Liberalizarea economiei romanesti nu are un istoric indelungat. De aceea, reflexele monopoliste sunt inca active. Ultima si cea mai importanta piata a carei deschidere a fost fortata de termenul integrarii este piata energiei. Privatizarii Petrom, in 2004, i-au urmat, anul acesta, semnarea contractelor in sectoarele distributiei de electricitate si gaze. Monopolul din piata telefoniei fusese spart, dupa vanzarea, in 2003, a RomTelecom. Faptul ca au aparut alti operatori de telefonie fixa nu a schimbat in mod decisiv lucrurile.

RomTelecom inca mai acopera 80% din piata abonatilor de "apartament". Reflexele monopoliste se mostenesc. Operatorii alternativi de telefonie fixa, cei de telefonie mobila sau furnizorii de servicii de televiziune prin cablu continua sa-si impuna tarifele si nivelul de calitate fara vreo posibilitate de reactie din partea clientilor. In orice domeniu economic cu impact social se face simtita lipsa protectiei din partea organismelor abilitate sa vegheze la respectarea interesului consumatorului. In analiza noastra pornita de la ghiseul distribuitorului de gaz si oprita pe rampa companiei de omologari auto am constatat aceasta realitate de neacceptat.

Creste pretul sau se opreste curentul, cetateanul este nevoit sa taca

Piata energetica romaneasca este dominata de autoritati si regii tip monopol, care isi fac jocul propriu, desi vorbesc de concurenta si deschiderea pietei. La "caldura", avem doua tipuri de societati de monopol - Radet si Termoelectrica. Radet pare o regie independenta, dar ramane captiva la Termoelectrica si invers. Peste 80% din energia termica, produsa in centralele termice, dar si de Termoelectrica, are ca piata unica Radet, Enet sau alte societati furnizoare de apa calda si caldura din intreaga tara. Pozitia de forta a acestora in fata cetateanului este dubla: una de producator - Termoelectrica, Electrocentrale Bucuresti si CET-urile, carora cu greu li se platesc facturile, dar si fata de consumatori, carora le creste pretul gigacaoloriei.

Totodata, cetatenii sunt la discretia producatorilor si distribuitorilor de apa calda si caldura. Nu rare au fost cazurile in care oamenii au ramas tremurand in casa sau sub dus sau cu spuma de ras pe fata. O reclamatie la OPCE ar fi fost inutila. Pozitia de monopol este exercitata la cote maxime si de autoritatile de reglementare in domeniul gazelor si al energiei electrice - ANRGN si ANRE. Acestea cresc pretul, motivand impunerile FMI, UE, dar si majorarea preturilor purtatorilor de energie - gaze, pacura, carbune. Bataia o ia consumatorul direct, adica cetateanul, care e consumator captiv. Adica nu are de ales. El trebuie sa cumpere gazul la pretul impus de ANRGM si curentul la pretul ANRE. Foarte curand, la 1 iulie, ANRE va scumpi energia electrica cu 6,8%, desi nu exista nici un fel de motive: carbunele nu s-a scumpit de 30 de ani, titeiul oscileaza in jos, iar gazele se ieftinesc pe timp de vara, cand scad consumurile. Aceeasi pozitie de forta manifesta si Apa Nova, care creste preturile dupa voia sa. De cand a luat in concesiune distributia apei, VIVENDI, investitorul francez in Bucuresti, majoreaza pretul, desi de multe ori apa are culoarea noroiului.

Citeste si:

De investitii care sa imbunatateasca calitatea apei, nici vorba.

Mentalitati invechite in serviciile publice
Aspirantii la obtinerea unui pasaport - fie ca nu au avut niciodata, fie ca documentul a expirat sau a fost pierdut, sunt nevoiti sa treaca prin "furcile caudine" ale lucratorilor de la Pasapoarte. Din obisnuinta, sau pentru ca stiu ca vor avea de alergat si de asteptat pentru a pune mana pe mult ravnitul pasaport, oamenii vin in strada Nicolae Iorga cu cateva ore inainte de inceperea programului cu publicul. Pe trotuarul de vizavi nu pot stationa, pentru ca este Ambasada Canadei, dar isi gasesc loc printre masinile parcate in zona, pana cand functionarii deschid ghiseele. Situatia e mai grava la sectiile de politie, unde cei care doresc sa isi schimbe actele de identitate au de stat mult si bine. Chiar daca programul incepe la ora 9, iar oamenii vin de pe la 8, politistul se gandeste sa deschida usa mult mai tarziu si sa il invite inauntru pe primul aflat in rand.

Daca ai ghinion sa deschizi, din greseala, o alta usa, atunci ai nesansa sa asculti vorbele rastite ale unei functionare care rasfoieste un dosar si care te intreaba daca esti chior de nu vezi ce scrie pe usa.

Sfidare la adresa conducatorilor auto

De-a lungul anilor, inspectia tehnica a vehiculelor, omologarea si autorizarea de functionare a service-urilor au fost in permanenta criticate de cetateni. Superioritatea cu care erau tratati de personalul Registrul Auto Roman este de notorietate. Cum anumite operatiuni nu pot fi facute in alta parte, oamenii sunt nevoiti sa suporte atitudinea sfidatoare a inspectorilor. In cazul acestei institutii, exista semne ca lucrurile s-ar putea schimba. Noua conducere a luat decizia de a descentraliza anumite servicii, dar si de a imbunatati conditiile de lucru in scopul imbunatatirii relatiei cu clientii.