Romanii mai au la dispozitie doua saptamani pentru declararea veniturilor obtinute in 2004. Termenul limita pentru depunerea declaratiilor de venit este 15 mai, data postei. Formularele trebuie depuse de persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, care au realizat, in Romania si in strainatate, venituri din salarii, din activitati independente (comerciale, profesii liberale - avocat, notar etc, valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala) si din cedarea folosintei bunurilor (inchirieri, subinchirieri sau arenda).

Pe langa deducerea de baza, in valoare de 2,1 milioane de lei pe luna, romanii isi mai pot scadea din impozit o serie de deduceri suplimentare acordate pentru persoanele aflate in intretinere (sot/sotie, copiii etc), cheltuielile efectuate pentru reabilitarea termica locuintei de domiciliu, prima de asigurare pentru aceeasi locuinta, precum si cotizatia de sindicat. Potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), pentru a beneficia de aceste facilitati, o data cu declaratia de venit trebuie anexate o serie de documente care sa ateste efectuarea acestor cheltuieli. Daca documentele nu sunt depuse pana la 15 mai deducerile se pierd.

Deduceri pentru persoanele in intretinere

Nivelul deducerilor suplimentare variaza in functie de persoanele in intretinere. Pentru sot/sotie, copiii sau pentru invalizii de gradul II si persoanele cu handica accentuat aflati in intretinere, deducerile suplimentare sunt de un milion de lei lunar, in timp ce pentru invalizii de gradul I si persoanele cu handicap grav acestea cresc la 2,1 milioane de lei/luna. Deducerile personale si cele suplimentare se insumeaza. Valoarea astfel rezultata nu poate depasi, insa, de 6,3 milioane de lei.

Nu sunt considerate in intretinere persoanele care au venituri de peste 2,1 milioane de lei/luna sau cei care obtin venituri din activitati agricole in anumite conditii. Pentru a beneficia de aceste scaderi la impozit, trebuie anexate, la declaratia de venit, copii dupa certificatul de casatorie (daca deducerea este solicitata pentru sot/sotie) si dupa certificatul de nastere (daca aceasta este solicitata pentru copii). Solicitantul acestei faciltati trebuie sa completeze si o declaratie pe proprie raspundere referitoare la persoana in intretinere.

La randul sau, si cel considerat intretinut trebuie sa completeze o astfel de declaratie prin care sa spuna ca nu realizeaza venituri sau ca veniturile obtinute sunt mai mici de 2,1 milioane de lei (decizia de pensionare, ultimul talon de pensie, adeverinta de venit etc). Pentru cei incadrati intr-un grad de invaliditate sau handicap este necesar certificatul emis de Comisia de expertiza medicala. Cei care depun declaratiile de venit prin posta vor anexa aceste documente in copie legalizata.

Termopanul se scade din impozit

Cheltuielile pentru reabilitarea termica a locuintei pot fi scazute din impozit in limita sumei de 15 milioane de lei, potrivit HG 1234/2004. Lucrarile pentru care pot fi solicitate deduceri sunt: termoizolarea peretilor exteriori, a terasei/podului, a planseului peste subsol si a conductelor din subsol; transformarea acoperisului tip terasa in acoperis tip sarpanta; inlocuirea conductelor, armaturilor si a robinetelor cu pierderi; inlocuirea usilor de acces in bloc cu tamplarie cu geam termoizolant; inlocuirea ferestrelor exterioare si a usilor de acces la balcon/logie cu tamplarie cu geam termoizolant si montarea de obloane la ferestre; spalarea chimica a corpurilor de incalzire sau inlocuirea acestora, rapartitoarele de costuri si apometrele pentru apa calda.

Citeste si:

Lucrarile pentru montarea centralelor termice nu pot fi scazute din impozit. Pentru ca fiscul sa acorde aceste facilitati la declaratia de venit trebuie anexate, in copie, devizul de lucrari intocmit de persoane fizica/juridica autorizate sau declaratie pe propria raspundere, in cazul realizarii lucrarilor in regie proprie, din care sa reiasa materialele specifice achizitionate si categoriile de lucrari executate, documentele care sa ateste plata lucrarilor (acestea vor fi repartizate pe fiecare proprietar in cazul lucrarilor executate la partile comune ale condominiului), actul de proprietate, actul de identitate si actele de stare civila, dupa caz. Documentele de plata pot fi emise pe numele unuia sau al ambilor soti, in cazul in care locuinta a fost dobandita in timpul casatoriei.

Asigurarea locuintei se deduce in limita a 200 de euro/an

Primele de asigurare pentru locuinta de domiciliu vor fi scazute din impozit in limita a 200 de euro (8,1 milioane de lei) numai daca sunt anexate la declaratia de venit copii dupa contractul de asigurare, dupa documentul de atestare a platii primei, dupa actul de proprietate si cel de stare civila, daca este cazul. Cei care solicita o astfel de facilitate trebuie sa completeze punctul 3, capitolul "deduceri" din Declaratia de venit global, cu suma achitata pentru asigurarea locuintei.

De asemenea, cei care vor sa plateasca mai putin la stat pot acorda 1% din impozitul pe venit sub forma de sponsorizare a unei organizatii non-profit. In limita aceleiasi sume este deductibila din impozit si cheltuiala privind bursa privata.

La sfarsitul lunii martie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a inceput sa transmita, prin posta, cele aproape 2,8 milioane de plicuri cu formularele pentru impozitare. Documentele includ, pe langa formularele de declaratii de venit global si declaratii speciale, ghidul de completare, precum si plicul destinat trimiterii declaratiilor la autoritatile fiscale. Contribuabilii care au avut, anul trecut, un singur loc de munca si nu au obtinut alte venituri, nu sunt obligati sa depuna declaratiile de venit global.

Anul 2004 este ultimul in care impozitarea populatiei va fi realizata prin procedura de globalizare, dupa ce, la inceputul acestui an, Guvernul a introdus cota unica de impozitare de 16%, eliminand impozitarea progresiva. Pentru veniturile globalizate, autoritatile fiscale vor stabili impozitul anual datorat Bugetului de stat. Daca acesta este mai redus decat cel platit prin retinerile lunare pe parcursul anului, persoanele respective vor primi inapoi sumele platite peste nivelul calculat. In caz contrar, contribuabilii vor plati diferenta. Amenzile aplicate pentru nedepunerea la termen a declaratiilor de venit sunt cuprinse intre 100.000 lei si un milion de lei.