Ministerul Transporturilor (MT) va obtine din privatizarea CFR Marfa cel putin un miliard de euro,iar strategia de privatizare va fi realizata in urmatoarele trei luni de consortiul Deloitte-Bostina si Asociatii,contractul avand o valoare de 190.000 lei, a anuntat, miercuri, ministrul Ludovic Orban.

"Privatizarea CFR Marfa se va face in baza unei strategii care va fi adoptata prin hotarare de Guvern, strategie care va fi elaborata de un consultant cu experinta in astfel de proceduri. Important este ca privatizarea sa aduca venituri serioase Romaniei si sa creasca competitivitatea companiei pe piata interna si externa", a adaugat ministrul transporturilor, Ludovic Orban.

Oficialul a precizat ca spera sa obtina cel putin un miliard de euro din privatizarea CFR Marfa, tinand cont de rezultatele pe care le-a obtinut Ungaria in urma privatizarii MAV- companie de transport feroviar de marfa. "Nu au existat intentii pentru cumpararea CFR Marfa, dar din discutiile pe care le-am avut cu oficiali straini am constatat ca exista un interes foarte mare pentru companie", a completat ministrul.

Strategia de privatizare pentru CFR Marfa va fi elaborata de consortiul format din firma de audit Deloitte si casa de avocatura Bostina si Asociatii, valoarea contractului fiind de 190.000 lei. Termenul de finalizare a strategiei este de 90 zile de la data semnarii contractului.

"Dupa finalizarea strategiei de privatizare va fi elaborata o hotarare care va fi supusa aprobarii Guvernului. Avizarea de catre celelalte ministere a hotararii va dura aproximativ o luna, documentul urmand sa stabileasca pasii pe care ii vom urma si graficul procesului de privatizare", a completat Orban. Oficialul MT a spus ca dupa alegerea strategiei de privatizare vor fi demarate procedurile de licitatie pentru alegerea consultantului.

Orban a adaugat ca dupa finalizarea procesului de divizare a CFR Calatori, companiile de transport de lung parcurs si cel international vor indeplini si conditiile pentru privatizare. „Daca as fi la inceputul mandatului meu, as fi privatizat si CFR Calatori. In acest moment derulam procedura de divizare in societati pentru transport de lung parcurs, de scurt parcurs si international”, a incheiat ministrul.

Citeste si:

Presedintele Deloitte Romania, George Mucibabici, a mentionat ca acest contract este „unul de palmares” si mai putin profitabil din punct de vedere financiar. „Noi vom livra ministerului o serie de variante in baza carora se va alege cea mai buna solutie pentru privatizarea CFR Marfa”, a mai spus reprezentantul Deloitte. Reprezentantii firmei de audit au precizat ca au la activ si alte astfel de contracte pentru strategii de privatizare din Marea Britanie si Canada.

Directorul CFR Marfa, Liviu Bobar, a declarat ca in ultimii trei ani compania s-a aflat pe profit, care a fost in usoara crestere. „Am incercat sa mentinem cota de profitabilitate la acelasi nivel. De altfel in 2007 am inregistrat aproximativ acelasi profit cu cel avut in anul precedent”, a conchis Bobar.

In luna octombrie, Ministerul Transporturilor a anuntat ca trei firme au depus oferte la licitatia pentru selectarea consultantului pentru privatizarea CFR Marfa.

CFR Marfa a fost infiintata ca societate pe actiuni in 1998 prin divizarea SNCFR avand ca obiect principal de activitate transportul feroviar de marfa intern si extern, precum si transport cu nave ferryboat. Compania are opt regionale, opt centre comerciale de vanzari, 23 de centre de productie si dispune de 987 de locomotive si 50.980 vagoane.

In 2006 compania a transportat circa 52 milioane tone de marfa din care 30% a reprezentat transportul international. Veniturile totale ale companiei au fost in 2006 de 530,6 milioane euro, iar profitul net de 8,2 milioane euro. CFR Marfa are o cota de piata in Romania de 14,4%, iar in Europa, pe piata transportului feroviar de marfa compania se afla pe locul sapte cu o cota de piata de 5%. CFR Marfa are 19.000 de angajati.