Mai mult de jumatate (59%) din populatia activa lucreaza in companii private, o treime (33%) in cele de stat, iar 8%, in firme cu capital mixt, rezulta din studiul Mercury Omnibus, realizat de Mercury Research, in exclusivitate pentru revista Capital. Potrivit rezultatelor sondajului, companiile romanesti sunt in top, 80% din angajati lucrand pentru o firma locala, iar 11% pentru cele straine.

Precizam ca cercetarea a fost efectuata in luna februarie a.c., pe un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 1.366 de respondenti cu varsta peste 15 ani. Majoritatea romanilor au un singur job in momentul de fata, doar 4% afirmand ca au mai multe slujbe. Cei mai multi (66%) declara ca nu au urmat cursuri de calificare dupa terminarea studiilor. Unii insa au beneficiat de astfel de specializari, platite fie de angajatori (14%), fie de ei insisi (12%).

La traininguri au participat 13% din angajati, aceste cursuri de perfectionare profesionala fiind platite, in cea mai mare parte, de angajatori. Din momentul angajarii pana in prezent, aproape jumatate dintre romani s-au mutat cel putin o data de la un loc de munca la altul, 28% din ei optand pentru astfel de schimbari de cel putin doua ori. Cei mai multi din aceasta ultima categorie lucreaza in companii private (33%) sau mixte (29%). Cautarea unui salariu mai bun este principalul motiv al schimbarii ultimului loc de munca (54%), in timp ce pentru 26% mutarea a fost determinata de desfiintarea postului sau de inchiderea companiei.

Dintre cei care au fost disponibilizati, jumatate si-au schimbat serviciul de cel putin doua ori, iar 8% intentioneaza sa-l schimbe din nou in urmatoarele 12 luni. „Programul mai lejer“ este un motiv enuntat de 25% din romanii care au trecut de la un job la altul, in timp ce „conditiile de lucru mai bune“ au contat pentru 20% din ei. „Pornind de la faptul ca doar 11% din angajati lucreaza in companii straine, in schimb 20% si-au schimbat locul de munca pentru conditii de lucru mai bune, rezulta ca sunt si firme romanesti care au crescut standardele pe piata muncii. Probabil este vorba de cele care creeaza produse pentru export si de cele care concureaza direct cu marile firme straine intrate pe piata locala“, este de parere Radu Limpede, analist economic.

La nivelul intentiei, 13% din populatia activa are in plan cautarea unei noi slujbe in urmatoarele 12 luni. Ce doresc romanii sa le aduca aceasta schimbare? Salarii, conditii de lucru si oportunitati de promovare mai bune, pe de o parte, un program mai lejer, pe de alta parte. Doar 6% vor antreprenoriat, iar 5%, mai multe responsabilitati. „Ponderea celor care se muta pentru „oportunitati de promovare“ sau „training“ este extrem de mica la noi. As spune ca o cultura organizationala serioasa, implicand trainingurile si promovarea in cadrul unei ierarhii percepute ca „meritocratice“, vine dinspre companiile transnationale si multinationale, firmele romanesti fiind prea putin interesate de aceste aspecte.

Altfel, la ce bun sa pleci din compania ta la alta, dorindu-ti o promovare?“, intreaba retoric Radu Limpede. Daca facem referire strict la cei care ocupa pozitii de top in cadrul unor companii multinationale, persoane aflate in vizorul marilor firme de recrutare, dar care reprezinta un segment infim in totalul populatiei active, interpretarile sunt mult diferite. George Butunoiu, Managing Partner la Alexander Hughes Romania, precizeaza ca cei din aceasta categorie par sa fi schimbat mult mai multe joburi de la inceputul carierei lor. Conflictele la locul de munca detin, cu siguranta, o pondere mai mare, ca motivatie, decat cea reiesita din sondaj, fiind vorba de oameni cu personalitate si orgoliu puternice.

Citeste si:

De asemenea, beneficiile suplimentare au o alta semnificatie la acest nivel. „Pentru cei care castiga peste doua – trei mii de euro net pe luna, salariul nu mai este principalul criteriu luat in calcul in decizia de mutare intr-un job nou sau la alta firma. Este posibil, totusi, sa fie al doilea, ca insemnatate. Mai importante sunt doua aspecte, care nu apar explicit in sondaj, si anume statutul social al jobului si statutul social al companiei angajatoare“, mentioneaza George Butunoiu.

Referindu-ne la motivatiile aceleiasi categorii de angajati, daca asimilam dimensiunea „functie de conducere“ cu „promovare ierarhica“, rezulta o pondere mai mare decat cea din studiul care, asa cum precizam la inceput, a fost realizat pe un esantion reprezentativ la nivelul intregii populatii active. In schimb, conditiile de perfectionare profesionala si postul care corespunde pregatirii sunt, in acest caz, sub procentajele reiesite din sondaj.

Motive pentru alegerea viitorului loc de munca (%)

Salariu mai bun 89
Conditii de lucru mai bune 42
Program mai lejer 28
Oportunitati de promovare mai bune 26
Beneficii suplimentare oferite de angajator (asigurare medicala, bonuri de masa etc.) 12
Post care corespunde pregatirii 12
Conditii de pregatire mai bune 10
Functie de conducere 7
Deschiderea unei afaceri proprii 6
Schimbarea resedintei 5
Mai multe responsabilitati 5
Conflictele de la actualul loc de munca 5
Baza: Toti respondentii care intentioneaza sa isi schimbe locul de munca