La nivel national sunt 17 aeroporturi din care patru, respectiv din Timisoara, Constanta, Otopeni si Baneasa se afla in administrarea Ministerului Transporturilor (MT), iar cel de la Caransebes este privat. Celelalte opereaza sub administratia consiliilor judetene ca autoritati independente, in timp ce Aeroportul Arad opereaza ca o societate comerciala.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor au precizat ca piata transportului aerian de marfuri din Romania nu este semnificativa din punctul de vedere al volumelor, dar s-a constatat un trend pozitiv in ultimii sapte ani.

Potrivit datelor furnizate agentiei NewsIn de Ministerul Transporturilor (MT), pentru transportul de marfuri exista doar cinci terminale cargo mai exact doua la Otopeni si cate unul la Baneasa, Timisoara si Arad. In alte patru aeroporturi Constanta, Cluj, Satu Mare si Sibiu fie se folosesc pentru depozitarea marfurilor magaziile sau cladirile adiacente, fie marfurile au fost descarcate sau incarcate direct in mijloacele de transport.

In ceea ce priveste marfurile care au fost procesate in 2006 in cele opt aeroporturi, volumul marfurilor se ridica la 21.165 tone din care 20.500 tone au fost procesate in aeroporturile subordonate Ministerului Transporturilor. Mai mult, conform datelor MT aproximativ 85% din totalul de marfuri procesate in 2007 prin cele opt aeroporturi, respectiv 18.000 tone, au fost procesate prin Aeroportul International Henri Conda Bucuresti.

Volumul de marfa transportat in primul semestrul al acestui an se ridica la 10.767 tone din care 6.795 tone au fost procesate prin cele doua terminale ale aeroportului Otopeni care au capacitate de 20.000 tone pe an, respectiv 30.000 tone pe an.

Cele mai mari cresteri in ceea ce priveste transportul aerian de marfuri s-au inregistrat la Arad unde volumul de marfuri procesate prin terminalul cargo a ajuns in primele sase luni la 600 tone, in conditiile in care in 2006 volumul total de marfuri s-a ridicat la 450 tone. La Arad exista un terminal cu o capacitate de de 300 tone pe zi, o platforma de deservire de 16.000 mp si 2.700 mp capacitate de stocare a marfii.

In ciuda faptul ca Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta nu detine un terminal cargo, pentru activitatea cargo utilizandu-se magaziile existente la subsolul terminalului, volumul de marfa in primul semestru al acestui an a fost de 1.803 de aproape patru ori mai mult decat volumul procesat pe tot parcursul anului trecut, respectiv 507 tone.

In Aeroportul International Aurel Vlaicu Bucuresti-Baneasa facilitatile aeroportuare specializate in procesarea marfurilor sunt detinute de o firma privata. In intervalul ianuarie- mai 2007, data inchiderii aeroportului pentru reparatii, s-au procesat 1.077 tone, cantitate aproximativ egala cu cea procesata pe intreg parcusul anului trecut (1.113 tone).

Citeste si:

In contextul dezvoltarii pietei transportului aerian de marfa, 14 din cele 17 aeroporturi au in plan construirea, pana in 2015, a unor terminale sau a unor platforme cargo. Astfel, planul privind dezvoltarea infrastructurii aeroportuare necesare prelucrarii traficului de marfuri si posta din Aeroprotul International Henri Conada Bucuresti- Otopeni vizeaza constructia, pana in 2011, unei platforme cargo. Programul de dezvoltarea a infrastructurii aeroportului Baneasa are in vedere constructia unu terminal cargo cu finantare din surse atrase si de la buget.

La Timisoara, autoritatile intentioneaza sa extinda actualul terminal cargo, lucrare care presupune dublarea capacitatii, avand termen de finalizare in 2008. Actualul terminal cargo are o capacitate de 4.800 mc pentru depozitare. De asemenea, pana in 2015 in Aeroportul International Timisoara "Traian Vuia" se va construi un nou terminal cu o capacitate de 10.000 mp. Tot pana in 2015 va fi contruit un terminal cargo si la Constanta.

Startegia de dezvoltare a aeroporturilor din Cluj si Targu Mures presupune construirea in perioada 2007-2008 a unor terminale cargo. La Suceava, una din cladirile aeroportului va fi transformata in terminal cargo cu o capitate de aproximativ 1.500 mc de marfa. Lucrarile la terminalul cargo al Aeroportului "Stefan cel Mare" Suceava vor fi incepute in 2009 si vor fi terminate intr-un an.

Autoritatile iesene intentionaeza sa construiasca, in maxim doi ani, un terminal cargo cu doua nivele care va avea peste 4.000 mp. Din 2008 vor incepe lucrarile pentru terminalul cargo din Aeroportul "Delta Dunarii" Tulcea, avand ca termen de finalizare 2010.

In cazul aeroporturilor din Bacau, Sibiu, Oradea, Craiova si Satu Mare, autoritatile fie au in lucru studiile de fezabilitate pentru constructia terminalelor cargo, fie se afla in discutii cu diferite firme pentru finantarea lucrarilor. Aeroportul Baia Mare nu dispune de un terminal cargo si nici nu exista in plan constructia unuia.

Autoritatile locale din Arad au in plan realizarea, in perioada 2007-2008, a unor investitii de 500.000 euro pentru dezvoltarea terminalului cargo a Aeroportul International Arad. Reprezentantii autoritatilor locale estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an vor fi cheltuiti 150.000 euro, iar restul 350.000 euro vor fi folositi in 2008.