Inginerul pitestean Romica Sandu, inventatorul eleronului incorporat, a obtinut in justitie recunoasterea inventiei sale si suma de 120 de miliarde lei, reprezentind despagubiri pentru perioada in care realizarea sa tehnica a fost folosita in fabricarea Daciei berline.

Romica Sandu nu s-a oprit aici si a solicitat reactualizarea sumei, astfel incit instanta a stabilit ca Automobile Dacia ii datoreaza, pentru inventia sa, nu mai putin de 1.080 de miliarde, aproximativ 30 de milioane de dolari. In momentul in care executorii judecatoresti se pregateau sa puna poprire pe conturile Uzinei de la Colibasi, patronata acum de francezii de la Renault, guvernul Nastase a intervenit prin doua acte normative, trecind datoria in contul AVAS.

Povestea eleronului incorporat

La inceputul anului 1991, Romica Sandu “punea pe roate” o inventie care avea sa aduca Uzinei de la Mioveni avantaje atit tehnice, cit si economice. Celebrul de-acum eleron incorporat a devenit insa, doi ani mai tirziu, motiv de disputa in justitie intre inventatorul sau si Automobile Dacia. Romica Sandu a cerut instantei sa oblige uzina la achitarea drepturilor banesti cuvenite pentru inventia sa, precum si despagubiri pentru perioada de aplicare a acestei realizari tehnice. Dupa 12 ani de procese, timp in care balanta justitiei s-a inclinat cind in favoarea inginerului pitestean, cind in favoarea societatii Automobile Dacia, prin Decizia civila nr. 562 din 12 februarie 2004, emisa de Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei, Uzina din Mioveni era obligata sa-i plateasca lui Romica Sandu suma de 120,5 miliarde lei, reprezentind despagubiri pentru perioada martie 1992-decembrie 1997, interval de timp in care eleronul incorporat a fost folosit in fabricatia Daciei berline.

Expertii au reactualizat suma

Romica Sandu a solicitat apoi aceleiasi instante recuperarea acestei sume, dar reactualizata de la data de 21.04 1998 (data la care Romica Sandu a obtinut, la Tribunalul Timis, sentinta favorabila, devenita ulterior irevocabila si investita cu formula executorie prin decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie) pina la data de 16 martie 2004, cind din conturile Automobile Dacia au fost transferati catre Romica Sandu cei 120,5 de miliarde lei. Suma reactualizata de catre expertii Biroului de Expertize Judiciare Tehnice si Contabile din cadrul Tribunalului Arges se ridica la 1.018 miliarde lei.

Acesti bani vor fi insa platiti de catre contribuabili. S-a ajuns astfel in faza de executare silita a Dacia-Renault, suma de 1.018 miliarde lei urmind a fi recuperata de executori de la bancile unde uzina din Colibasi are conturile. La mijlocul lunii ianuarie insa, Mircea Ursache, presedintele AVAS, il instiinteaza pe executorul judecatoresc Ilie Valeanu, de la Camera Executorilor Judecatoresti Vilcea, ca Automobile Dacia a pierdut calitatea de debitor urmarit, aceasta fiind “substituita prin efectul legii de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului”. Cum a reusit Automobile Dacia sa se spele pe miini de o creanta de peste 30 de milioane de dolari? Simplu! Cu ajutorul fostului guvern Nastase.

AVAS preia datoria

Pe 16 septembrie 2004, prin Ordonanta de Urgenta nr. 70, cabinetul Nastase mandata “Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului sa negocieze si sa semneze un act aditional de modificare si completare a Contractului de vinzare-cumparare de actiuni nr. 4.072 din 2 iulie 1999” (contract prin care Renault prelua pachetul majoritar de la Dacia - n.n.). Prin acest act aditional, AVAS se substituie, practic, Automobile Dacia in anumite procese, inclusiv cel cu Romica Sandu. Pe 10 noiembrie 2004, guvernul Nastase, prin HG 1.927, intareste prevederile Ordonantei 70. In baza celor doua acte normative, pe 12 ianuarie 2005, in baza unui protocol, AVAS preia de la Automobile Dacia “toate procesele si cererile cu care sint si vor fi investite instantele judecatoresti avind ca obiect si care sint in legatura cu pretentiile ce fac obiectul actiunilor mentionate la alin. 3 al art. 5.2.6. din Contractul de vinzare-cumparare nr. 4072/2.07.1999”. Printre procesele mentionate in “Protocol” se numara si cel al lui Romica Sandu. Astfel, cei peste 30 de milioane de dolari, banii pe care instanta a hotarit ca Automobile Dacia trebuie sa-i plateasca lui Romica Sandu, vor fi achitati, prin “grija” fostului guvern Nastase, de catre AVAS. Adica de catre contribuabili.