KPMG Romania se bucura de popularitatea tot mai mare a initiativei 2%, initiativa in care contribuabilii pot opta sa vireze 2% din impozitele anuale pe venit catre o organizatie caritabila sau un ONG la alegerea lor.
Datele publicate saptamana trecuta de catre Organizatia 2%, care promoveaza acest proiect, indica o crestere substantiala in cifre a celor care au ales aceasta optiune in 2006 (pentru impozitele pe 2005), in majoritatea regiunilor tarii comparativ cu anul precedent. in anumite judete, 25-30% dintre contribuabili au optat pentru deducere de 2% pentru a sprijini un ONG.

Dupa cum ne explica Patrick Leonard, Tax Partner la KPMG Romania, optiunea de 2% incurajeaza cetatenii sa acorde un interes mai mare sprijinirii comunitatii lor prin ONG-uri, fara a implica un cost
suplimentar din partea lor. Este foarte usor sa deduci cei 2%. Contribuabilul trebuie doar sa trimita un simplu formular (formularul 230) catre autoritatile fiscale prin posta, prin scrisoare recomandata,
mentionand organizatia pe care doreste sa o sprijine, incluzand detaliile bancare. Pentru contribuabilii care trebuie sa completeze o declaratie fiscala, (de exemplu, in cazul in care au venituri si din alte surse, pe langa salariu), procedura este si mai simpla. Declaratia fiscala standard (formularul 200) contine o scurta sectiune ce poate fi completata in cazul in care contribuabilul doreste sa exercite optiunea 2%.

Decizia de a deduce sau nu cei 2% ramane in totalitate cea a fiecarui contribuabil in parte, si este confidentiala fata de angajator, precum si alegerea facuta de contribuabil referitoare la ce organizatie doreste sa sprijine. Cu toate acestea, angajatorii pot sprijini initiativa prin informarea
angajatilor despre optiunea de 2%, si prin incurajarea de a o exercita. Sondajele au aratat ca majoritatea oamenilor care au dedus cei 2% in favoarea unui ONG au aflat despre aceasta posibilitate prin angajatori sau colegi de munca. Angajatorii mai pot sprijini in mod practic initiativa prin expedierea directa a formularului 230, scutind angajatii de stat la coada la oficiul postal.

KPMG ar dori foarte mult sa vada optiunea de 2% adoptata de un numar cat mai mare posibil de oameni. In consecinta, consideram ca este de maxima importanta ca autoritatile sa fie mai transparente
si mai eficiente in transferarea fondurilor reprezentand 2% catre ONG-urile pe care le-au nominalizat
contribuabilii.

Autoritatile statului inca nu au publicat detaliile organizatiilor beneficiare si sumele primite pentru fiecare an fiscal, desi acest proiect este operational din 2004. Dupa cum a punctat Patrick, este esential sa fie publicate informatii prompte si comprehensive despre modul in care banii
sunt distribuiti, cat si despre organizatiile beneficiare, daca proiectul 2% doreste intreaga incredere a contribuabililor.

Ministerul Finantelor a fost de asemenea lent in a transfera fondurile catre organizatiile beneficiare, o parte din banii anului fiscal 2005 fiind inca nedistribuiti, desi, din punct de vedere legal, acest lucru ar fi trebuit incheiat pana la data de 31 decembrie 2006. Autoritatile au afirmat ca anumite declaratii sunt indescifrabile sau incomplete. Cu toate acestea, procesul nu ar trebui sa dureze asa de mult, tinand cont ca termenul limita de exercitare a optiunii de 2% din partea contribuabililor este 15 mai. Dupa cum mai adauga Patrick, este esential pentru contribuabili sa fie convinsi ca sistemul functioneaza pentru a face efortul de a-si exercita optiunea deducerii de 2%.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri