Ministerul Finantelor propune, la solicitarea FMI, ca toate institutiile publice, de la ministere la scoli si gradinite, sa prezinte, lunar, monitorizarea cheltuielilor de personal si a numarului de angajati. Institutiile publice finantate integral din venituri proprii si cele finantate atat din surse proprii, cat si din subventii de la buget vor prezenta Ministerului Finantelor date lunare legate de cheltuielile de personal, castigurile medii lunare, salariile de merit si indemnizatiile de conducere.

Obligatia prezentarii unor astfel de date revenea, prin Legea bugetului de stat, inca din anul 2000, doar institutiilor publice finantate integral de la bugetul de stat, respectiv ordonatorii principali de credite. Printr-un proiect de ordonanta de urgenta, Ministerul Finantelor a decis sa extinda obligativitatea prezentarii datelor si la institutiile publice finantate integral sau partial din venituri proprii. La fel ca si in urma cu cinci ani, institutia interesata de astfel de date este Fondul Monetar International, motivatia acesteia fiind un mai bun control al banului public si o evidenta a personalului din sistemul public.

„Datele le vom prezenta Fondului Monetar. Chiar daca pe viitor nu vom mai avea un acord cu FMI, suntem siguri ca Uniunea Europeana ne va cere o astfel de baza de date“, au declarat experti din Ministerul Finantelor. Conform acestora, controlul cheltuielilor de personal si transparenta fondurilor publice sunt parghii atat in lupta cu inflatia, cat si in demersul autoritatilor de a moderniza elaborarea bugetului de stat.

„Situatia numerica si structura pe functii a personalului institutiilor publice, respectiv primarii, politie, jandarmerie, scoli, finantate de la bugetele locale, nu era cunoscuta. Situatia era identica si in cazul agentiilor si autoritatilor finantate din surse proprii“, au precizat acestia. Sursele principale ale autofinantarii institutiilor publice sunt tarifele si taxele platite de contribuabili paralel cu taxele si impozitele stabilite de stat. Toate taxele extrabugetare practicate de unele institutii publice - parafiscalitatea – sunt in numar de 23, in conditiile in care impozitele care contribuie la formarea veniturilor fiscale bugetare sunt 31.

Citeste si:

„Este adevarat ca ne autofinantam, dar pana la urma, banii colectati sunt bani publici. Este normal sa ai o transparenta a banului public, si astfel un control mai bun“, a declarat Nicolae Opris, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei. Conform proiectului de act normativ, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale vor depune la Ministerul Finantelor Publice, pana la data de 17 a lunii curente pentru luna anterioara, situatiile cu numarul de posturi si cheltuielile de personal pentru aparatul propriu si pentru institutiile publice din subordinea, in cooordonarea sau sub autoritatea acestora, indiferent de modul de finantare.

Aceleasi monitorizari vor fi prezentate directiilor finantelor publice judetene, pana pe data de 12 ale lunii, de catre ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, care vor depune aceleasi date. La randul lor, directiile finantelor publice judetene vor trimite Ministerului Finantelor, pana pe data de 17 ale lunii, situatia centralizatoare pe judet a numarului de posturi si a cheltuielilor de personal. Prezentarea de date eronate, depasirea numarului maxim de posturi aprobat, precum si nerespectarea termenelor de transmitere a datelor vor fi sanctionate cu amenda intre 15.000.000 lei si 50.000.000 lei.

Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se vor face de catre personalul cu atributii de control din cadrul Curtii de Conturi si Ministerul Finantelor Publice. „Ca institutie cu finantare mixta, nu avem nimic impotriva. Va fi un pic mai mult de munca pentru a evidentia lunar datele solicitate, dar transparenta banului public este necesara“, a declarat Cristian Anghel, primar al orasului Baia Mare. Managementul cheltuielilor publice, pregatirea si executia bugetului de stat si controlul fondurilor publice vor beneficia de asistenta internationala, in baza unui Acord de Grant intre Romania si Banca Mondiala.