Angajatorii care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 pot beneficia de plata indemnizaţiei din bugetul asigurărilor pentru şomaj, pe perioada stării de urgenţă, pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active, potrivit ordonanţei publicate sâmbătă în Monitorul Oficial.

Potrivit Agerpres, plata indemnizaţiei pentru companiile care reduc activitatea se va realiza în baza unei declaraţii pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declaraţiei, cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din ianuarie - februarie 2020 şi că nu are capacitatea financiară de a plăti toţi angajaţii.

Indemnizaţia se acordă şi salariaţilor angajatorilor care întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente şi deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Potrivit actului normativ, indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii iar calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale de stat (pensii, n.r.) şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizaţiile încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor se realizează în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.

Cheltuielile din bugetul asigurărilor pentru şomaj efectuate pentru plata indemnizaţiilor se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate aplicate.

Angajatorii trebuie să depună prin poştă electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal şi lista persoanelor care urmează să beneficieze de şomaj tehnic asumată de reprezentantul legal al angajatorului.

Pe perioada stării de urgenţă, instituite prin Decretul 195/2020, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, care urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţi se stabilesc la 75% din salariul de bază şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Suma nu trebuie însă să depăşească 75% din salariul mediu brut pe economie.

Un număr de 200.000 de contracte de muncă suspendate au fost înregistrate la nivelul acestei săptămâni, a declarat, vineri, ministrul Muncii, Violeta Alexandru.

"Din datele pe care le avem la dispoziţie în Registrul Electronic al Evidenţei Salariaţilor - Revisal, rezultă în acest moment un număr în această săptămână de aproximativ 200.000 de contracte de muncă suspendate. Sigur, situaţia este în evoluţie, dar nu se vede o evoluţie îngrijorătoare în acest moment, în sensul că cifrele nu variază foarte mult de la o zi la alta. Sigur, e o situaţie gravă, faptul că 200.000 de oameni nu mai au contractele în plină forţă şi le au suspendate, în mod evident este o situaţie foarte grea. Nu văd încă schimbări de la o zi la alta. De aceea noi ne-am pregătit cu o estimare în jurul cifrei de 300.000 - 400.000 (de contracte de muncă suspendate, n.r.) pentru această perioadă, acoperită de decretul preşedintelui (starea de urgenţă, n.r.)", a afirmat Violeta Alexandru, la Digi 24.

Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 a fost publicată sâmbătă în Monitorul Oficial.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri