Evenimentul zilei: Noile autoritati de la Bucuresti au vorbit despre necesitatea renegocierii termenilor admiterii Romaniei in Uniunea Europeana. Cancelarul Schroeder avertiza recent Romania ca redeschiderea capitolelor de negociere ar putea amina aderarea in blocul celor 25 de state membre in UE. Mai putem renegocia ceva?

Bogdan Baltazar: Nu. Cred ca a fost asa, o declaratie politica. Dar nu e fezabil. Nici nu vreau sa ma gindesc ca am putea rata 2007! Sigur, a existat o graba aproape rusinoasa de a incheia cu orice pret negocierile, care avea valente electorale evidente, si impresia lasata a fost ca au semnat fara prea multe mofturi absolut orice document numai si numai pentru a termina negocierile. Ceea ce este de-a dreptul periculos. Nu cred ca s-a masurat concret. A fost pretul faptului ca nu s-a facut reforma in economie la timp.

Ar trebui renegociate multe capitole, dar, iata, asta e de-a dreptul periculos acum, cind Schroeder spune, va dau un sfat prietenesc, redeschiderea capitolelor ar insemna aminarea aderarii. Mai mult, el spune ca daca autoritatile insista, atunci UE “va redeschide decizia de a primi Romania, capitol care a fost si el inchis”. Exista o virtute in insasi aderarea Romaniei la UE si nu ma gindesc doar la miliardele de euro pe care le vom primi.

Problema ramine.

Totul e de descoperit datorita faptului ca nu stim mare lucru despre ce s-a negociat, cum s-a negociat. Totul s-a facut cu o lipsa de transparenta si de informare a opiniei publice strigatoare la cer, nu sa nu stie opinia publica, dar nu stiu oamenii direct vizati. La mediu, de exemplu. Nu stiu, poate ca stie Ministerul Mediului, dar industriasii nu cred ca stiu care sint duratele tranzitiei, care sint conditiile, reglementarile. Din motive politice, alegeri, tot ce vrei, trebuia sa terminam negocierile pina in noiembrie 2004. Le-am terminat. Dar le-am terminat in niste conditii care, imi pare rau ca trebuie s-o spun, nu cred ca sint la fel de avantajoase cum ar fi fost daca am fi avut mai mult timp. Polonezii au facut noua “crize” in istoria negocierilor pentru aderare. Si-au permis asta fiindca aveau lectiile facute la multe capitole si atunci au putut sa intrerupa negocierile, sa se intoarca la Varsovia, sa revina, sa negocieze. La noi, cred ca intr-o mare masura, si nu vreau sa fiu nedrept fata de negociatori, n-au avut carti in mina. Lipsa de reforma a guvernului i-a facut ca, dorind pe ultimii metri sa se prezinte in fata alegatorilor cu negocierile incheiate, sa accepte orice. Perioade de tranzitie scurte, ca asta vor aia, sa ne incadram repede.

Ati spus ca leul va continua sa se intareasca in acest an, dar avertizati, totodata, ca evolutia sa va fi inconstanta, cu pierderi si cistiguri bruste.

Panta de apreciere a leului va fi mai putin abrupta decit cea de la sfirsitul anului 2004. Nu cred ca moneda nationala va mai cistiga 1.000 lei pe saptamina. Leul va urma o linie ascendenta, de intarire, dar vor exista oscilatii in sus si in jos, ceea ce va face cursul mai putin previzibil. Cred ca va fi greu de spus in mod sigur unde se va opri intarirea leului, previziunea este arta cea mai putin sigura in domeniul acesta. Eu vad acum un curs de 30.000 lei/euro la finalul anului 2005, dar se va ajunge acolo pe o panta lina.

Cum vor evolua dobinzile in acest an?

Aici jocul pietei bancare depinde mult de strategia bancii centrale in chestiunea dobinzilor sale cheie, cum e dobinda de interventie. Eu cred ca BNR nu se va grabi sa scada mult dobinda de interventie, probabil in vara vom avea 14,5-15%. Daca si inflatia se va tempera si va da semne ca merge spre tinta anuala de 7%, atunci bancile vor aplica in vara o dobinda de 11-12% la depozite. Spre toamna cred ca dobinzile la credite ar putea ajunge undeva la 17-18%. In ultima instanta, totul depinde de inflatie, care nu prea e calculata riguros.

Credeti ca vor da navala acum investitorii straini, acum cind ne apropiem de intrarea in UE?

Cred ca va creste numarul investitorilor. Dar nu vor da navala. Cred ca ei se asteapta ca noul guvern sa demonstreze coerenta, sa arate ca face o analiza complexa a situatiilor pe care le gestioneaza. Intentiile plac. Dar, cind a luat o decizie, se asteapta sa se realizeze. Sigur ca ei pot intelege o anumita incoerenta initiala. Adica unul spune marim TVA-ul, altul spune nu marim. Insa un guvern de centru-dreapta e vazut bine de investitori, pentru ca e in favoarea afacerilor, cum spun ei “pro-business”. E antimafie, anticontrol excesiv statal, debirocratizare. Asta inseamna centru-dreapta tradus in limbajul oamenilor de afaceri: pro-business.

Romanii vor putea sa-si plaseze banii afara. Ne vom trezi peste noapte cu iesiri masive de valuta din tara catre bancile elvetiene?

N-am nici o problema, cine a vrut sa plaseze banii afara i-a plasat si pina acum. Sint patru-cinci miliarde de dolari afara, depusi de romani.

N-a fost nici o problema.

De ce s-o faca? Acum vin strainii, gasind ca-i mai avantajos sa-si tina banii in lei in bancile romanesti si credeti ca romanii se vor grabi sa piarda? Si ce, cind obtine la lei randament de 15-16%, de ce sa arunce dolarii in strainatate asa, ca sa fie mai interesant? In acest moment, e total neprofitabil si nu cred ca vor pleca bani din tara.