In ciuda faptului ca se afla intr-o pozitie mai puternica decat in ultimii ani, multe companii care isi vand afacerile considera ca nu profita de ceea ce fara indoiala este o piata a vanzarilor, nereusind sa obtina valoarea maxima in urma procesului de vanzare.

Peste 400 de persoane cu putere de decizie in companii mari si mijlocii din Europa, America de Nord si Asia implicate in fuziuni si achizitii au fost intervievate pentru acest studiu.

Comentand cu privire la rezultatele sondajului, Ward Pratt, partener in cadrul KPMG din Marea Britanie pentru Servicii tranzactionale, a spus: „Pentru cineva care doreste sa vanda o afacere nu ar
putea sa existe conditii mai favorabile. Activitatile privind fuziunile si achizitiile ocupa un loc la fel de important atat in agenda firmelor cu capital privat precum si in cea a cumparatorilor – si se pare ca va
ramane astfel pentru o perioada indelungata, datorita cresterii lichiditatilor si a disponibilitatii imediate a indatorarii ieftine. ”

„Intr-o nota mai pozitiva, de la ultimul sondaj realizat in anul 2004, vanzatorii persoane juridice au ridicat cu certitudine nivelul jocului – si exista semne clare ca invata de la partenerii lor cu capital
privat. De exemplu, companiile pun un mai mare accent pe planificare si pregatire, domenii ale procesului de vanzare in care firmele cu capital privat au fost in mod deosebit puternice. Intelegerea
afacerii si pregatirea in vederea vanzarii sunt factorii ce contribuie la o tranzactie de succes.”

Citeste si:

Victor Kevehazi, Senior Partner al KPMG Romania, comenteaza: „KPMG recomanda companiilor sa ia in considerare folosirea bilanturilor lor contabile intr-o maniera mai creativa pentru a finanta activitatile de fuziune si achizitii. Directorii executivi si directorii financiari ar trebui sa fie interesati in realizarea unei flexibilitati financiare si operationale si sa exploreze optiunile inovative de finantare urmarite recent de actorii din sectoarele de retail si imobiliar. In acest mediu nou si competitiv, este de asteptat ca fuziunile si achizitiile sa reprezinte un domeniu in plina dezvoltare.”

Raportul evidentiaza faptul ca multi dintre vanzatori se confrunta cu o serie de probleme post – vanzare care rezulta, de obicei, in scaderi de valoare. De fapt, peste doua treimi din companiile si firmele cu capital privat au admis ca au avut probleme post – vanzare.

Unele dintre problemele predominante au fost cele legate de garantie si cererile de despagubiri, de aspectele neprevazute de natura contabila. Este interesant de remarcat ca acestea sunt aceleasi aspecte evidentiate cu pregnanta in sondajul efectuat cu trei ani in urma de KPMG International, sugerand ca in ciuda evolutiei procesului in sine, vanzatorii se confrunta cu aceleasi probleme.

De asemenea, vanzatorii se straduiesc pe parcursul procesului de vanzare sa aiba control asupra timpului de derulare a operatiunii. De obicei, prefera o durata cat mai scurta deoarece un proces indelungat poate dauna afacerii care se vinde precum si conducerii sale, avand drept consecinta o slaba performanta si o diminuare a valorii tranzactiei.