul nerezidentilor, se va aplica aceeasi regula ca si rezidentilor, respectiv impozitarea castigurilor din dobanzile la depozitele la termen si scutirea celor din depozitele la vedere.

• Impozitarea castigurilor din tranzactiile pe piata de capital
Nivelul de 10% al impozitului se va aplica doar castigurilor din vanzarea actiunilor detinute mai putin de un an si achizitionate dupa 1 mai 2005. Pentru un titlu achizitionat inainte de
1 mai 2005 si vandut dupa aceasta data, impozitul aplicat castigului din tranzactie va fi de 1%. Acelasi impozit se va aplica si in cazul tranzactiilor cu titluri achizitionate dupa 1 mai 2005, dar detinute mai mult de un an.

• Impozitarea castigurilor din tranzactiile imobilare din patrimoniul personal
Castigul din vanzarea oricarui bun imobil (cladire, locuinta, constructie) in interval de trei ani de la achizitionare va fi impozabil. Impozabil va fi castigul din tranzactionarea terenurilor fara constructii achitionate dupa 1990 si vandute dupa 1 mai 2005. Valoarea de circulatie a imobilelor stabilita de Camera Notarilor Publici va fi avizata de directiile finantelor publice judetene.