Potrivit acelorasi surse, Finantele si Agricultura iau in calcul trei variante de lucru: mentinerea accizei standard si acordarea, in paralel, a unor subventii pentru motorina pe baza de cupoane, reducerea accizei concomitent cu o alta forma de subventie si exclusiv reducerea accizei intr-un procent semnificativ. Practica subventionarii agriculturii, prin diminuarea accizei pentru motorina, este uzuala in Uniunea Europeana si acceptata de legislatie. Nivelul maxim de reducere a accizei, conform normelor UE, este de 21% fata de nivelul standard.

Decizia va fi luata in cel mult o luna, dupa ce va fi analizat impactul bugetar, respectiv minusul de venituri pe care l-ar produce o acciza redusa si la cat se ridica, in total, sumele acordate prin buget pentru subventionarea agriculturii. Pe baza acestor date, Finantele si Agricultura vor alege una dintre cele trei variante de lucru si, in functie de aceasta, nivelul de diminuare a accizei. Potrivit surselor citate, cea mai probabila varianta este subventionarea, fara reducerea accizei, care ar urma sa fie amanata pentru anul viitor.

In plus, o decizie in acest sens trebuie evaluata si in functie de celelalte efecte pe care le produce, pe langa cele de ordin bugetar. Astfel, Ministerul Economiei trebuie sa identifice tipul de colorant care va putea fi folosit pentru marcarea motorinei fara sa ii afecteze caracteristicile, iar Ministerul Administratiei si Internelor trebuie sa-si puna la punct echipamentele de prelevare a probelor din rezervorul masinilor agricole. Cele doua aspecte vizeaza controlul asupra utilizarii motorinei cu acciza redusa exclusiv in agricultura, si nu pentru transport sau alte scopuri.

Citeste si:

Modificarea accizei va fi promovata prin hotarare de guvern, pana la inceputul lunii martie, cand debuteaza campania agricola de primavara, in cazul in care se va lua decizia ca aceasta sa intre in vigoare din 2007.

Acciza redusa pentru motorina folosita in agricultura este prevazuta de Codul Fiscal, fara a fi precizata cota de reducere. Codul Fiscal reglementeaza ca nivelul va fi stabilit prin hotarare de guvern. Initiativa de a introduce in Codul Fiscal o acciza redusa a apartinut fostului ministru al agriculturii, care a venit cu propunerea la votarea legii fiscale in Parlament. Acciza standard pentru motorina este de 307,59 euro pe tona.