In plus, cheltuielile prevazute in bugetul de stat pe 2008 nu pot fi reduse intr-un an electoral, in conditiile in care guvernul este minoritar si depinde de sprijinul acordat in parlament de anumite partide din opozitie, anticipeaza analistii bancii austriece.

"In prezent, Romania are al patrulea deficit bugetar ajustat ciclic intre toate tarile membre ale Uniunii Europene", se mentioneaza in raport.

Bugetul pe 2008 propus de guvern si aprobat de parlament la finalul anului trecut "nu are aproape nicio legatura cu realitatea economica", comenteaza analistii Raiffeisen. Astfel, guvernul a proiectat venituri totale la buget de 39,3% din PIB, ceea ce inseamna o crestere cu 7,5 puncte din PIB fata de 2007. "Crede cineva in aceasta? Noi nu!", arata analistii bancii austriece.

Veniturile la bugetul general consolidat sunt estimate de analistii Raiffeisen la 34-35% din PIB in acest an, ceea ce ar duce la o diferenta de circa 4-5% din PIB fata de proiectiile bugetului, in timp ce o reducere a cheltuielilor pare putin probabila intr-un an electoral si ar putea fi chiar mai mari daca se maresc din nou lefurile.

"Din nefericire, cheltuielile de capital vor fi probabil primele care vor fi taiate, pentru ca guvernul minoritar nu va avea forta politica sa taie alte cheltuieli", se mentioneaza in raport.

De altfel, supraestimarea veniturilor pare sa fi devenit o practica curenta a autoritatilor romane, comenteaza analistii Raiffeisen. Astfel, la sfarsitul lui 2006, guvernul a proiectat in bugetul pe 2007, aprobat de altfel de parlament, venituri totale echivalente cu 35,2% din PIB si cheltuieli de 38% din PIB, corespunzatoare unui deficit bugetar de 2,8% din PIB. Mai mult, rectificari ulterioare au dus proiectia veniturilor la 36% din PIB in 2007.

Or, guvernul incasase la buget in 2006 doar echivalentul a 31% din PIB, ceea ce inseamna ca autoritatile de la Bucuresti vroiau, nici mai mult nici mai putin, decat sa sporeasca ponderea veniturilor in PIB cu 4%.

"Am argumentat de multe ori ca proiectiile guvernului privind veniturile bugetare din 2007 erau departe de realitatile economice si am avut dreptate. Conform estimarilor noastre, veniturile publice au reprezentat doar 32% din PIB la finalul lui 2007, in crestere modesta, cu doar cu un procent din PIB, fata de 2006", scriu analistii Raiffeisen.

Guvernul miza la constructia bugetului pe 2007 pe o crestere economica accelerata, care ar fi trebuit sa sporeasca toate componentele veniturilor bugetare, precum si pe fondurile structurale de la Uniunea Europeana.

Insa dupa publicarea datelor executiei bugetare pe 2007, s-a putut constata ca guvernul a supraestimat masiv veniturile din taxa pe valoarea adaugata (TVA), proiectate la 9,3% din PIB si care, in realitate, nu au atins decat 8% din PIB. De asemenea, intrarile din ajutoare externe si din fondurile de la UE au fost proiectate la 2,1% din PIB, cand in realitate ele nu au reprezentat decat 0,7% din PIB, arata raportul bancii austriece.

Incasarile din accize au fost supraestimate de asemenea, in timp ce veniturile din impozitul pe profit au fost in concordanta cu estimarile, iar cele din impozitul pe venit au depasit proiectiile, ca urmare a unui ritm mai rapid decat cel estimat de crestere a salariilor.

Guvernul tine sa mentina deficite publice importante din mai multe motive, apreciaza analistii Raiffeisen. Cel mai important ar fi acela ca nivelul de dezvoltare economica al Romaniei este foarte scazut in comparatie cu cel al altor tari din Uniunea Europeana, iar procesul de "ajungere din urma" presupune investitii masive in infrastructura de transport sau in cea rurala, precum si in dezvoltarea capitalului uman, mai precis in educatie si sanatate.

De asemenea, datoria publica a Romaniei este foarte scazuta, de doar 12% din PIB in toamna anului trecut, mult sub plafonul stabilit in criteriile de convergenta nominala de la Maastricht, de 60% din PIB, ceea ce creeaza conditii pentru imprumuturi publice mari.

Citeste si:

Insa analistii Raiffeisen subliniaza ca deficitul bugetar in crestere din 2007 nu a venit din cheltuielile pe infrastructura din procesul de "ajungere din urma".

"Cheltuielile din 2007 cu investitii de capital au fost mult sub cele proiectate in buget, iar sumele alocate initial pentru acest capitol au fost transferate in cursul anului catre cheltuieli curente", se mentioneaza in raport.

Astfel, daca in bugetul aprobat de parlament, cheltuielile pentru investitii de capital erau prevazute la 6,7% din PIB - fata de 3,9% in 2006, in realitate ele nu s-au realizat decat in proportie de putin peste jumatate, reprezentand la finalul anului, cand s-a tras linie, doar 3,6% din PIB.

Dupa ce a devenit constient ca veniturile proiectate prin Legea bugetului nu vor fi niciodata incasate in totalitate, guvernul a decis sa taie din cheltuielile de investitii in favoarea celor curente. Mai mult, observa analistii Raiffeisen, rectificarile bugetare succesive de anul trecut au sporit fondurile alocate pentru asistenta sociala, compensatii pentru angajati si tot felul de subventii.

Politica fiscala a guvernului este lipsita de predictibilitate, transparenta si credibilitate

"Politica bugetara actuala este lipsita de predictibilitate in ceea ce priveste planificarea si executia. Supraestimarea veniturilor si rectificarile frecvente ale bugetului de stat sunt doar unii din factorii care submineaza credibilitatea politicilor guvernamentale", se mentioneaza in raport.

Un exemplu elocvent, potrivit analistilor Raiffeisen, este decizia de a mari pensiile mai repede, in noiembrie 2007 in loc de ianualrie 2008.

"Nu ne indoim ca exista o legatura stransa intre aceste decizii si faptul ca in 2008 sunt programate alegeri generale. De asemenea, dat fiind ca guvernul nu dispune de o majoritate in parlament, unele decizii au fost luate sub presiunea Partidului Social Democrat (PSD), care a sustinut guvernul", se mentioneaza in raportul Raiffeisen.

Pentru 2008, analistii Raiffeisen anticipeaza repetarea scenariului din ultimii doi ani, cand bugetul a ramas excedentar in primele zece luni, pentru ca brusc sa treaca pe minus in noiembrie si decembrie, ca urmare a unor cheltuieli masive orientate spre consum curent.

Marirea pensiilor va avea un impact mare asupra bugetului si poate aduce pe viitor cresteri de taxe

Anul 2007 a adus doua evenimente cu impact negativ asupra bugetului de pensii, aflat in excedent in ultima perioada. In primul rand, guvernul a marit valoarea punctului de pensie la 37,5% din salariul mediu brut in noiembrie 2007 si a planificat o noua majorare, pana la 45% din salariul brut din ianuarie 2009.

In al doilea rand, guvernul a taiat contributiile sociale platite de angajati si angajatori cu 6% in total din 2008, iar 2% din cele incasate panainprezent la bugetul de pensii vor fi virate fondurilor de pensii private de pe pilonul II.

"Estimam ca bugetul de pensii ar putea avea in 2009 un defcit de peste 2% din PIB, care va trebui finantat din tranferuri de la bugetul de stat sau prin largirea deficitului bugetar", apreciaza analistii Raiffeisen.

"Pentru a asigura sustenabilitatea finantelor publice, majorarile de taxe par inevitabile in urmatorii ani, oricare ar fi partidul care va fi la guvernare dupa alegeri. In opinia noastra, cresterea TVA si majoratea impozitului pe venit sunt probabile in urmatorii ani", conchid analistii Raiffeisen.