Preturile de consum au crescut in intervalul ianuarie 2007-ianuarie 2008 in medie cu 7,26%, nivel nemaiatins din mai 2006, ca urmare a scumpirii accentuate a alimentelor si serviciilor, arata datele publicate de Institutul National de Statistica (INS).
In intervalul ianuarie 2007-ianuarie 2008, cel mai mult au crescut preturile alimentelor si tarifele la servicii - ambele cu 9,71% in medie, in timp ce marfurile nealimentare s-au scumpit cu doar 4,19%, arata datele publicate de Statistica.

Inflatia lunara din ianuarie a fost de 0,86%, pe fondul scumpirii marfurilor alimentare in medie cu 0,80%, a celor nealimentare cu 0,37% si a cresterii tarifelor la servicii cu 2,12%.

In prima luna a acestui an, cel mai mult s-au scumpit serviciile postale (cu 10,87% fata de decembrie), transportul aerian (4,43%), facturile le telefon (4,38%), laptele de vaca (3,77%) si autoturismele si piesele de schimb (cu 2,37%). Legumele si fructele s-au scumpit, in medie, cu circa 2% in ianuarie, potrivit datelor INS.

Singurele produse care s-au ieftinit in ianuarie au fost ouale (cu 0,87%), zaharul (cu 0,25%) si medicamentele (cu 0,01%). Datele pe ianuarie au fost influentate si de modificarea ponderilor componentelor cosului de consum, in sensul micsorarii cotei alimentelor cu 1,42 puncte procentuale la 37,5% si majorarii ponderilor marfurilor nealimentare - la 44,7% - si a serviciilor la 17,8%.

Inflatia anuala ar putea depasi cu usurinta pragul de 8% in urmatoarele doua luni, ceea ce ar putea determina BNR sa mareasca din nou dobanda cheie la 9,5% - un posibil varf pe acest an - in cazul in care procesul dezinflationist ar incepe in al doilea trimestru, potrivit asteptarilor pietei.

Economistul sef al Bancii Comerciale Romane (BCR), Lucian Anghel, a explicat ca, atat inflatia, cat si deciziile bancii centrale in privinta dobanzii cheie vor fi puternic influentate de evolutia cursului de schimb.

"Raman la teoria ca Romania este mai sensibila la o depreciere a leului decat la o apreciere. Putem vedea din datele despre inflatia in ianuarie ca serviciile au ajuns din urma marfurile alimentare, ca avans in ultimele 12 luni. Pana in prezent, socul din agricultura a fost principalul factor inflationist, insa observam ca serviciile s-au scumpit in aceeasi masura, determinate mai ales de deprecierea leului", a mai spus Lucian Anghel, citat de NewsIn.

Analistii din piata avertizau ca deprecierea leului din prima luna a anului va avea un impact asupra tarifelor stabilite in alte monede la servicii si produse, in special la telefonia mobila. In Romania, companiile de telefonie isi stabilesc tarifele in euro si le factureaza in lei la cursul de schimb din perioada respectiva.

Leul a pierdut in medie 4,65% in fata euro in ianuarie, de la un curs mediu de schimb de 3,5289 lei/euro in decembrie la 3,6930 lei/euro in prima luna din 2008.

Cresterea medie a preturilor de consum din intervalul februarie 2007-ianuarie 2008 fata de precedentele 12 luni - indicator care conteaza in criteriile nominale de convergenta la zona euro - a fost de 5,1%, in urcare de la 4,8% in decembrie, in inflatia determinata pe baza indicelui armonizat al preturilor de consum (IAPC) a saltat de la 4,9% in decembrie la 5,2% in ianuarie.

Accentuarea inflatiei a adus prognoze pesimiste privind atingerea tintei BNR din acest an.Banca Nationala a Romaniei (BNR), care si-a propus o tinta de 3,8% plus sau minus 1% pentru finalul acestui an, a anuntat saptamana trecuta o prognoza pesimista pentru decembrie 2008, de 5,9%, revizuita semnificativ fata de noiembrie 2007.

"Nu schimbam tinta de inflatie, dar asta nu inseamna ca nu suntem realisti sau ca ne jucam cu prognoza. Nu suntem contradictorii. Mentinem tinta de inflatie pentru ca trebuie sa ne batem pentru ea si putem da inflatia in jos", a declarat marti guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, la un seminar pe tema perspectivelor unei recesiuni globale in 2008.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri